Accu soms leeg tijdens rijden

18 juli 2011 17:40 #1 door Anne
Accu soms leeg tijdens rijden werd gestart door Anne
Ik zit met een nogal vaag probleem.
Een paar maanden terug bleek mijn accu leeg te lopen tijdens het rijden.
Dit had ik door omdat mijn xenon-licht begon de flikkeren; er zat nog 11.7V in de accu.
Doorgemeten, en het leek de spanningsregelaar, dus die vervangen met een ander exemplaar. (2e hands)

Nu heb ik echter weer hetzelfde probleem!
Eergisteren was mijn accu onderweg ineens leeg; de volgende ochtend wilde hij dus ook niet starten.
Overdag doorgemeten, maar het laadvoltage was prima. Ook met licht aan is het voltage netjes 13,8 ongeveer.

De vraag is dus; wat is hier aan de hand? :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2011 18:41 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Accu soms leeg tijdens rijden
massa controlern met name op de accu en of op het frame (zit onder de tank)

anders toch ook maar de accu onder belasting meten

veel keus heb je niet

misschien lekstroom of is je dynamo het probleem (ampere tang)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2011 22:08 #3 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Accu soms leeg tijdens rijden

massa controlern met name op de accu en of op het frame (zit onder de tank)

anders toch ook maar de accu onder belasting meten

veel keus heb je niet

misschien lekstroom of is je dynamo het probleem (ampere tang)


Massa zal ik gaan controleren. Die van de accu is sowieso goed, die van het frame zal ik loshalen.

Hoe meet ik de accu onder belasting? Ik heb gemeten met draaiende motor en alle verlichting aan. Dat was -op dat moment- goed.

Ampere tang?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2011 11:31 #4 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Ik heb de massa etc even losgehaald en schoongemaakt.
Nu maar zien of het geholpen heeft.

Waar ik nog wel een probleem mee heb is de spanning bij stationair.
Daar heb ik al eens eerder naar gevraagd, en toen scheen het normaal te zijn;
maar mijn neutraal lampje flikkert behoorlijk als mijn motor stationair draait.
Ook de LED knipperlichten zijn een soort stroboscoop als ik voor het stoplicht sta.

Is dat echt normaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2011 16:31 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu soms leeg tijdens rijden

Is dat echt normaal?


Nee, zeker niet

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2011 16:54 #6 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Wat is er mogelijk aan de hand, en hoe doe ik die diagnose?
Over anderhalve week ukraine, dus de boel mòet op tijd goed :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2011 18:40 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Wat Ad waarschijnlijk bedoeld is om de laadstroom te meten met een amperetang, of de eventuele stroom die ongemerkt verbruikt wordt terwijl je rijd.
Als deze verbruikstroom groter is dan je laadstroom kun je op de vingers van 1 hand uitrekenen dat dat een lege accu oplevert.
Het ernstig flikkeren van het lampje doet me vermoeden dat er iets met de dynamo( laadstroom)  aan de hand is.

Maar zoals Ad ook al aangeeft:
Meten is weten, gissen is missen.

Omdat je blijkbaar niet weet hoe je met een amperetang moet meten, en er waarschijnlijk ook geen hebt, zou ik even langs een motorzaak gaan ( of bij Ad langs) om het probleem te traceren. Het is gewoon een kwestie van mogelijke oorzaken afstrepen, en vooral meten.

En met een trip naar de oekraine zou ik zeker geen risico lopen. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2011 21:45 - 28 juli 2011 11:56 #8 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Knipperend lampen duiden op niet-constante spanning.
1 Heb je spanning/ stroom op alle 3 draden van dynamo naar spanningsregelaar?
3 Is de spanningsregelaar/ gelijkrichter OK?
2 Stroom naar akku?
3 Spanning akku bij motor uit en spanning bij motor uit?
4 Stroom bij motor uit?

De dynamo heeft de accu nodig om goed spanning op te wekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2011 22:11 #9 door tigger
Beantwoord door tigger in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Misschien dat je ook een slechte/defecte accu nu hebt? Want flikkerende lampen wijzen inderdaad op een onstabiele spanning. Problemen kunnen dan zitten in de opwekking, transport en opslag daarvan. De eerste twee werden al eerder genoemd, maar ik heb verder niemand iets over de akku horen zeggen. Laadspanning ok.... prima, maar wat doet je spanning zonder te starten, na een nacht stilstaan? (ff meten na het stil zetten en na een nacht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 14:39 #10 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Vreemd; gistermiddag hield het flikkeren bij stationair ineens op.
Is me nooit opgevallen dat dat ook weg kan zijn; lijkt een stuk beter.

Wat ik in ieder geval heb gedaan is de massa's los, schuren, en vast maken.
Verder alle stekkerblokken los, controleren, inspuiten en weer vast;
hopelijk lost dat voldoende op.

Een vraag nog; ik heb links 4 (ofzo) groene kabeltjes die op het frame vastzitten met 1 bout.
Waar zijn die van? Als dat van de dynamo is; wie weet was dat het dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 16:50 #11 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Accu soms leeg tijdens rijden
die groen kabels/draadtjes die aan het frame vast zitten dat is Massa/min 
kijk eens of geen corrosie zit

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2011 10:11 #12 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Ah, dat verwachtte ik al.
Ik heb meer nieuws; ik heb een voltmeter permanent op de motor zitten.
Resultaten:

Rijden zonder licht: 14.8V
Rijden met licht: 14.5V
Spanning na rijden met motor uit: 13.7V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2011 11:20 #13 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Accu soms leeg tijdens rijden
En dan met motor uit en alle verlichting enzo aan?
Goede test: alles aan liefst ook handvatverwarming, groot licht, remlicht en dan starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2011 13:58 #14 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Ok, komtie! :)

12.7V bij begin test
12.3 -> 11.7V xenon licht aan. Ging naar beneden in met 0.1V/s
10.9V tijdens starten
12V stationair
14.5V gas geven bij stationair gas geven
12.3V Na afloop van deze test

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2011 14:22 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu soms leeg tijdens rijden

12.7V bij begin test

12.3V Na afloop van deze test


Verschil met voorheen van 0,4 volt.
Raar ??????

nog groter verschil met je vorige test.

Spanning na rijden met motor uit: 13.7V


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2011 15:52 - 02 aug 2011 16:34 #16 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Accu soms leeg tijdens rijden
0,1V/s is te snel. Ik kan de koplamp lange tijd aan hebben.
Ik zie op internet veel meldingen van elektrische problemen in verband met xenon lampen. Kan daar iets raars in zitten? Verkeerd aangesloten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2011 15:54 #17 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Accu soms leeg tijdens rijden

Ik zie op internet veel meldingen van elektrische problemen in verband met xenon lampen. Kan daar iets raars in zitten? Verkeerd aangesloten?


Het is goed aangesloten. Het is een ontstoorde ballast (als het goed is). In mijn vorige motor (Kawasaki KLE500) ging het prima, nooit problemen gehad.
Zijn er dingen die ik kan doen?

0.1V/s is inderdaad te snel; maar hij stabiliseert dus wel op 11.7V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2011 15:59 - 01 aug 2011 16:25 #18 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Stroom meten bij belasting. Een goedkope universeelmeter heeft vaak ook al 10A aansluiting.

www.carlight.nl/nl/antwoord.php?vraag=15
En hier schuilt nu net het probleem bij de ombouw naar Xenonverlichting.
Een Xenonlamp heeft een heel ander elektrisch gedrag dan een halogeenlamp. Dat komt door het voorschakel apparaat dat een Xenonlamp nodig heeft, de ballast.

Bij inschakelen wordt er een hoge stroom gevraagd doordat de gloeidraad koud is en dus een lage weestand heeft. Na korte tijd neemt de stroom af om zich na ongeveer 100ms te normaliseren op zo'n 4.5 Ampère.
Een ballast heeft hierin tegen een heel ander inschakelgedrag. Bij de meeste ballasten duurt het even voordat er stoom gaat lopen na het inschakelen, hierna krijgt het stroomgebruik een zeer grillig karakter om zich uiteindelijk te normaliseren rond de 3 Ampère.
Maar vaak is het dan al te laat, de boordcomputer heeft een defecte lamp geconstateerd en schakelt de spanning af.

De kunst is om een ballast te ontwikkelen waarvan het inschakelgedrag zo veel mogelijk overeen komt met een halogeenlamp.



KAN HET ZIJN DAT JE FILTER NIET /VERKEERD IS AANGESLOTEN OF KADUUK IS?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2011 16:16 #19 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Ik heb geen boordcomputer (1994 TA).
Verder zit het filter er vast aan;
http://www.xenonworld.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,52/category_id,4/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/
Ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem is; misschien wel maar dat is moeilijk te bepalen.

Hoe staat het met de specs van de voltages die ik opgaf; is er reden om xenon danwel de accu zelf te verdenken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2011 16:26 #20 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Accu soms leeg tijdens rijden
Hangt af van de stroom, ampere. Als dat normale waarde is, dan is de accu te slecht. Interne sluiting oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden