Slecht schakelende 700 KLAK!

03 okt 2011 00:01 #1 door theovd
Slecht schakelende 700 KLAK! werd gestart door theovd
Beste XL700 bezitters.
Ik heb nu bijna 2 jaar een fijne 700, die absoluut niet fijn schakelt.
Met name met terugschakelen in de lagere versnellingen ondervind ik een zwaar (BMW) klak-geluid en dat ben ik bij Honda eigenlijk niet gewend! Mijn dealer blijft beweren dat het niets bijzonders is, maar gezien mijn ervaring met meer dan 10 motoren denk ik daar toch anders over.
Is het een standaard kwaal van de 700 of ligt het aan mijn exemplaar (die in november uit zijn 2 jaar garantie loopt).
Theo (TCN-lid)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2011 00:10 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Slecht schakelende 700 KLAK!
  dit is natuurlijk niet te beoordelen omdat het jouw ervaring beschrijft

je kunt hooguit iemand anders (die ook een 700 rijdt) later proefrijden of hij die ervaring beleeft die jij beschrijft.

ik maak hierbij direkt de opm dat je altijd op zoek bent naar mede standers die jouw standpunt  bevestigen omdat je zelf ook best wel weet wat je zou mogen verwachten.
dus ondanks je vraag moet je jezelf afvragen of je tevreden bent zoals het nu is want ondanks dat een ander zou zeggen dat het wel meevalt(wat zeker niet zo hoeft te zijn) blijf jij zelf toch met een schuin gezicht verder schakelen

de volgende echte optie is natuurlijk de motorfiets van de hand doen en je verlies nemen..

zo heeft een 2e hands ook zijn voordelen

nl de proefrit...

overigens heeft ketting spanning, positie pookje en gebruikte motorolie ook zijn effecten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2011 01:11 #3 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Slecht schakelende 700 KLAK!
lidmaatschap moet je zelf even instellen


http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=114.0


still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2011 09:52 - 03 okt 2011 10:38 #4 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Slecht schakelende 700 KLAK!
Quote uit:  http://www.motorfreaks.nl/testen/2008/test-honda-transalp-xl700v/pagina-3.html


Als een warm mes door een pakje boter, schakelt ze zonder mopperen door de versnellingen heen. Oké.. soms is wel de ‘bekende’ klak te horen, maar goed ook misschien anders ga je nog twijfelen of je wel hebt geschakeld. Het gaat echt soepel!


Persoonlijke ervaring met de XL700.
Het is mijn 2de.....en beide laten een KLAK horen.

Soms harder of zachter. Maar dat licht dan waarschijnlijk een wat Ad al schreef.

-- ketting spanning, positie pookje en gebruikte motorolie heeft ook zijn effecten --


P.S.

Als je naar een TCN rit komt, kan je de KLAK! vergelijken met 1 of meerdere 700  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2011 07:47 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Slecht schakelende 700 KLAK!
Motorolie is typisch iets waar de Honda 52 graden Vtwin erg gevoelig voor is; met dus idd die spreekwoordelijke 'klak' bij terug schakelen - vooral als je stil staat voor b.v. een verkeerslicht. Heb het gehad met de 600 Alp, met een Africa Twin en met de Dero.

Af- fabriek zit er vaak Castrol in, of zelfs Shell. Die heb ik bij alle motoren direct laten vervangen door (in mijn geval) Motul. Laat de olie eens vervangen voor (bijvoorbeeld) Motul 10W40 halfsynthetisch. Je kunt zelfs vol-synthetische olie overwegen, maar ik denk dat je met half synth. al een goed resultaat zult boeken.

Kan ook in de afstelling van je koppeling liggen, wellicht staat 'ie net te strak waardoor hij de zaak niet helemaal vrijtrekt bij ontkoppelen? Maar ik denk (vermoed) dat je de olie eens zou moeten vervangen. Vraag ff na wat voor merk olie er in zit (als je het niet zelf hebt gedaan). Sommige dealers gooien er (zeldzaam overigens) als kostenbesparing goedkope peut in - de gemiddelde motorrijder checkt het toch niet - en brengen dan dure olie in rekening.

Zal je bij onze TCN clubdealers niet gebeuren - en in Sprundel al helemaal niet, want daar sta je er zelf bij als de beurt wordt uitgevoerd!  ;) (das een verborgen tip overigens)

Zelfs mijn XLV750R (de enige clubmotor met cardan) schakelt als een warm mes door boter - maar die wordt ook verwend met vol- synthetische 300V van Motul...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2011 12:26 #6 door rodealp
Beantwoord door rodealp in topic Slecht schakelende 700 KLAK!
hoi de klak , doet hij bij mij ook. Tenzij je terugschakelt bij 2500/2000 toeren, dan hoor je meestal niets. Bij terugschakelen bij een hoger toerental altijd wel een klak, vindt dit geen probleem. Het schakelen gaat altijd wel licht ( de bekende botor ) Bij schakelen naar zijn 1, doe ik meestal bij bijna stilstand, dan geen klak. Eerst  rustig naar ze vrij en daarna zachtjes door naar ze 1.

groet cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2011 21:19 #7 door theovd
Beantwoord door theovd in topic Slecht schakelende 700 KLAK!
Super om te constateren dat er nuttige reacties volgen op mijn 'probleem' !
Die van Motul olie zal ik volgende beurt zeker eens uitproberen; al dan niet in Sprundel  ;)
Beste tip is nog die van het meedoen met een aanstaande rit, want daar was ik nog niet toe gekomen sinds mijn lidmaatschap vanaf februari. Ik ben van plan om de Braborit mee te doen; weer of geen weer!
Hoop jullie daar te treffen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2012 21:27 #8 door 007-plAsnarT
Beantwoord door 007-plAsnarT in topic Slecht schakelende 700 KLAK!
Ik heb twee weken geleden een TransAlp 700 aangeschaft van 2008. Het schakelen gaat meestal vrij soepel zonder 'klak', maar soms wil het met lage toeren icm lage snelheid wel eens gebeuren.
Vooral terug van 2 naar 1, terwijl de motor nog 'rolt' is erg lastig.

Op verschillende buitenlandse forums vond ik iets over sterkere koppelingsveertjes, afstellen van de koppelingshendel en aangepaste koppelingsplaten. Allemaal erg ver van mijn bed-show want ik kan helemaal niet sleutelen. Iemand ervaring mee?

Geen idee wat er voor olie nu in zet; misschien wel handig om het eens even aan te kijken en later te vervangen voor Motul.
Is dit 'klak'-geluid normaal of valt er iets aan te doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden