Winterklaar maken Transalp XL 650V

08 okt 2011 23:10 #1 door Railman
Winterklaar maken Transalp XL 650V werd gestart door Railman
Hoi Folks,

Kan mij iemand uitleggen hoe ik mijn motor winterklaar kan maken. Door omstandigheden heb ik slechts 1500 km kunnen rijden, dus olie en filter zitten eveneens 1500 km erin, is het dan toch raadzaam deze te verversen/vervangen.
Is het ook van belang dat ik aftank en dan een flesje forte II bijvoeg om verrubbering van de benzine tegen te gaan ??

Gaarne jullie reactie...

alvast bedankt

john

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 11:40 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V
Winterklaar maken is toch gewoon alle kwetsbare delen in het vet zitten en tussen het rijden door de pekel eraf spoelen?

En natuurlijk proberen te herinneren welke kleren warm genoeg waren (iedere winter opnieuw het wiel uitvinden ;D )

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 12:03 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V
Winter klaar maken van een motor is vandaag de dag niet meer gelijk aan 10 jaar geleden.
Om 1 voorbeeld te noemen.
Huidige benzine bevat 5% ethanol. Dit goedje is sterk water aantrekkend.
Als je je motor niet met een volle tank weg zet zal de benzine waterdamp aantrekken via o.a. de ontluchting van de tank.
Forté er in is bij de huidige benzines niet alleen meer voor de winter een aanbeveling maar ook halverwege het seizoen een keer.
Naast Forté zijn er verschillende alternatieven die het zelfde doen tegen lagere kosten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 21:29 #4 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V

Naast Forté zijn er verschillende alternatieven die het zelfde doen tegen lagere kosten.


he toe nou, wees eens lief en vertel welke dat zijn  :D

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 22:18 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V
@ Danny: Het gaat er om dat de hygroscopische eigenschap van de ethanol wordt verminderd. Daar waar benzine staat ontstaat geen roest en als de motor koel staat valt de verdamping ook wel mee.

@Mr Marcel. Denk dan aan Tunap (motor- en automaterialen zaak), Procycle Kraftstoff System Reiniger (o.a. Louis, Motozoom en RAD), Motul Fuel system clean (o.a. motorzaken, Hein G) en bijv. Profi Fuel-Max van Polo.
Bij automaterialen zaken hebben ze nog meer merken. Let daarbij wel op dat de dosering van een verpakking is afgestemd op een personenauto benzinetank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 07:00 #6 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V
Ik geloof eigenlijk niet zo in die toevoegingen aan benzine, net zo als Calgon voor je wasmachine.
Als het nodig zou zijn, waarom zit het er niet standaard in de benzine en Calgon niet in het waspoeder?

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 10:03 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V

http://www.gsx-r.eu/uploads/PDF/eigen/Motor%20winterklaar%20maken.pdf


Ik sluit me aan bij hetgeen wat daar staat: Aftanken plus een flesje forté er in, paar kilometer rijden om de forté in de vlotterbakken te krijgen, druppellader er op, en grote kans dat hij volgend jaar weer gewoon start  :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 10:13 #8 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V

Ik geloof eigenlijk niet zo in die toevoegingen aan benzine, net zo als Calgon voor je wasmachine.
Als het nodig zou zijn, waarom zit het er niet standaard in de benzine en Calgon niet in het waspoeder?


Je hebt zeker een punt, maar dat wil niet zeggen dat het geen functie heeft. Calgon wordt aanbevolen bij hard water (vanaf punt 5 Duitse hardheid). Dat komt in Nederland nagenoeg niet voor omdat ons water uit de rivieren, grondwater en duinen komt. In sterk kalkhoudende omgevingen is het kraanwater veel meer kalkhoudend (wanneer het uit kalkhoudend gesteente komt). Is Calgon dus onzin? Nee, maar in Nederland overbodig.

