winterstop!

12 nov 2011 16:22 #1 door Nader
winterstop! werd gestart door Nader
Beste leden,

Wie kan mij met deze vraag helpen: Kan de motor weggezet worden nadat de olie en oliefilter eruit zijn gehaald, zonder schade aan het blok? Dus  geen new olie en filter ...

gr dokterninja

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2011 16:44 #2 door Peter
Beantwoord door Peter in topic winterstop!
Vooropgesteld, ik ben een relatieve leek, maar ik zou dat zeker niet doen.
De boel wordt hartstikke droog en kan zelfs gaan roesten als de lucht een beetje vochtig is. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk als je in het voorjaar de boel weer aantrapt.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2011 17:36 #3 door Neet
Beantwoord door Neet in topic winterstop!
Ja, dat gevoel heb ik nou ook. Wel met een volle tank benzine opslaan. Weet niet meer precies waarom maar schijnt wel belangrijk te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2011 18:09 #4 door frankie
Beantwoord door frankie in topic winterstop!
waar vloeistof zit,  kan geen zuurstof zitten..........en kan dus niet roesten  ;)
(tenminste: in principe niet )

Dus inderdaad...nieuwe olie erin, tank tot de rand toe vol, alles goed schoonmaken en inspuiten met siliconespray.
Ook je banden wat harder oppompen dan gebruikelijk.

Anders even zoekfunctie gebruiken.
Is al eerder over geschreven wat je het beste kan doen bij een winterstop.

Groet
Frankie

(maar........het is toch nog lekker weer ?? Ik zou nog effe gaan rijden als ik jou was  :D)

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2011 18:35 #5 door Neet
Beantwoord door Neet in topic winterstop!
Ik ga ook gewoon door. Totdat de pekel er ligt. Dan is het echt voorlopig even afgelopen.
Maar als het dan weer schoon geregend is, hoppaaaaa.
(nou rij ik niet zo heel veel hoor.....)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2011 19:45 #6 door Nader
Beantwoord door Nader in topic winterstop!
Haha, ik heb net nog de A10 onveilig gemaakt....nou ja onveilig....gewoon rond de 115 ;D


Laat de sneeuw en gladheid nog maar ff wachten want ik ben nog lang niet uitgeracet C:-) C:-) C:-) C:-) C:-)

Heren bedankt voor de adviezen en op het forum had ik al wat gelezen over winterklaar maken van je fiets maar ik had nog niks kunnen vinden over mijn vraag... maar nu ben ik iets wijzer dankzij jullie!!

PS: Frankie wat bedoel je met goed inspuiten met siliconenspray, ik bedoel waar en wat?

greets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2011 20:45 #7 door frankie
Beantwoord door frankie in topic winterstop!
Met name kabels,slangen etc. Eigenlijk alles wat van rubber is (blijft het lekker soepel  ;) )
Ik haal ook mijn tank er even af en maak alles waar ik bij kan schoon en spuit het in. Heb wel eens gehad dat alles onder de tank onder de schimmel zat  >:D
Waarschijnlijk van condense onder de motorhoes.
Verder spuit ik ook dingen in die gauw kunnen gaan roesten of vastzitten (bijv. schroefjes ).
Groet frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2011 11:51 #8 door Nader
Beantwoord door Nader in topic winterstop!
Dan had ik nog een vraag... Mensen/monteurs die een motorblok wegzetten halen toch ook de olie en filter eraf.  Daarbij gaat het motorblok toch ook  niet naar de haaien vanwege roest?

Ik heb weleens in garages motorblokken gezien die gewoon weg zijn gezet voor de verkoop...

Graag reaxtie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2011 18:33 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic winterstop!
Ja, tuurlijk kun je een blok zonder olie wegzetten, dat gaat heus niet roesten in een wintertje hoor  :) Met het aftappen blijft er een oliefilm achter en dat beschermt heus wel.
Op die manier heeft een Alp blokje hier een jaar of 6 ofzo in de schuur gestaan, geen centje pijn  8)
Als je er nieuwe olie in doet staat ook niet het hele blok vol en dat deel boven het olieniveau gaat toch ook niet roesten, of wel  :-\

Ik zie alleen het nut er niet zo van in. Als je 'm gelijk weer met de juiste hoeveelheid vult + nieuw filter kun je dat iig niet vergeten in het voorjaar. Per ongeluk starten zonder olie is een slecht plan  ;)

Het filter zou ik sowieso niet er af laten, want dan blijft het ding de hele winter lekken.

Gewoon olie + filter verversen voor de winter, dan is dat vast gebeurd  8)
En verder:
- een scheutje olie door de bougiegaten op de zuiger gieten, krukas een halve slag rond, dan zijn de cilinderwanden ook 'gecoat'.
- tank afvullen om roestvorming tegen te gaan.
- accu op de druppellader
- wielen van de grond
- stekkerverbindingen in de vaseline zetten
- en wellicht zijn er nog wat (minder belangrijke) zaken te verzinnen
En het ding is klaar voor de winterstalling

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2011 18:51 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic winterstop!

Ik zie alleen het nut er niet zo van in. Als je 'm gelijk weer met de juiste hoeveelheid vult + nieuw filter kun je dat iig niet vergeten in het voorjaar. Per ongeluk starten zonder olie is een slecht plan  ;)


Bijlage:


Knippen langs de lijn en gaatje er zelf in maken. 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2011 19:14 #11 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic winterstop!
hulde voor dit topic :)

was het zelf vergeten, vandaag snel ff olie in het blok gegoten, deze week de cilinders ff voorzien van een beschermlaagje :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2011 23:03 #12 door Nader
Beantwoord door Nader in topic winterstop!
Beste René,

Je bent een topper!!

Bedankt voor het advies, ik ga morgen maar een begin maken met het winterklaar maken van mijn Alpie, maar eigenlijk wil ik nog gewoon doorrijden :'(....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 12:02 #13 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic winterstop!
Wat te doen als je geen winterstop maakt.

Hoe bescherm je je brommert tegen pekel?

Invetten? en waarmee? Vaseline, vet uit een spuitbus, of wat anders?
En wat wat juist niet invetten?
En andere delen die je kan / moet beschermen......(en met wat)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 12:27 #14 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic winterstop!

Wat te doen als je geen winterstop maakt.

Hoe bescherm je je brommert tegen pekel?

Invetten? en waarmee? Vaseline, vet uit een spuitbus, of wat anders?
En wat wat juist niet invetten?
En andere delen die je kan / moet beschermen......(en met wat)



Goeie vragen: nog een.

Banden harder oppompen is genoemd, is de achterband vrij zetten op de achterbok beter?


Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2011 13:29 #15 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic winterstop!
Is inderdaad iets beter, maar het mag voor 1 wintertje eigenlijk niet uitmaken.

Een band die jaren stilstaat op 1 plek, en dus ook langzaam zijn druk verliest, zal gaan vervormen.

Toen de motor in mijn bezit kwam heb ik de bandenspanning naar drie bar gepompt, en ben ik de band "even een weekje" gaan gebruiken. Na een weekje was de plek eigenlijk weg (wss door de hogere druk+ warmte welk de band weer soepeler maakte). Ondertussen rijd ik nog steeds op deze band... hmmm  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2011 11:04 #16 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic winterstop!

Wat te doen als je geen winterstop maakt.

Hoe bescherm je je brommert tegen pekel?

Invetten? en waarmee? Vaseline, vet uit een spuitbus, of wat anders?
En wat wat juist niet invetten?
En andere delen die je kan / moet beschermen......(en met wat)


Op zoek naar wat te gebruiken als de brommert geen winterslaap gaat houden kwam ik dit tegen:

http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm

(roomboter ?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden