Pech onderweg

04 nov 2011 09:59 #1 door voorstad
Pech onderweg werd gestart door voorstad
Gisteravond op weg van werk naar huis. Ter hoogte van Wageningen in de rij voor het stoplicht bij het optrekken opeens een vreemd geluid ("boef") en de alp had geen vermogen meer en maakte een erg vreemd bijgeluid. Snel naar de kant van de weg, de alp liep nog wel, maar op 1 cilinder. Bij nadere inspectie (in het donker langs de weg) bleek dat een van de voorste bougies helemaal los zat (Losgetrild? / er uitgeblazen?). Toen de KNMV pechhulp er was hebben we met een zaklamp erbij kunnen constateren dat het puntje van de bougie er niet meer aan zat. Ik vrees voor m'n blok....... hopelijk valt het mee.

De Alp is nu op transport naar een zeer gewaardeerd clublid in Sprundel...

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2011 16:40 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Pech onderweg
Hmmmmm, jakkes voorstad  :(  Hoop iid voor je dat het mee valt met de schade !

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2011 19:21 #3 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Pech onderweg
Het kan zijn dat het puntje van de bougie eraf gesmolten is door het langs blazen van verbrandingsgassen.

Ik heb het een keer meegemaakt met een loszittende brommerbougie. Eerst weinig vermogen/ veel lawaai en ineens niks meer. Hele uiteinde van de bougie gaf licht van de hitte. hing eigenlijk nog maar vóór het gat. Echt maf.

heb je de motor nog gestart met een andere bougie erin? of heb je dat risico niet durven nemen? want als het puntje er wel in is gevallen dan is waarschijnlijk het leed al geleden... of het puntje is er via een uitlaatklep uitgeblazen, hopelijk zonder klem te hebben komen zitten tussen klep en zitting. Het is onwaarschijnlijk dat ie klem komt tussen zuiger en wand, die tussenruimte is simpelweg te klein.

In het uiterste geval heb je kapot bougiegat schroefdraad en/of beschadigde klep/zitting. Dat is nog niet een regelrechte ramp te noemen, maar ja het kost wel weer wat werk om alles te inspecteren en eventueel op te lappen.


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2011 09:06 #4 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Pech onderweg
Tja, op het moment zelf moeten beslissen waar ik de motor naar toe moest laten afvoeren. En 'm dus in overleg met  Ad naar Sprundel laten wegbrengen.

Tot overmaat van ramp heeft de vervoerder m'n alp bij het afladen om laten vallen, dus nu is er ook nog wat plastic naar de gallemiezen. :-(

Ik wacht met spanning op het resultaat van de inspectie met endoscoop die Ad gaat doen....

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2011 11:11 #5 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Pech onderweg

Tja, op het moment zelf moeten beslissen waar ik de motor naar toe moest laten afvoeren. En 'm dus in overleg met  Ad naar Sprundel laten wegbrengen.

Tot overmaat van ramp heeft de vervoerder m'n alp bij het afladen om laten vallen, dus nu is er ook nog wat plastic naar de gallemiezen. :-(

Ik wacht met spanning op het resultaat van de inspectie met endoscoop die Ad gaat doen....


Gelijk de taxateur naar sprundel laten rijden.... ik neem aan dat de vervoerder zijn verzekering gebeld heeft.

En ik hoop voor je dat het allemaal meevalt qua blok.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2011 18:50 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Pech onderweg


Tot overmaat van ramp heeft de vervoerder m'n alp bij het afladen om laten vallen, dus nu is er ook nog wat plastic naar de gallemiezen. :-(


de schade is echt wel te overzien.... voornamelijk wat krasjes maar het blijf schade

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2011 19:47 #7 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Pech onderweg
Vandaag met Ad aan de gang.

Zo zag de bougie eruit:

Het hele binnenwerk was kapot en de bougie was duidelijk oververhit geraakt. De firma Champion krijgt de bougie ter beoordeling.....

Met de endoscoop de verdere schade onderzocht:


Ook met een magneet geprobeerd de metaalresten op te sporen, zonder zichtbaar resultaat. Uiteindelijk besloten voorzichtig te starten en het blok klonk als een zonnetje  :D. Na warmrijden een compressietest en het blok gaf meer dan 14 bar compressie: prima dus  :)).

Conclusie: kennelijk erg geluk gehad met de gevolgschade. Motor opgeladen en blij naar huis.



Iemand die deze week toevallig vanuit Nijmegen richting Sprundel gaat en de aanhangwagen terug kan brengen?

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2011 21:41 #8 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Pech onderweg
Fijn dat het zo goed af lijkt te zijn gelopen!

Nog iets van de transportschade gehoord?

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2011 21:57 #9 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Pech onderweg
Van harte gefeliciteerd!

Waarschijnlijk ben je een van de weinige mensen bij wie het meeviel in plaats van tegen. Ik ben nieuwsgierig of je nog wat over je bougie hoort.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 17:05 #10 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Pech onderweg


Nog iets van de transportschade gehoord?


Tja, al met al erg zonde:
- getordeerd stuur.
- diepe kras op tank (door doorslaan van het stuur).
- een bevestigingsnok boven dashboard is afgebroken.
- een kuipdeel rechtsachter heeft lakschade opgelopen.
- voetsteun rechtsachter is verbogen.

Ik ga eerst maar eens op zoek naar een goede valbeugel...... Is het niet voor mij dan is het wel voor de transporteurs.....

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 18:41 #11 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic Pech onderweg
Transporteur heeft hier een verzekering voor.
Ik zou zeggen regel dat je de schade kan verhalen.
Zonde om dit te laten zitten als je een duidelijke verhaalschade heb.

Gelukkig viel de rest mee.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 20:17 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Pech onderweg

Transporteur heeft hier een verzekering voor.


Tenzij het de bijziende broer van de buurman van je achternicht is die toch niks te doen had en wel over een aanhangertje kon beschikken...

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2011 09:03 #13 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Pech onderweg
Voordat dit topic een andere kant uitgaat: de motor is afgeleverd door een berger die via de KNMV/Mondial ingeschakeld is. De schade is aangemeld bij ze. Daar komen we vast wel uit.

Ik ben meer benieuwd naar de reactie van de bougieleverancier Champion. Daar is het allemaal mee begonnen. De 4 bougies zijn er dit voorjaar ingekomen; de andere 3 bougies was niets mee aan de hand. De 4e boosdoener is duidelijk oververhit geraakt.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden