Koppelingsplaten op?

05 apr 2009 21:42 #1 door plem
Koppelingsplaten op? werd gestart door plem
Mijn reparateur meldde me bij de laatste beurt dat de koppelingsplaten van mijn TA 600 (1994, 76000km) nu wel echt aan vervanging toe zijn. Ik zelf merk geen problemen. Kan ik checken of het waar is dat ze op zijn of moet ik mijn reparateur op zijn blauwe ogen geloven?

Groet,


Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2009 21:51 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingsplaten op?

Mijn reparateur meldde me bij de laatste beurt dat de koppelingsplaten van mijn TA 600 (1994, 76000km) nu wel echt aan vervanging toe zijn. Ik zelf merk geen problemen. Kan ik checken of het waar is dat ze op zijn of moet ik mijn reparateur op zijn blauwe ogen geloven?

Groet,


Peter


als je dat nou eens zelf controleert en zo nodig vervangt

zo iets is mogelijk op een sleuteldag !!

lijkt dit je wat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2009 22:37 #3 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Koppelingsplaten op?

als je dat nou eens zelf controleert en zo nodig vervangt

zo iets is mogelijk op een sleuteldag !!

lijkt dit je wat


Lezen Ad ! ;) Hij vraagt HOE je dat checken of je koppelingsplaten versleten zijn.

Een manier om te controleren of je koppeling niet slipt is om met een wat lage snelheid in een wat hogere versnelling een flink gas te geven en te zien of je snelheid evenredig toeneemt met het toerental. Gaat je toerental hard omhoog ZONDER snelheidstoename, dan is dat al een aardige aanduiding van versleten platen.
Ook gaat het in schakelen niet zo soepel meer, maar ook aan het wegrijden zou je het dan wel merken dat je toerental snel toeneemt. ( doe eens een hellingsproef :) )

Is dit het geval dat hij slipt, dan kan je bij Ad terecht om de boel te vervangen  ;D

Zo niet .....dan je reparateur een paar blauwe ogen verkopen  >:(

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 19:18 #4 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Koppelingsplaten op?

of moet ik mijn reparateur op zijn blauwe ogen geloven?


Dat is meestal niet de beste oplossing. Zo heb ik ooit voor ik Ad kende, eens een keer te horen gekregen dat mijn balhoofdlagers toch wel aan vervanging toe waren. Nu, 4 of 5 jaar later, rij ik nog steeds met diezelfde lagers rond, zonder problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:29 #5 door De Alpinist
Beantwoord door De Alpinist in topic Koppelingsplaten op?
Hoi Peter,

Mijn Alpie uit '97 met 63000 km is volgens mijn bescheiden mening wel een keer aan nieuwe platen toe. Dat is duidelijk te merken als ik lichtjes mijn handel aanraak tijdens het optrekken. Mijn monteur zegt dat ik nog wel kan rijden tot ik de bij-effecten zat ben of als ze te erg worden.

Ik woon in Rijswijk, net over de Geestbrug. Als je zin hebt kunnen we wel een keer een ritje maken om te kijken of er veel verschil in zit.

Gr, Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:37 #6 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Koppelingsplaten op?
veer spanning ga naar ad en haal de boel uit elkaar.
olie kan ook slip verorzaken dus GGGAAAA naaar AD :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 23:33 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingsplaten op?

als je dat nou eens zelf controleert en zo nodig vervangt

zo iets is mogelijk op een sleuteldag !!

lijkt dit je wat


dank je niko ;D

de voornaamste eigenschap van een niet goed werkende koppeling is slip

nu is er altijd wel iets sprake van slip echter teveel zorgt ervoor dat het motorvermogen niet meer naar het achterwiel getransporteerd word maar volledig verdampt tussen je koppelings platen

de oorzaak van deze slip zit in de slijtage van de koppelingsplaten en de veer druk

beiden worden langzaam minder
daarkomt wel bij dat de veerdruk niet zo groot mag zijn dat de werking via de koppelingshendel niet meer mogelijk zou zijn
echter de slip zou dan wel weg kunnen zijn

de controle kan alleen inwendig plaatsvinden echter de oorzaak is reden genoeg om ze dan te vervangen.
en onder vervangen wordt dan verstaan

de beklede platen, de stalen platen en de veren




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 23:27 #8 door plem
Beantwoord door plem in topic Koppelingsplaten op?
Dat van die sleuteldag lijkt me sowieso een aantrekkelijk idee. Je moet toch ergens eens beginnen met grasduinen in je eigen motor.
Voor de rest meen ik te moeten konkluderen uit jullie verhalen, dat het risiko dat ik met volledig doorslaande motor in een keer zonder aandrijving kom te staan niet zo groot is. Ik merk namelijk nog niet zoveel van enige speling, maar ja, beetje bij beetje stel je je daar al rijdend per kilometer ook meer op in. Dus weet je het ook niet meer en lijken dingen normaal. Maar nogmaals, echt slip merk ik (nog?) niet. Dus ik kijk het nog even aan. Tot een volgende sleuteldag als ik dan ik ook kan, bijvoorbeeld.

Dank.


Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 23:31 #9 door plem
Beantwoord door plem in topic Koppelingsplaten op?
En sorry...

Ja, Ronald, misschien is het wel een keer een interessant experiment om de twee alps eens te vergelijken in deze. En ervaringen uit te wisselen over het monteur-wezen bij ons in de buurt.

Groet,


Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 23:59 #10 door De Alpinist
Beantwoord door De Alpinist in topic Koppelingsplaten op?
Hoi Peter,

Als je zin hebt kunnen we komend weekend wel een ritje wagen.

Ronald@youbetitworked.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2009 14:49 #11 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Koppelingsplaten op?
ik heb 24 en 25 april al gereserveerd bij Ad. VEEEEEEL te doen, waaronder ook de koppeling....

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2009 15:18 #12 door De Alpinist
Beantwoord door De Alpinist in topic Koppelingsplaten op?

ik heb 24 en 25 april al gereserveerd bij Ad. VEEEEEEL te doen, waaronder ook de koppeling....


Hoeveel km zit erop jouw koppelingsplaten?

Gr,
Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden