Bevestiging RVS valbeugels

10 apr 2012 15:27 #21 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Bevestiging RVS valbeugels


Voordeel van spanningsloos monteren is dat ze (veel minder) gaan resoneren/trillen. Dan heb je ook niet zo snel loslopende bouten.


Uiteindelijk heb ik ze er ook spanningsloos op gekregen. Maar het paste eerst echt van geen kant, dat irriteerde, dus toen moesten eraan geloven. Nu zitten ze mooi: kan ze er zo afhalen en opzetten. Dat soepel eraf halen was dus wel iets te letterlijk, want de bouten hoefde ik ook niet meer los te draaien... waarom ze los trilden is me ook een raadsel. Waarschijnlijk toch resonantie van de motor oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 19:48 #22 door sander.en.marianne
Beantwoord door sander.en.marianne in topic Bevestiging RVS valbeugels
Mooie valbeugeltjes; Marianne heeft ze ook op haar Alp zitten.. Zijn volgens mij een stuk degelijker dan die dingen van Hepco & Becker die er bij mij op zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 20:12 #23 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bevestiging RVS valbeugels

een stuk degelijker


waarschijnlijk ( zeker)  dus niet. Het RVS materiaal is een heel stuk dunwandiger  dan van de H&B.
De grotere diameter geeft alleen maar de indruk dat het sterker is.

De enige voordelen:  Ze roesten niet en het oogt beter.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2012 22:18 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bevestiging RVS valbeugels
Dat het dunwandig is, is geen probleem Oldie  ;)  De grotere diameter kompenseert veel kwa sterkte.

RVS is ongelofelijk taai en je moet al een behoorlijke klappert maken voor ze krom gaan. Nadeel is dan natuurlijk wel dat je ze met geen mogelijkheid meer teruggebogen krijgt  :-\ Been there, done that  ::)

De H&B beugels verbuigen al als je er per ongeluk tegenaan plast, maar goed die zijn (na het wassen uiteraard  ;D) dan weer wat gemakkelijker in model te plooien.

Het is maar nét wat je wilt, maar voor mij liever de RVS variant  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2012 21:14 #25 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Bevestiging RVS valbeugels
Tja, ik kan natuurlijk niet altijd gelijk hebben he :o

Maar plausibel verhaal, terwijl de metaalfreaks eerder het tegenovergestelde beweerden.
Het probleem zou het knikken van de buis zijn wanneer er krachten op komen.

Nou ja, ik ben ook geen metalurist.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2012 19:50 #26 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bevestiging RVS valbeugels
Het heeft effe geduurd  :-[ :-[ maar de valbeugels zitten er op  :)  En de motor staat weer op de wieltjes  8)




En in het geval dat de valbeugels écht gebruikt gaan worden, heb ik ook maar een setje vastpakbeugels (of zoiets  :-\)  aan het bagagerek gemonteerd  ;D  Om wat houvast te hebben bij het overeind zetten  ;)
Zijn natuurlijk van een later bouwjaar, maar ik vind ze erg mooi zo  8)


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 11:18 #27 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic Bevestiging RVS valbeugels
Mijn vriendin heeft ook deze RVS Motad valbeugels op haar Transalp zitten. Ik vind ze mooi en zien er stevig uit, maar bij haar hebben ze wel een probleem.
Wanneer ik stevig in de remmen ga dan raken deze beugels haar voorspatbord, niks kapot gedrukt, wel wat lak eraf en zelf remt ze normaal gesproken wat rustiger.

Voorpoten zijn niet doorgestoken, kunnen misschien nog een halve centimeter omlaag.
Voorvering vind ik ook nogal slap, moet nog even kijken of ik alleen olie ververs (met hogere viscositeit) of ook meteen progressieve veren. Dit zal ook zeker invloed hebben.
Het gaat om een 99er PD10 Transalp.

@Eelco en René:
Komt dit probleem jullie bekend voor?
Als de voorvering bij jullie vol ingedrukt is, hoeveel ruimte hebben jullie dan nog tussen valbeugels en voorspatbord?
Bijgevoegd foto van de plekken die raken en de voorpoten tov de kroonplaat. Zit dit bij jullie op dezelefde wijze gemonteerd?

PS @Eelco: Bevalt het zadel nog en functioneert de lip naar behoren?


Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 12:10 #28 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Bevestiging RVS valbeugels

@Eelco en René:
Komt dit probleem jullie bekend voor?
Als de voorvering bij jullie vol ingedrukt is, hoeveel ruimte hebben jullie dan nog tussen valbeugels en voorspatbord?
Bijgevoegd foto van de plekken die raken en de voorpoten tov de kroonplaat. Zit dit bij jullie op dezelefde wijze gemonteerd?

PS @Eelco: Bevalt het zadel nog en functioneert de lip naar behoren?


Hoi Kasper, Het probleem komt me niet bekend voor. Waarschijnlijk omdat ik progressieve veren en nieuwe voorkvorkolie heb..... Het verbaasd me echter niet. De beugels zijn voor de PD06 gemaakt, niet voor de PD10. Het was bij mij een behoorlijk gepriegel om ze erop te krijgen. Ben nog steeds niet 100% tevreden over de constructie aan de voorkant. Voor de rest vind ik ze wel heel mooi op de alp.

Zadel ben ik nog steeds erg blij mee. Ik neem aan dat de lip er nog aanzit, maar ik sleutel het zadel niet iedere week eraf om dat te controleren  :P .


2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 13:46 #29 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic Bevestiging RVS valbeugels
Verschil aan de voorkant tussen PD06 en PD10 is volgens mij vooral de dubbele remschijf en hiermee ook de voorvork (buiten-)poten voor bevestiging remklauwen etc. Aan de geometrie en onderlinge afstanden is volgens mij niks gewijzigd.
Kan je aangeven of jouw voorpoten ongeveer evenveel door kroonplaat steken en of de bevestiging aan het frame ongeveer gelijk is?

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 17:25 #30 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Bevestiging RVS valbeugels
Hoi Kasper,

Bij de motor hierboven (is van mijn vrouw) ook geen problemen met raken van het spatbord.
Gewoon met de standaard voorveren en de poten vlak met de bovenste kroonplaat.

Misschien remt mijn vrouw niet hard genoeg  ;)

Grtz.
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 18:46 #31 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Bevestiging RVS valbeugels
Hallo,

Ik heb ook een PD10 en mijn RVS beugels raakten het spatbord ook,
dus had gelijke krassen erop staan.

Ik weet het niet exact meer, maar ik heb de beugels bij Ad gekocht,
en er een paar kunststof bussen bij gekregen.

Die heb ik pas later (te laat) gemonteerd, had toen al schade..... ::)

Ondertussen heb ik nieuw spatbord, echter hard door enige kuilen ben ik
al enige tijd niet meer gegaan, dus of de bussen nu de oplossing waren....

Hopenlijk kan Ad (Waffie) dit vertellen........

Groet,

Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 22:39 #32 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic Bevestiging RVS valbeugels
Hallo Herman,

Ah, toch fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat dit is opgelost. Ik ben wel erg benieuwd wat voor een bussen dit dan zijn.
Heb je wellicht een foto die je kan delen hoe deze bussen gemonteerd zijn?

Groet,
Kasper.

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2013 23:12 #33 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Bevestiging RVS valbeugels
dit waren nylon bussen van ca 2-3 cm die in de voorvorkpoot bovenop de veer gelegd worden en dan de dop er weer terug op

de veer voorspanning is dan iets groter, iets minder comfort voor iets meer reserve i het doorslaan

maar nogmaals .. andere hardere veren zijn een betere oplossing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2013 20:40 #34 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic Bevestiging RVS valbeugels
Toch besloten om voor de cheapo oplossing te gaan en dan eens te kijken hoe dat bevalt.
Dus van 5W naar 10W voorvorkolie in combinatie met 20mm vulbussen in de voorvork.

De binnendiameter van de voorpoten, de binnen- en buitendiameter van de veer opgemeten. Ik post plaatje erbij, want eerst zelf tevergeefs naar deze maten lopen zoeken.
Vervolgens een 3D modelletje gemaakt (bus met buitendiameter van 34mm en binnendiameter van 18mm).

Deze ben ik nu aan het printen in ABS, morgenavond voorpoten eruit, olie verversen en bussen erin.

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden