Alp'89 sputtert - CDI !?

22 jan 2012 16:09 #1 door José
Alp'89 sputtert - CDI !? werd gestart door José
Hej Alpers et al,

Na wat sputterende tochtjes op de helft van de cilinders en startproblemen ben ik via het forum er achter gekomen dat er 'iets loos moet zijn met de CDI-units'. De symptomen lijken namelijk verdacht veel op de problemen in de volgende topics:  http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=6873.0 , http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7451.0 en http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7425.0 .

Mijn CDI-units zijn in een rubbere houder op hun lange zijde geplaatst ('89). Bij het omwisselen van de units bleek mijn toerenteller niet meer te werken wat blijkbaar op een defect van één van de units moet duiden. De contactpunten zijn prachtig glimmend en schoon en zijn dus niet gecorrodeerd.

Wat is slim om nu te doen? Ik vertrouw mezelf niet met het openzagen van de unit en het knoeien met een soldeerbout, maar wil er graag wel wat van leren. Is er iemand met CDI-soldeer-ervaring in regio Alphen/Leiden/DenHaag of heeft iemand tips/trucs?

Groeten, José

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 jan 2012 16:15 #2 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
Om zeker te weten of het idd de CDI is kun je de CDI's even omwisselen om te zien of het probleem nu is verplaatst.

Als het idd de CDI is kun je ook de aanschaf van een nieue kopie overwegen. Dat kan bij roukema, maar mogelijk heeft onze eigen Ad Mies er nog een op de plank liggen?!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2012 08:37 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
Voordat je een peperdure CDI koopt... Er zijn een paar leden die inmiddels bedreven zijn in het repareren van een CDI. Ook zijn er vervangende units die het goed doen. Op mijn '88 Alp is destijds een defect exemplaar vervangen door eentje van een XL500 (geloof ik).

BELANGRIJK... Wijzig direct de ophangrubbers van de CDI units (Honda modificatie in 1994). De units moeten (onder het zadel gezien) 'plat' op het achterspatbord liggen, niet op hun 'kant' staan. Als deze idd plat liggen, heb je de nieuwe rubbers al. Die rubbers is echt tientjeswerk.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2012 18:40 #4 door José
Beantwoord door José in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
Dank voor tips!

Ik heb de cdi's omgewisseld en toen verplaatste het probleem zich a.k.a. de toerenteller deed het niet meer na het omwisselen. Eentje heeft dus het loodje gelegd...

> Maar, hoe weet ik welke van de twee kapot is?
> En mocht ik dat willen, kan ik er dan ook maar één vervangen?

Mijn units zijn zo geïnstalleerd http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=134393 , dus dat lijkt mij al de nieuwe methode?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2012 18:46 #5 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic Alp'89 sputtert - CDI !?

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2012 19:21 #6 door José
Beantwoord door José in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
He, zo ja dus  ;)
Dat is de meest ideale stand toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2012 19:37 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
Precies.
Als de buddy een heel klein beetje doorbuigt zit je boven op de stekker die door het gewicht dus onder druk komt.
Is niet bevorderlijk voor de aansluitingen op de print van de CDI en veroorzaakt dan breuk in de print en de aansluiting.
Wanneer deze aansluiting opzij zit heb je dit probleem ook niet meer.
Vandaar  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2012 20:19 #8 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
jose,

de achterste CDI stuurt de toerenteller aan.  Je hoeft maar 1 CDI te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2012 23:13 #9 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
Als je geen zin hebt om te slijpen en solderen (of niemand kent die dat voor je wl doen) is dit de goedkoopste oplossing:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=Cdi

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2012 17:13 #10 door José
Beantwoord door José in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
TOP!

Ik ga van de week met mijn kapotte (die ik dan als het goed is heb weten te identificeren) CDI'tje naar een TCN-lid (xl600v transporteur) die wil proberen het één en ander te solderen. Een mooie tijdelijke oplossing dus.. en mocht dat het uiteindelijk opgeven koop ik een nieuwe via Japparts of Ad (die naam heb ik nu al zo vaak gehoord, daar moet vast wat goeds vandaan komen).

Bedankt voor alle hulp + suggesties en als ik weer rijd: tot evenement!  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2012 19:05 #11 door Bram
Beantwoord door Bram in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
Hier een link om zo'n mooie CDI-houder te bestellen.. Hier liggen ze in waardoor de stekker niet beschadigd..
Ik heb me er namelijk rot naar gezocht..
www.cmsnl.com/products/cushion-cdiuni_30401mm9010/

Groetjes Bram

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2012 22:55 #12 door Paul
Beantwoord door Paul in topic Alp'89 sputtert - CDI !?
op E-Bay staan  genoeg cdi's op zowel 2e hands als nieuw maar dan aftermarket

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden