In de serie vaste boutjes: het borgboutje van de achterremblokjes

30 jan 2012 17:06 #1 door Pepijn
Goedemiddag,

Het borgboutje van mijn achterrem (dat gekken verzonken ding waar de bout van je remblokjes mee geborgd zit bedoel ik dus) zit zo vast dat regelmatig wd40, laten schrikken etc. niet hebben geholpen, en de gleuf voor de schroevendraaier inmiddels ook niet best meer is. Ik ga dus sowieso een nieuw boutje nodig hebben.

De opties die ik nu zie:
1. het boutje steekt een beetje uit, wie weet krijg ik met een waterpomp voor elkaar de boel op gang te krijgen
2. een klein gaatje boren en met een linkse draadtap als een soort kurketrekker de bout losdraaien

Voor optie 2 is het wel belangrijk te weten hoe lang het borgboutje is zodat ik de bout er onder niet beschadig. Weet iemand dat toevallig.

Als iemand nog een andere optie ziet dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen, adviezen zijn welkom.

Groet!

Pepijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 17:30 #2 door Menno



Slagschroevedraaier?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 21:48 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic In de serie vaste boutjes: het borgboutje van de achterremblokjes
Klauw volledig uit mekaar halen, ding een poosje in de oven doen (op 200gr. braden  ;)) en dan nóg eens proberen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 21:54 #4 door Waffie
slag schroeverdraaier... en als hij dan eruit is je druk maken om de volgende (inbus 5 mm)  ..... ik mag hopen dat dit beter gaat

ik doe nu al de waarschuwing.. draai de inbus niet kapot en als dit onverhoopt toch gebeurt... niet boren...

ik verkoop graag remklauwen maar de stock houdt een keer op.. of was het de achterrem.. :)) in dat geval vernagel hem maar want die hebben we nog wel genoeg  immers alles is te koop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 23:10 #5 door Pepijn
Dat wordt dan eerst een slagschroevendraaier aanschaffen, zijn die van rond de 30 euro bruikbaar of moet ik direct hoger inzetten?

En het bakken, dan moet ik alle remvloeistof er ook nog uit laten, dus als het even niet nodig is;-)

In ieder geval is het me gelukt om de rem weer op de schijf te zetten, dus rijden kan weer. Alleen bij de eerste keer blokjes vervangen heb ik een probleem, dat ik graag voor die tijd opgelost wil hebben.

Dank voor alle adviezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2012 12:01 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic In de serie vaste boutjes: het borgboutje van de achterremblokjes
Hmmmm  :-\ Remvloeistof er uit zal idd moeten dan ja, maar ik zie dat niet echt als een probleem  :)
Kun je het gelijk even verversen  :D

Ik denk dat als je met een slagschroevendraaier aan de gang wilt, je moet zorgen dat je de remklauw goed afsteunt. Zolang íe gemonteerd is lijkt me dat niet verstandig en/of niet gaan werken  :-\
Wellicht lukt dat nog net wel zolang hij nog aan de slang hangt, maar misschien handiger om 'm sowieso even te demonteren ?

Succes met de klus 8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2012 12:21 #7 door Petrus
Ik zag nog een vraag open staan.
Mocht je alsnog gaan voor optie 2:
Borgboutje is ongeveer 5 mm diep/lang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2012 18:57 #8 door Pepijn
Dank voor de uitgebreide reacties allemaal, ik kan hier mee verder. Mijn plan is om eerst maar de uitlaat en kappen waar ik mee bezig ben af te maken en daarna de remklauw er in zijn geheel af te halen en met de slagschroevendraaier aan de slag te gaan. Als dat niet werkt wordt het bakken en als dat niet werkt boren en tappen, en als dat niet werkt, wordt het een nieuwe remklauw geloof ik.

Groet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2012 21:23 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic In de serie vaste boutjes: het borgboutje van de achterremblokjes
Doe nou eerst eens heet stoken (mbv. een verfstripper of de oven) en daarná pas de slagschroevendraaier er op Pepijn  :)

De warmte laat de materialen (ongelijk) uitzetten, waardoor de corrosierommel al een beetje los komt. Kans is groot dat het schroefje er dan al makkelijk afkomt. Maar wat al eerder gemeld is, achter dat schroefje zit nog de glijpen en die zal wsl. óók wel vastgerot zitten  :-\

Succes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2012 21:30 #10 door Neet

Doe nou eerst eens heet stoken (mbv. een verfstripper of de oven) en daarná pas de slagschroevendraaier er op Pepijn  :)


Ja, vind ik ook, zeker als je nog nooit met een slagschroevendraaier gewerkt hebt.
En anders even naar een garage en de lucht-slagmoersleutel gebruiken. Dan gaat het zeker goedkomen.  hoop ik.

En als je in de buurt van Amstelveen woont, kan je ook bij mij stoken en meppen. Elektrisch of lucht. Doe maar lucht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2012 03:01 #11 door transalpinist
als je dus een goede motormonteur hebt en jij de beurten op tijd geeft zijn die boutjes preventief ingevet.( althans zo zou was het vroeger) Daarom betaal je bij een echte dealer iest meer !!

Een dag niet op de alp gereden is een dag niet geleefd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2012 03:55 #12 door Waffie

als je dus een goede motormonteur hebt en jij de beurten op tijd geeft zijn die boutjes preventief ingevet.( althans zo zou was het vroeger) Daarom betaal je bij een echte dealer iest meer !!


dit is onzin.. , geen enkele dealer kan zich een  uur bezig houden met een schroefje..  dat wordt in de meeste gevallen dan maar gewoon stuk draaien uitboren en vervangen wat stuk is ...  de fact maakt het allemaal wel duidelijk


maar er is zeker bij een dealer verschil , dit is namelijk een reparatie en herstel fabriek met de nadruk op vervangen
edere schroefdraad heeft ruimte waardoor lucht en vuil kans heeft ,komt bij dat door galvanische werking  nog meer de boel vast kan gaan zitten...  als ze dan ook nog vast gezet worden door mensen maakt het weinig verschil of dit bij de dealer gebeurde of niet.
en dat beetje vet kan er ook voor zorgen dat ze juist los gaat
maar hoe kleiner de boutjes hoe vaker te vast....aangezet
belangrijk  gebruik het juiste gereedschap , wat al zeer belangrijk is bij schroeven en bouten en moeren dus bijv geen schroevendraaier als beitel.

een luchtsleutel gebruiken voor een 5mm inbus is  ook gewoon over kill
de definitie van vast gerot vind ik ook buiten sporig wat als dit zou zou zijn is loskrijgen onmogelijk (koud gelast)

wat je kunt verwarmen kun je ook bevriezen met dat verschil dat de bevriezing methode uit een spuitbus komt (werkt ook goed)
met geduld is het gewoon op te lossen... zonder iemand de schuld te geven en zonder al te veel moeilijke manieren
gewoon oer hollands geduld werkt het beste




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2012 19:57 #13 door Pepijn
Ha, Wat zo'n vast boutje al niet los kan maken.

Tsja, als ik een dealeronderhouden motorfiets had gewild, had ik die moeten kopen;-) Ik vind het juist zo leuk om er zelf aan te sleutelen en mijn geduld te oefenen. Haynes adviseert trouwens om op de slider pin, threadlocker te gebruiken en op het borgboutje, dat in het engelands 'pad pin plug' wordt genoemd inderdaad een beetje kopervet te gebruiken. Maar over threadlock en kopervet en het wel of niet gebruiken daarvan zijn de geleerden het niet eens volgens mij.

Aangezien de blokjes nu nog goed zijn, maak ik dus eerst de andere klusjes af en daarna zal ik in inderdaad maar de hele remklauw demonteren en heetstoken met een verffohn, en dan pas met de schroevendraaier aan de slag. Moet ik de bus en rubberen ringen daar ook voor verwijderen? (ik voel een revisie aankomen).

Overigens, in mijn pad-pin-plug (prachtig woord toch) zit een rechte gleuf, terwijl in de Haynes een ph2 wordt gebruikt, zou mijn boutje soms niet origineel zijn?

Iedereen weer bedankt voor de suggesties, en zelfs aanbod tot hulp (die ik misschien nog wel nodig ga hebben, we zullen zien:)

Groet!

Pepijn



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2012 20:51 #14 door Neet

een luchtsleutel gebruiken voor een 5mm inbus is  ook gewoon over kill


Ja, dat is zo.

Maar het gaat eerst om de gleufschroef. Die moet er eerst uit.
Mijn elektrische is wel zwaar maar van zeer zacht tot snoeihard regelbaar. Je zit snel scheef als je niet goed oplet.
Lucht is niet tot helemaal niet makkelijk te regelen. De mijne dan.

Met een beetje oer-Hollands geweld lukt het ook wel. Die imbus maak ik me eigenlijk niet zo druk om.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2012 22:26 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic In de serie vaste boutjes: het borgboutje van de achterremblokjes

ik doe nu al de waarschuwing.. draai de inbus niet kapot en als dit onverhoopt toch gebeurt... niet boren...


Even vraagje tussendoor  :)

Ad, waarom niet uitboren?  Zijn die pennen zo hard dan?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2012 00:10 - 03 feb 2012 18:01 #16 door Waffie
  er is weinig vlees om te boren of het moet alleen de pen dikte zijn (ca 5 mm) maardan blijf je nog altijd met het eerste deel(inbus) zitten

in het eerste deel is  niet veel vlees om te boren waardoor je vrij snel ook de schroefdraad zit weg te boren.. dit is  een bijzonder fijne draad  dus een helicoil gaat niet lukken  ook werkt een linkse tap vaak niet.. nogmaals weinig vlees rondom het gat.. je zult dan eerder de remklauw vernielen doordat alles uitscheurd

je moet gewoon weer grip zien te krijgen op de pen die er uit moet.

mijn truukje...... een torx inbus er ferm en dus goed klemmend  intikken en dan met hulp van wat smeermiddel de boel koelen tijdens het eruit draaien

de pen is dan wel stuk maar ze is er wel heel uit te krijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2012 12:56 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic In de serie vaste boutjes: het borgboutje van de achterremblokjes
Dank voor de toelichting  8)  Ik hou het wel bij mijn trommeltje  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2012 20:32 #18 door Thamanece
Een tip om het een en ander los te krijgen wat bij mij goed heeft geholpen, ook al was het de voorrem: Gasolie. (Diesel). Dit heeft net als kerosine een enorm kruipend vermogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2012 23:25 #19 door Hotel 317
Honderd manieren om vastzittende boutjes er uit te krijgen. Ik ben alleen de tip van Screw grab nog niet tegengekomen, dus hierbij:

Mocht het voorkomen dat ik de pen moet afschrijven en er een torx bit (6mm 6-punt of 12-punt)  in ram: Een druppel Screw-grab helpt om de krachten beter te verdelen, en verkleint de kans op strippen/breken van je torx bit. Natuurlijk probeer je het eerst met screw-grab + imbus 5  ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden