Probleempje met m'n 700

28 juli 2011 08:38 #1 door robgoesdakar
Probleempje met m'n 700 werd gestart door robgoesdakar
Al een tijdje heb ik een serieus probleem met mijn alp. Het treedt 'random' op, dwz. dat ik niet heb kunnen achterhalen dat het onder specifieke omstandigheden, snelheid of toerental gebeurd.

Probleem is dat de motor uitvalt onder het rijden (Hiss lampje brandt, net als dat het zou branden als je je motor gewoon af zou laten slaan). Hij stokt dan even en pakt dam weer op en rijdt vrolijk verder. In eerste instantie dacht ik terug aan een jaar of wat geleden toen ik iets identieks had en mijn accupool los zat. Maar dat is het nu niet, want dan zou je een 'reset' moeten zien (toerenteller gaat dan even het hele bereik langs draaien). Toch even gecontroleerd en alles zit vast. Ook bougies heb ik nog even vervangen, maar het probleem blijft.

Iemand hier ooit iets dergelijks ervaren ? En wat was toen de oplossing ?

Zelf vermoed ik een van de volgende zaken :
- injectie systeem. Maar hoe controleer je dat ? Hoe schoon te maken ? En waarom dan zo 'random' ?
- CDI (.. slik ..., dat wordt dan een dure grap..)
- 1 van de vele sensoren  ( Maar welke, en hoe weet je dit zeker ?  Heb geen zin om alle sensoren stuk voor stuk te gaan vervangen om er dan uiteindelijk achter te komen dat het toch iets anders was.  En dat geldt ook voor de CDI...)
.....

iemand andere potentiele oorzaken ? 
Rij momenteel meer dan 200 km per dag, en de laatste 2 weken komt het minimaal om de andere dag voor.
Gisteren had ik helemaal geen probleem, en ik dacht even dat het vervangen van de bougies geholpen had. Vanmorgen op de snelweg bij (ietsjes  ::)  meer dan) 120 kmph even 1x dat ie hikte, lampje aan ging, hij weer op pakte en lampje weer uit ging. Maar toen ik een half uurtje later de bebouwde kom in wilde rijden sloeg tie weer af en pakte niet meteen weer op. Moest stoppen en heb 4x opnieuw moeten starten voordat ie weer verder wilde.

Het meest vervelende vind ik nog dat het zo onvoorspelbaar is wanneer het probleem zich gaat voordoen. Dat maakt namelijk het opsporen zo lastig. Vooralsnog zal ik vanavond waarschijnlijk eens naar het injectie systeem kijken (eerst ff door de handleiding bladeren) of ik daar nog iets kan doen. Morgen een dagje vrij, dus pas volgende week weer een vervolg....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 08:59 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Probleempje met m'n 700
Geen echt antwoord, maar random is heel vaak een losse aansluiting of contact.
Het feit dat de Hiss gaat branden geeft aan dat hij wel op contact blijft staan en kun je waarschijnlijk een electrische storing uitsluiten.
In dit geval zou ik dus idd naar het injectiesysteem kijken als eerste, en dan heel specifiek naar de verbindingstekers. daarvan


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 09:10 - 28 juli 2011 13:37 #3 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Probleempje met m'n 700
Tijdens de Arnhem - Nijmegen Dijkenrit sloeg mijn XL700 (12000 km) opeens af tijdens het rijden. Reed in de langzaam (40km) door bebouwde kom. Kon hem pas na de 2de poging weer starten. Sinds dien gelukkig niet meer gebeurd.

Aanvulling:  las net in de links die Bernard op het forum zette iets over HISS dat gestoord kan worden. Hmmm...Vlak voor de Arnhem - Nijmegen Dijkenrit  heb ik een 12V aansluiting geplaatst vlak naast de HISS . Als de motor nu vaker still valt tijdens rijden ga ik dat eerst verwijderen en dan kijken of de motor dan weer normaal loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 09:47 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Probleempje met m'n 700
Dag Rob,

Heb je ook nagedacht over de z.g. 'pulse generator'? De Varadero heeft 'vrijwel' hetzelfde HISS / Injectiesysteem als de Alp700 en daar komt dit probleem af en toe ook de kop opsteken (de mijne is tot nu toe gevrijwaard... ff afkloppen...)

Een aantal mensen hebben zich er in verdiept, hieronder ff de linkjes... Best wel overeenkomsten met jouw probleem:

varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz...viewtopic.php?t=1698

en:

varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.../viewtopic.php?t=241

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 11:47 #5 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Probleempje met m'n 700
Misschien een rare suggestie :o :o

De kill schakelaar op het stuur aangetast door het vocht?
(jij als kilometervreter zal al een aantal regenbuien hebben gehad.)
Of gaat dan niet het HISS lampje branden?

succes,
Marco

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 12:52 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Probleempje met m'n 700
Dank zover.
Eerste linkje van Bernard heeft me wel even getriggerd. Daar was de oorzaak de extra verlichting, die welliswaar was los gekoppeld voor de testen, maar niet helemaal.
Nu heb ik extra verlichting die jaren lang prima heeft gefunctioneerd, maar een tijdje geleden is 1 van de glaasjes stuk gegaan en daarna ook het lampje wat erin zit....... en het zou zomaar kunnen dat rond die tijd ook mijn problemen zijn begonnen. Misschien dat daar toch de oorzaak in ligt.

Actieplan voor nu :
1) Extra verlichting (volledig) los koppelen.
2) forte fuel system cleaner (misschien zit er ergens een vuiltje in het injectiesysteem)
3) alle schakelaars, stekkerverbindingen etc loshalen, schoonmaken en weer aansluiten. Dus ook de kill-switch....  (Wordt met alle sensoren en electro spullen die er op de alp tegenwoordig zitten een hels karwein :( )

Al met al een flinke week doorlooptijd omdat ik niet alles in 1x ga doen, om dalijk zeker te zijn van de veroorzaker.


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 14:39 #7 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Probleempje met m'n 700
maar kijk eens naar je accu die heeft ook niet het eeuwige leven en het massa punt op het frame er komen zeven groen draadjes bij elkaar

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 17:22 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Probleempje met m'n 700
Misschien het HISS systeem zelf? Hij 'checkt' natuurlijk de boel, misschien loopt daar iets mee fout. Chipje wat hij niet goed meer leest oid nav vocht of zoiets.

Maar eerst die andere actiepunten maar eens doen  :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 17:35 #9 door Rik
Beantwoord door Rik in topic Probleempje met m'n 700
De kill schakelaar klinkt het meest aannemelijk, een beetje corrosie kan het al veroorzaken. Wat nog zou kunnen wat ik niet gelezen heb is dat je sleutel opnieuw moet worden ingelezen. Probeer even met je reserve sleutel te rijden, is het probleem dan opgelost dan weet je waar het in zat  ;)

Het zijn trouwens niet mijn tips maar die van de Honda dealer, die gaf aan dat het twee Honda kwaaltjes waren en dat dit 9 van de 10 keer de oorzaak is.......

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 18:54 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Probleempje met m'n 700
Zit nu bij de anwb. Na 5 km kapte die. Nu ook niet meer aan te krijgen. Anwb gebeld. Dik 1 uur later in de regen, deed ie het natuurlijk weer. Anwb nog even achter me aan, en net voor de snelweg weer hetzelfde. Nu met een bak koffie wachten op de sleep. 1 voordeel, nu wel snellere probleem analyze mogelijk ..... :-/

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 19:15 #11 door Rik
Beantwoord door Rik in topic Probleempje met m'n 700
Pech hebben..... Maar wel een snelle oplossing  ;) succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2011 20:55 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Probleempje met m'n 700
Zo, weer thuis..... eerst maar ff eten.......

Nu doen zelfs de lampjes niet meer knipperen.... (wat identiek gedrag is als de noodschakelaar is ingedrukt).... Werk aan de winkel, maar ik ga toch eerst even de zaken die ik voor morgen gepland heb staan uitvoeren aan de andere motor.
Pffff....., genoeg werk te doen in ieder geval.... (Keep you posted)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2011 00:27 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Probleempje met m'n 700
hallo

wim jansen heeft ook een storing gehad met zijn hiss systeem waarbij het lampje van hiss niet oplichte bij het contact in schakelen en dus ook niet wilde starten,

in overleg met een dealer blijkt het hiss systeem soms te haperen

goed schoonmaken  (stekker verbindingen en de spoel nazien die om het contact slot zit. heeft zijn probleem tot op heden weer opgelost

maar hou ons op de hoogte ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2011 12:11 #14 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Probleempje met m'n 700

hallo

wim jansen heeft ook een storing gehad met zijn hiss systeem waarbij het lampje van hiss niet oplichte bij het contact in schakelen en dus ook niet wilde starten, in overleg met een dealer blijkt het hiss systeem soms te haperen

goed schoonmaken  (stekker verbindingen en de spoel nazien die om het contact slot zit. heeft zijn probleem tot op heden weer opgelost
maar hou ons op de hoogte ?


Het was destijds een gebroken stroomdraad, opgespeurd (en mede door jou met solderen en krimpkousje hersteld) door je geliefde!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2011 16:54 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Probleempje met m'n 700
En het zou vandaag niet gaan regenen  >:(
Een paar druppels al gewoon genegeerd, maar op een gegeven moment werd het even te veel.

Jeroen was nog even langs geweest om te assisteren, en samen al wat dingen uit gesloten.

Nadat Jeroen weg was weer verder met meten meten meten, stekkertjes localiseren en weer meten meten meten.....
Uiteindelijk kwam ik op een stekkerblokje uit waar ik op 2 draadjes bij contact aan ongeveer 5 volt zou moeten meten. Het ene draadje gaf 0,02 volt en het andere helemaal niets.
In het wiring diagram nagelopen waar een en ander heen ging en kwam uiteindelijk uit bij de cdi.
Daar de weerstand tussen mijn eerdere meetpunt en de stekker bij de cdi gemeten over die draadjes, en de weerstand is gewoon 0. Dus draadjes zijn goed.

Lijkt er dus op dat m'n cdi het begeven heeft :(

Even kijken dat ik die met die van Jeroen (of iemand anders) kan ruilen om het 100% uit te sluiten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2011 21:16 #16 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Probleempje met m'n 700
Twijfel of de CDI wel stuk is.
Op dit moment is het zo dat het HISS en FI lampje niet gaan branden bij mij als ik contact aan zet, terwijl dit normaliter wel het geval zou moeten zijn.
Als mijn CDI in een andere motor gaat, branden ze wel. Als de andere CDI in mijn motor komt branden ze ook niet.
(Echt CDI testen gaat niet lukken, want die is gekoppeld aan je HISS systeem .... grrrrrrr)

Nog een paar metingen gedaan, en lijkt erop dat er geen spanning meer komt naar de CDI.
Dit zou kunnen duiden op een noodstop schakelaar, maar deze functioneerd fatsoenlijk.

Omdat er ook nog een ander projectje om aandacht vroeg vandaag verder weinig meer onderzocht.

Kan natuurlijk gewoon het HISS systeem zelf zijn, maar dat wil ik toch ook eerst helemaal kunnen gaan uitsluiten......

wordt vervolgd......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2011 08:40 #17 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Probleempje met m'n 700
Het goed functioneren van de beveiligingsschakelaar van de jiffy al gecontroleerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2011 08:47 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Probleempje met m'n 700
Op zich zou dat geen punt moeten zijn.
Als ie op de zijstandaard staat, en in neutraal, zal ie gewoon starten. (Ook even geverifeerd bij die van Jeroen ;) )
(In ieder geval gaan dan gewoon de HIS en PI lampje aan....)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2011 08:59 #19 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Probleempje met m'n 700
Belangrijk is om te controleren of die schakelaar niet 'af en toe' ten onrechte een signaal van 'motorstop' afgeeft. Je kan 'm tijdelijk overbruggen, want dan sluit je dat probleem in ieder geval uit.
(Mijn vader was storingsmonteur en zei vaak bij moeilijk oplosbare 'af en toe' storingen: 'Gewoon afwachten, want het wordt vanzelf erger.')
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk als oorzaak gaat vinden, vooral omdat ik ook op een 700 rij.

Succes en sterkte bij het vinden en oplossen van dit gevaarlijke probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2011 09:12 #20 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Probleempje met m'n 700
Tja, op dit moment is het in ieder geval geen 'af en toe' storing meer.....  :-\
Maar dank voor het meedenken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden