Achteras zit vast, kan 'm niet loskrijgen voor het vervangen van het tandwiel

31 aug 2011 21:09 #1 door Arjan
Net een transalp gekocht, maar de ketting en tandwiel zijn aan vervanging toe.
Probeer ik de achteras eruit te halen voor het vervangen, krijg ik hem niet uit het achterwiel.
Vermoedelijk zit 'ie vast in de kettingspanner die in het frame zit.
Dit is een aluminium blok.
Hoe krijg ik dit los ???

Al ingespoten met WD-40 maar dit helpt niet.

Wie heeft hiervoor een oplossing?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2011 22:16 #2 door The Headless Horseman
Mooie "how to" Danny  :)  Weinig aan toe te voegen  ;)

Nooit verwacht van jouw hand  ;D ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2011 22:52 #3 door V-Twin
Kleine aanvulling:
Als de as echt goed vast gezeten heeft en je moet met 'grof' geweld de as uit de naaf slaan, controleer dan goed te lagers. Persoonlijk zou ik, zeker bij een al wat oudere motor met wat km de lagers direct vervangen. Voor amper €10,- per lager zou ik dit niet nalaten.

Bij montage de handel, lees as, lekker invetten.
Sterkte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2011 00:11 #4 door tukkertwin
Hoi,

Ik heb vanavond Arjan geprobeerd te helpen met het demonteren van de achteras, maar het ding zit echt verrekte vast, Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt?
Verder is het wel een nette Alp, maar die bijgeleverde kettingset is nu wel duidelijk, ik denk dat de vorige eigenaar ook problemen had om deze as te verwijderen.

groet, Jan

Waar een wil is is een weg.....waar geen weg is wil ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2011 00:36 #5 door Waffie
ja zeker

als de as er met geen mogelijkheid eruit wil is vaak het lager aan de zijde van de schijfrem stuk gegaan
en ligt de binnen kooi los
het gevolg is dat deze binnen kooi gaat klemmen en je dus de as er niet op normale manier eruit krijgt

if is's stuck use more force is hier dus letterlijk

het is me 1 keer voorgekomen dat ik de achterbrug heb  moeten door slijpen om  ze er uit te halen

kijk eens goed of de lagers heel zijn ????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2011 03:40 #6 door Erik
Ad, voor de duidelijkheid; ik neem aan dat je de binnenring van het lager bedoeld i.p.v. de binnenkooi?

De kooi houdt de kogels op hun plaats en die loopt niet vast op de as..


Of misschien snap ik het niet helemaal?  ::)  Denk nl wel dat ík wel begrijp wat je bedoeld maar of het zo voor iedereen duidelijk is betwijfel ik..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2011 10:56 #7 door nr 52
Dan zou je dus de kop van de as aan de andere kant af moeten slijpen en vanaf die kant slaan, dan zou het lager, waarvan de binnenschaal in de as zit, er weer uitgeslagen moeten worden.
Of je achterbrug een pietsie openbuigen ( 0,5 cm) en de zaag in de as. Beter een nieuwe as dan een nieuwe achterbrug, toch?
Desnoods je achterbrug demonteren en bij een garage ofzo het geheel onder een hydrolische pers.
Als laatste: als je de kettingspanners aandraaid, kun je op een gegeven moment niet verder meer. Desnoods verwijder je dat eindstuk uit de achterbrug en trek je het hele wiel naar achter eruit. ( de sleufgaten tot het einde toe "open" maken zodat het er als een "U" uitziet)
Het zijn maar enkele oplossingen.
Succes

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2011 16:33 #8 door Herrie
Waarschijnlijk weten jullie er meer vanaf dan ik maar ik heb al eens een as losgeslagen die niet wilde.
Ze hadden alleen maar kleine hamers (500 gram), na mijn smeed hamer gehaald te hebben (1500 gram), was het zo gepiept.

Draait de as wel anders een stevige ringsleutel gebruiken en erop gaan staan.
Als de as wat rondgedraaid heeft kan hij misschien makkelijker eruit geslagen worden.

Oké ik geeft het toe, toen ik 12 was heb ik een jaar hamerverbod gehad, mijn oudere broer vond het geen gereedschap voor de brommers.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2011 21:19 #9 door V-Twin
Zo te horen zit het dus echt goed vast.
Van belang is dan dat je de linker kant van de achterbrug goed opvangt. Hoe groter het geweld hoe groter de kans dat je de achterbrug krom slaat en de lagers van de achterbrug as die door het frame loopt naar z'n grootje helpt.

Zoals Herrie ook al opmerkte.
Probeer de as eens te draaien, wees niet zuinig met kruipolie (IMAL) en de tijd geven om in te werken, gebruik een stevige handvuist.

Zet je motor langs een stevige muur, plaats een houtenbalkje tussen de muur en de achterbrug ter hoogte van de achteras zodat de klappen die je vervolgens gaat geven ook echt doorwerken op de as en niet op de as van de achterbrug zelf.
Het moet wel erg driest zijn als het zo niet gaat lukken.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2011 23:06 #10 door Arjan
Bedankt voor jullie goede tips, het is vanavond gelukt!!! De achteras is eruit met veel moeite.
Eerst het wiel met de achterbrug gedemonteerd, toen een hydrolische pers opgezocht, na een aantal keren geprobeerd de as te verwijderen, braken de kettingspanners stuk, die bij het tandwiel zat al los, maar bij de schijf niet, dus nu wel. Door dat de achterbrug nu ruimte kreeg en de as stukje bij beetje verschoof kwam er ruimte om de as door te zagen. De achterbrug kon verwijderd worden, nu alleen nog de as uit het wiel persen: dit ging steeds makkelijker doordat de spanners en het steuntje waar de remklauw op vastzit (deze zat ook vast) nu verwijderd waren. Toen de lagers eruit gehaald.
Morgen nieuwe lagers en kleine onderdelen bestellen en dan de boel weer in elkaar zetten.
Conclusie, laat geregeld onderhoud plegen (of doe het zelf) en als je een motor koopt met de ketting en tandwielen erbij vraag dan waarom het er niet opzit
dit kan veel moeite en tijd besparen
Groetjes en nogmaals BEDANKT,  Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2011 23:18 #11 door The Headless Horseman
Mooi dat het gelukt is Arjan  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2011 12:09 #12 door Roycooo
ah, mooi dat ie los is.

Yep ik ben ook eens benieuwd wat ik van de winter tegenkom als ik wat onderhoud ga plegen.

Groet Roy.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2011 23:36 #13 door 4Plugs
Ik haal mn achterwiel zovaak los dat er nooit een spatje corrosie te zien is op het geheel... Moet regelmatig de velgen met noppenbanden eronder zetten :P

Ben wel benieuwd naar mn achterbrug as...die is nog nooit los geweest...

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden