Hallo,
Eerst maar even voorstellen, ik ben Jonas, 27 jaar, student Game en Media Technology aan de universiteit Utrecht en ik heb sinds een paar weken mijn fel-begeerde rijbewijs A . Een motor had ik reeds klaar staan, een in mei aangeschafte Honda Transalp xl600v uit '92. Helaas verloopt het motorrijden nog niet heel soepel, want mijn Transalp loopt nog niet heel lekker. Ik hoop hier dan ook de kennis te vinden om daar verandering in te brengen. Ik ben vrij technisch aangelegd, maar heb weinig ervaring met motoren.
Ik vertel maar gewoon even het hele verhaal, want het zou zo maar allemaal relevant kunnen zijn .
Zoals gezegd heb ik net mijn rijbewijs en mijn motor heeft dus een paar maanden stil gestaan (ja, ik heb hem braaf laten staan tijdens het lessen ). Vlak voordat ik af mocht rijden heb ik hem dan ook weg gebracht naar motor zaak voor een 'grote beurt' en om alles even na te laten lopen. De rit daarheen ging al niet heel soepel, maar ik dacht dat dat wel zou liggen aan het koud zijn of iets in die richting. Hij duurde in ieder geval niet lang genoeg om er echt iets intelligents over te kunnen zeggen want die motor zaak zat aan het eind van de straat.
Diezelfde dag kreeg ik al snel een telefoontje van de motor zaak: "Hij loopt maar op één cylinder" Dus die vent op zoek en eind van de dag kon ik hem weer ophalen. Hij had de bedrading nagelopen en kon eigenlijk niets vinden maar hij liep inmiddels wel weer zoals het hoorde. Hij waarschuwde me dat het probleem in de CDI-units zou kunnen zitten en dat als dat het geval was dat er niets anders op zat dan die te vervangen.
Maargoed, hij liep weer zoals het hoorde dus daar dacht ik nog even niet aan. Het weekend erna zou ik met vrienden naar de Ardennen rijden met de motor maar vanuit Amsterdam kwam ik niet verder dan Schiphol (we zouden over Rotterdam rijden om nog iemand op te halen). Dus ik in de stress, want we hadden het weekend een huis in de Ardennen waar ik heen wilden. Na wat gegoogel vond ik een Belg die twee CDI units had liggen voor mijn type motor en mijn pa was zo gek om met mij en mijn motor op een aanhanger daar heen te rijden.
Daar aangekomen bleek dat een van zijn CDI units het niet deed En los verkopen wilde hij niet want dan kon 'ie de andere niet meer verkopen... Dus ik balen, en mijn pa zo lief om me dan dat laatste stuk nog weg te brengen. Eenmaal op de plek van bestemming had een vriend van me al wat research gedaan naar stukke CDI units en bedacht dat we ze best zelf konden (proberen te) repareren. Veel stukker dan dat ze al waren konden ze toch niet, dus wij aan de slag. Het had wat voeten in de aarde, want knutselaars die we zijn hadden we wel wat gereedschap bij ons, maar niet echt voor het fijne werk, dus hebben we uiteindelijk de CDI units open gezaagd met subtiel gebruik van een decoupeerzaag . Bij inspectie bleek inderdaad een flink aantal solderingen breuken te vertonen dus die hebben we allemaal opnieuw gesoldeerd (we gaan op vakantie en nemen mee...).
CDI units dicht geplakt en weer aangesloten op hoop van zegen... En die zegen kwam er want hij liep weer als een zonnetje. Het volgende probleem was een lege tank maar dat was bij een pompstation snel genoeg opgelost. Dus ik blij als een klein kind rond gereden in de Eiffel en het hele eind terug naar Amsterdam zonder problemen gereden.
In de weken daarna ben ik meerdere malen heen en weer gereden tussen Amsterdam en Den Haag voor mijn stage en hij begon na een aantal keer al minder goed te rijden. Tijdens het rijden begon hij dan te 'bokken' en uiteindelijk viel hij gewoon stil. Dus ik nog een keer de CDI units open getrokken en weer wat dubieuze soldeerpuntjes opnieuw aangestipt. Toen liep die al weer wat beter maar hij bleef bij lage touren een beetje haperen of schokkend vermogen leveren. Bij het starten loopt hij ook niet lekker stationair. Als ik geen choke gebruik slaat 'ie uiteindelijk af.
Vanmiddag heb ik het oliepeil gecontroleerd (warm, rechtop) en dat bleek verdacht laag :-[ (lees: geen olie te bekennen op de pijlstok... nog geen olie-lampje, het lampje werkt wel, van de sensor weet ik het niet). Dus ik de olie bijvullen (dezelfde als die ze gebruikt hebben bij de grote beurt). Ik kon er 600ml in kwijt tot ik het bovenste streepje bereikte.
Opnieuw gestart en nu loopt 'ie zo mogelijk nog beroerder :-\. Hetzelfde moeilijke stationair lopen maar als ik nu het toerental opkrik tot ~2k touren dan zit er af een toe een 'klonk' geluid in. Als of een van de cylinders zich ergens grondig in verslikt...
Enerzijds ben ik dus niet zeker over de werking van de CDI units, maar voordat ik die nog een keer open trek (heb ze inmiddels dicht gekit met polymax.. beetje voorbarig misschien ) of zelfs vervang (wat met Honda onderdelen €520 euri gaat kosten of namaak € 160) wilde ik eerst vast stellen dat het probleem daadwerkelijk in de CDI units zit. Ik heb de weerstand gemeten over de bobines vanaf de draden die de CDI units in gaan en die zijn zoals ze horen te zijn volgens het werkplaats handboek.
Ik heb ook tijdens het draaien de aansluitingen van de secundaire bougies los gehaald en wat me op viel was dat bij de ene er een getik te horen was en bij de ander niet. Dat geeft me niet heel veel vertrouwen in de CDI units, maar met mijn gebrek aan ervaring weet ik niet zo goed wat ik hier nou precies uit kan concluderen.
Anderzijds lijkt het nieuwe 'klonk' geluid dus niet echt gerelateerd aan de CDI units omdat dat zich manifesteerde na het bijvullen van de olie.
Ik ben benieuwd naar hoe jullie hier over denken en hopelijk kan iemand me hier verder mee helpen.
Groeten,
Jonas