Forte is net zoiets. Dat gebruik je wanneer de omstandigheden er om vragen. Hoge luchtvochtigheid, periode van niet gebruiken van de motor waardoor deze niet op temperatuur komt.... Kan geen kwaad.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 10:49 #9 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V

Hoi Folks,

Kan mij iemand uitleggen hoe ik mijn motor winterklaar kan maken. Door omstandigheden heb ik slechts 1500 km kunnen rijden, dus olie en filter zitten eveneens 1500 km erin, is het dan toch raadzaam deze te verversen/vervangen.
Is het ook van belang dat ik aftank en dan een flesje forte II bijvoeg om verrubbering van de benzine tegen te gaan ??

Gaarne jullie reactie...

alvast bedankt

john


Forte II toevoegen is altijd goed, evenals het aftanken met Super + (98 ipv 95). Ik geloof wél in de kracht van Forte - vooral omdat moderne benzine tov het eerlijke, loodhoudende spul gewoon chemische troep is én uit eigen ervaring.

Voor de rest... ff de accu aan de druppellader gooien. Olie etc is dus 'net nieuw', hoef je niet meer op te letten. De motor voor het aftanken goed schoonmaken, en minimaal ff 30-50 km rijden zodat 'ie goed droog en warm wordt en er geen condens meer in het uitlaatsysteem kan zitten. Banden goed op spanning zetten (ff ietsjes meer dan normaal). Tijdens de winterstalling de wielen af en toe ronddraaien om te voorkomen dat die steeds op dezelfde plek staan. Niet in de verleiding komen om de motor tijdens de winterstop stationair te laten draaien!!!

Eneh... wat is er mis met doorrijden? Stilstand = achteruitgang! De Dero gaat hier pas op stal als het écht snot glad is. Alleen de XLV's gaan op stal - maar die behandel ik dan ook als klassiekers.

Rij je door totaan de eerste vorst / sneeuwval, wel een kwestie van de motor voor de winter ff goed in de (auto-) was zetten. Gebruik daarvoor Perloplast, en tegenwoordig ook 'lakverzegelaar' shampoo van GP (verkrijgbaar via Automat).

Dan is het in de winter alleen nog maar een kwestie van na een rit afspoelen met koud water en de ketting op z'n tijd ff extra smeren. Gebruik bij voorkeur géén hogedrukpistool bij de autowasstraat of de Kärcher thuis. Die blaast water naar binnen waar je geen water wil hebben.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 16:33 #10 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V
Winterklaar maken is iets heel anders dan stallingsklaar maken!

Winterklaar maken is voor de doorrijders; onderandere een poging om
niet je motor onder je kont te laten wegroesten als er gestrooid is :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 19:55 #11 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V

Winterklaar maken is iets heel anders dan stallingsklaar maken!

Winterklaar maken is voor de doorrijders; onderandere een poging om
niet je motor onder je kont te laten wegroesten als er gestrooid is :)


In dat geval ben ik winterklaar... as usual  :) .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 19:57 #12 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V

Ik geloof eigenlijk niet zo in die toevoegingen aan benzine, net zo als Calgon voor je wasmachine.
Als het nodig zou zijn, waarom zit het er niet standaard in de benzine en Calgon niet in het waspoeder?


Heb het nog nooit gedaan, Calgon in de wasmachine. En dat andere ook niet  ;D . Het draait allemaal om de €'s  ;) .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2011 21:53 #13 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V
Heb wel zin in de sneeuw nu met noppenbanden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2011 10:26 #14 door madero
Beantwoord door madero in topic Winterklaar maken Transalp XL 650V

Als je je motor niet met een volle tank weg zet zal de benzine waterdamp aantrekken via o.a. de ontluchting van de tank.
Naast Forté zijn er verschillende alternatieven die het zelfde doen tegen lagere kosten.


Heb bij mijn Diversion900 meegemaakt dat na de winter mijn tank van binnenuit wasdoorgeroest(lekkage) door condensatie van aanwezige water. Ik zorg er nu dus altijd voor dat de boel geheel is afgetankt.

Maar als het ff kan rij ik natuurlijk liever gewoon door! Zoals Twoplugs al eens aangaf : dit is wel Honda he!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden