verschil tussen seinlicht en grootlicht schakelaar !

04 juli 2011 19:20 - 04 juli 2011 20:05 #1 door Herman
Heren techneuten.......

Afgelopen Zaterdag avond, bij het rijden van een testrit, merkte ik op
dat er verschil is tussen groot licht van het seinlicht bediend middels de seinlichtschakelaar
(zwarte veerhandel achter op linker handdeel)) welke niet vast gezet kan worden.

En het grootlicht welke ingeschakeld kan worden middels de rode aan/uit schakelaar
aan voorzijde ook op linker handdeel welke het grootlicht wel continue vast inschakeld.

Het verschil is dat met de rode grootlicht schakelaar het dimlicht uitgeschakeld wordt.

Terwijl dit dimlicht NIET uitgeschakeld wordt als je de zwarte grootlicht seinschakelaar gebruikt !
Nadeel is dat je continue de vinger op deze schakelaar dient te houden, en dat is lastiger bij het schakelen.

Nu heeft Honda dit niet voor niks gedaan lijkt me, alleen het waarom is me noch niet duidelijk !

Als je beide lampen tegelijk inschakeld Grootlicht 60 Watt en dimlicht 55 Watt, soupeer je 115 Watts.
Is dit een te grote belasting voor de dynamo generator ???
Even opgezocht ,deze kan maar liefst 310 Watt leveren, dus dat lijkt me het probleem niet ??

Wat dan ?

Wordt de temperatuur door dit vermogen in de koplamp behuizing te groot, en is dit de reden ??

Of is het gewoon een wettelijk regeltje ??

Wie kan hierin opheldering brengen ?

Ik hoor het graag.

O ja voor wie een nachtelijk offroad route gaat rijden, is de combinatie van grootlicht
en dimlicht wel prettig.........

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2011 19:49 - 04 juli 2011 20:42 #2 door V-Twin
Herman,

FF voor de duidelijkheid. Het is niet je stadslicht wat uitgeschakeld wordt maar je dimlicht.
Bij een Transalp wordt, zover mijn kennis reikt, het dim- en grootlicht niet via een relais geschakeld maar loopt de gevraagd stroomsterkte volledig via de schakelaar. Ik vermoed nu dat beide lampen langdurig laten branden een te zware belasting wordt voor de schakelaar en dat daarom het dimlicht wordt uitgeschakeld. Kort seinen waarbij beiden branden zag Honda kennelijk niet als een bezwaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2011 20:07 #3 door Herman
Hallo V-twin,

helemaal gelijk, schrijf ik het nog verkeerd op, gelijk ff aangepast,
Dank voor de correctie.

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2011 21:25 #4 door chaos
ik denk dat je het antwoord zelf geeft
seinlicht daar sein je mee ter voorkoming van gevaar, om te zorgen dat je gezien wordt, dit is kortstondig en geeft even heel veel licht.
grootlicht schakelaar is er voor om te zorgen dat je groot licht ingeschakeld wordt zodat je verder kan kijken. je hoeft dan ook niet dichtbij te verlichten.
allebei de situaties zijn wel verblindend voor de tegenliggers.
deze schakeling zit ook bij auto's etc. niets bijzonders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2011 12:28 #5 door Herman

grootlicht schakelaar is er voor om te zorgen dat je groot licht ingeschakeld wordt zodat je verder kan kijken. je hoeft dan ook niet dichtbij te verlichten.


Nou dat dicht bij kijkt toch wel erg prettig.....met het dimlicht uit vindt ik dus niks.
Ik zou het dus graag wijzigen, dus grootlicht aan MET dimlicht !
Voor als ik nog eens op een onverlicht weg/zandpad moet rijden in het pikke donker !

Vraag is of ik dit ongestraft kan doen zonder technische problemen te krijgen ???
Ik zit dus te denk aan een overrule schakelaar/modus, voor de rode grootlicht aan/uit schakelaar.

Groet,
Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2011 19:25 #6 door Peter

Ik zou het dus graag wijzigen, dus grootlicht aan MET dimlicht !
Voor als ik nog eens op een onverlicht weg/zandpad moet rijden in het pikke donker !


Als dat je doel is kun je nog veel beter twee breedstralers (laten) monteren. Die mag je alleen voeren in combinatie met 'groot licht' en andere weggebruikers niet verblinden. Die zou ik laten koppelen aan de grootlicht schakelaar, heb je nooit het probleem dat je ze 'vergeet' uit te doen met een boete van € 90,00 tot gevolg.

Mocht je dit gaan doen, denk er dan wel even aan dat je geen mistlichten monteert. Die herken je aan een 'B' of een 'F' in de lens. Die mag je niet voeren in combinatie met 'groot licht' en alleen aanzetten bij een zicht minder dan 50 meten. De termen 'mistlicht' en 'breedstraler' worden nogal eens door elkaar gebruikt, maar het gaat toch echt om verschillende lampies.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2011 08:21 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschil tussen seinlicht en grootlicht schakelaar !
Uhhhhh, deze even opgezocht:

Art. 41: Bijzondere lichten

1.Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2.Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.
Bij het voeren van groot licht mag alle verlichting al gevoerd worden. Dit hoeft hier dus niet genoemd te worden.

de bron:
www.infopolitie.nl/index.php?option=com_...iew&id=685&Itemid=31


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2011 10:17 - 06 juli 2011 10:38 #8 door Peter

bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten


.. en nu per stuk de uitleg wat het is? Ik weet het echt niet.

De uitleg die ik schreef is mij gegeven door een hulp-officier van justitie. Hij vertelde me dat het uitgangspunt altijd is dat licht een andere verkeersdeelnemer niet mag verblinden en dat mistlicht alleen bij zicht minder dan 50 meter mag worden gevoerd.

Wil jij een schijnwerper op je brommer zetten die je op de lucht richt, zul je waarschijnlijk geen boete krijgen, net als een oranje markeringslampje aan de zijkant. Bij een breedstraler die je als bermlicht gebruikt zul je mogelijk in een discussie terecht komen en zal de agent gewoon een bon schrijven die jij dan mag gaan bestrijden bij de rechter.

Even speuren:

Bermlicht :
Een lamp aan de rechterzijde van het voertuig in vooruitgaande richting, gericht op de berm.

Bochtlicht:
Hoewel opgenomen in de wet bestaat hier geen definitie voor. Wordt wel gebruikt als benaming voor 'bermlicht' en 'hoeklicht'.

Hoeklicht:
Zelfde functie als 'bermlicht' maar doorgaans geïntegreerd in koplamp-unit en enkel in gebruik bij het nemen van een bocht. Bekend bij Renault en Mitsubishi. Mag enkel in vooruitgaande rijrichting worden toegepast.

Richtlicht:
Licht waarvan de lichtbundel naar wens kan worden gericht

Markeringslicht:
licht dat op het breedste punt van het voertuig zo hoog mogelijk is aangebracht, waardoor duidelijk de totale breedte van het voertuig wordt aangegeven

Staaklicht:
Licht aan de achterzijde van het voertuig dat voor de bestuurder de lengte van het voertuig kenbaar maakt

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2011 10:25 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschil tussen seinlicht en grootlicht schakelaar !
Hoi Grunninger,
Ik trigger het meest op deze:
Bij grootlicht mag je dus mist, bermlampen,  breed en/of verstralers tegelijk gebruiken.


Bij het voeren van groot licht mag alle verlichting al gevoerd worden. Dit hoeft hier dus niet genoemd te worden.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2011 10:46 #10 door Peter

Bij het voeren van groot licht mag alle verlichting al gevoerd worden.


Klopt, maar in artikel 35 staat wel de beperkende voorwaarde voor mistlicht dat er sprake moet zijn van één van de drie genoemde weersomstandigheden met een zicht minder dan 50 meter. Is daar sprake van, dan mag dat inderdaad. Tweede beperking staat in artikel 32:Het voeren van groot licht is toegestaan behalve bij: dag; tegenkomen van andere weggebruikers; op korte afstand volgen van een ander voertuig.

Breedstralers, maar dus ook je dimlicht, mag je in combinatie met grootlicht voeren als het geen dag is en er geen andere weggebruikers in de buurt zijn.

(Ben verder geen kenner en heb geen jurisprudentie opgezocht. Mijn specialisme is bestuursrecht)


Ps: de term 'bermlampen' (meervoed) is gezien mijn vorige (aangepaste) bericht al onjuist, je mag alleen aan de rechter voorzijde een bermlamp voeren. Wil je links ook een lampje hebben, dan moet je een richtlamp monteren.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2011 11:01 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschil tussen seinlicht en grootlicht schakelaar !

Breedstralers, maar dus ook je dimlicht, mag je in combinatie met grootlicht voeren als het geen dag is en er geen andere weggebruikers in de buurt zijn


En daar ging het in dit topic ook over.
Mag je dus groot en dimlicht gelijktijdig voeren ?

Het antwoord is dus .....Ja, mits aan de bovenstaande voorwaarde is voldaan.
Hehe, we zijn eruit. :)) :)) ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2011 21:30 #12 door Herman
Hallo Oldtimer en Grunneger,

Dank voor jullie toelichting, dus wettelijk en technisch eigenlijk geen probleem.

Overigens heeft de Varadero ook een seinschakelaar, en apparte grootlicht schakelaar ?
En schakelt deze ook het dimlicht uit bij de grootlicht schakelaar, ooit opgevallen ??

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2011 22:30 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschil tussen seinlicht en grootlicht schakelaar !

een seinschakelaar, en apparte grootlicht schakelaar

Dero heeft dat ook.
Zelfde systeem denk ik want het dimlicht blijft gewoon branden bij seinen.
Of dimlicht wordt uitgeschakeld bij grootlicht, ik meen van wel, maar morgen eerst ff kijken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2011 08:36 #14 door Waffie
nog even wat weetjes,

De max lichtsterkte (wattage ) is ook vast gelegd in de ece keur en op basis daarvan mogen we geen lampjes gebruiken die meer vermogen geven in motorvoertuigen

zo is de meest voorkomende waarde gewoon 55 waat en 60 watt

want niet wegneemt dat we ook nog een helebole specials hebben waar echter wel bij staat dat deze geen ece type goedkeur hebben
denk dan bij 12 volt aan lampen van 100/55    en 130/90    160/90  110/95  en nog enkele

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden