Instabiel sturen bij lage snelheid.

06 apr 2009 20:31 #1 door wimj
Instabiel sturen bij lage snelheid. werd gestart door wimj
Sinds enige tijd heb ik een gek probleem: bij langzaam rijden (<15 km/u) wiebelt het stuur in mijn handen. Net alsof er een slinger in het voorwiel zit. Eerst weet ik het aan de tkc's, maar ook nu met nieuwe anakees doet het zich voor. Er zit geen slinger in de wielen, de wiellagers zijn OK, het balhoofdlager is OK. Irritant maar op zich niet zo erg, tenzij... er een naar defect op de loer ligt. Wat zou ik nog meer kunnen controleren?

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 21:22 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.
Wat is de staat van je remschijven?
Probeer is uit te vinden wanneer het zich voor doet?
Altijd of na het remmen etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 23:23 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.

Sinds enige tijd heb ik een gek probleem: bij langzaam rijden (<15 km/u) wiebelt het stuur in mijn handen. Net alsof er een slinger in het voorwiel zit. Eerst weet ik het aan de tkc's, maar ook nu met nieuwe anakees doet het zich voor. Er zit geen slinger in de wielen, de wiellagers zijn OK, het balhoofdlager is OK. Irritant maar op zich niet zo erg, tenzij... er een naar defect op de loer ligt. Wat zou ik nog meer kunnen controleren?



voorvorkolie verversen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 12:52 #4 door dream
Beantwoord door dream in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.
hoi,

schokbreker achter controleren op werking (demping en vering) indien pendelen nog steeds aanwezig als voorvorkolie goed is of vervangen. Ook kijken of achterwiel in lijn staat met voorwiel.

jensen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 14:04 #5 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.
Toevallig een topkoffer geplaatst? Sinds ik van een givi 34l naar een grotere (ca 42L) koffer ben gegaan, heb ik ook meer last van shimmy.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 17:53 #6 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.

voorvorkolie verversen?


Allereerst allemaal dank voor het meedenken.

@Ad: voorvorkolie is vorig jaar bij jou vervangen toen techoflex veren erin kwamen.
@Dream: de wieluitlijning is in orde. De schokdemper zal ik checken, maar omdat het zich juist voordoet bij langzaam rijden (even optrekken in 1, dan terug naar vrij en uit laten rollen) denk ik niet dat dat het kan zijn.
@mrpink: betrekkelijk kleine topkoffer zit er al jaren op, dat zal het dus wel niet zijn.
@vtwin. Remschijven ga ik checken. Ook of ik verschil merk tussen optrekken-bijremmen-uitrollen of optrekken-uitrollen.

Nogmaals dank allen!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2009 23:28 #7 door jar
Beantwoord door jar in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.
Staat je balhoofd niet te strak? Dus het tegenover gestelde van speling...
Als je het voorwiel van de grond hebt moet je stuur vrij van links naar rechts vallen. Als dat niet lukt dan gaat de motor bij lage snelheden 'rollen', zoals dat heet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2009 23:48 #8 door Hilko
Beantwoord door Hilko in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.
Nou Wim,

Controleer de spaken eens van je voor- EN je achterwiel!
Ik had dezelfde verschijnselen en de spaken bleken erg los te zitten. Met een beetje geluk zijn ze nog vast te zetten.

Succes,
Hilko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2009 10:17 - 10 apr 2009 10:31 #9 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.

Staat je balhoofd niet te strak? Dus het tegenover gestelde van speling... Als je het voorwiel van de grond hebt moet je stuur vrij van links naar rechts vallen. Als dat niet lukt dan gaat de motor bij lage snelheden 'rollen', zoals dat heet.


Dat ga ik controleren. Bij 104.000 is het balhoofdlager vervangen. Ik constateerde toen dat roleffect wat je noemt (en wat als een gelijkmatig heen- en weer wiebelen voelde) en heb het losser laten zetten. Toen was het verdwenen. Het effect wat er nu is is meer dat van een slinger in het wiel of een brok klei op 1 plek op de band. Ik ga toch even checken. Bedankt.

@Hilko: de spaken had ik al gecontroleerd, was OK.

10 minuten later: Afstelling balhoofd gecheckt: stuur valt vrij naar links en rechts. Verder piekeren dus...

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2009 10:31 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.
Even een vraagje, heb zelf ook zoiets gehad, en toen ik bij Ad langs kwam begon hij al direct te lachen  :-\
Met 1 blik op de band riep hij al direct dat deze er niet goed op lag. Dwz, hij zat op 1 plek iets dieper in de velg...

Kijk even of er een mooi randje op je zijkant van de band zit, en of deze overal even ver van de velgrand af zit. En doe dat aan beide kanten.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2009 10:44 #11 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.

Kijk even of er een mooi randje op je zijkant van de band zit, en of deze overal even ver van de velgrand af zit. En doe dat aan beide kanten.....


Op het oog zit het randje goed, maar ik meet (het is niet met het blote oog te zien) dat het randje rechts en links 1/2 mm verschilt. Bij wijze van proef zal ik de band leeg laten lopen, wat rollen en dan weer oppompen. Merkwaardig genoeg had ik het effect ook al bij de vorige banden, tkc's, maar toen weet ik het aan de noppen. Bedankt voor het meedenken.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2009 00:07 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.

Op het oog zit het randje goed, maar ik meet (het is niet met het blote oog te zien) dat het randje rechts en links 1/2 mm verschilt. Bij wijze van proef zal ik de band leeg laten lopen, wat rollen en dan weer oppompen. Merkwaardig genoeg had ik het effect ook al bij de vorige banden, tkc's, maar toen weet ik het aan de noppen. Bedankt voor het meedenken.


het heen en weer gaan kan alleen voortkomen uit gyroscopisch effect
wat raar genoeg ook vanaf het achterwiel zou kunnen komen,

lagen hierop ook ander banden?

in volgorde
slag in het achterwiel
achterwiellagers
losse spaken
afstands bussen correct geplaatst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2009 14:35 #13 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.
Over het voorwiel gesproken, ik heb er bij hogere snelheden (>120km/u) last van de het voorwiel wil gaan slingeren (links/rechts) een soort van waggel dus.

Dit had ik reeds met mijn oude voorband (T66) en nu ook maar in iets mindere mate met mijn nieuwe Anakees. Kan dit te maken hebben met de balancering?

Iemand een ideetje?

Transalp PD06 &#039;94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2009 21:07 #14 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.

het heen en weer gaan kan alleen voortkomen uit gyroscopisch effect wat raar genoeg ook vanaf het achterwiel zou kunnen komen,

lagen hierop ook ander banden?

in volgorde
slag in het achterwiel
achterwiellagers
losse spaken
afstands bussen correct geplaatst


Ja, zowel achter als voor zijn de TKC's (nieuw) vervangen door Anakees (ook nieuw), in beide gevallen was het wiebelverschijnsel aanwezig. De afstandsbussen ga ik nog wel even checken. Vóórdat ik de TKCés en Anakees had, dus met de oude banden, had ik nergens last van. Kan dus iets met de montages bij bandenboer te maken hebben. Dank! p.s. Er is ook sprake van enige instabiliteit bij (langzame) linkerbochten, niét bij rechterbochten. Vreemd allemaal...

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2009 21:20 - 20 apr 2009 21:22 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.
De afstands bussen zullen wel correct zitten anders liep je remaan maar kijken kan geen kwaad.

al met al een vreemde zaak maar in eerste aanleg zou ik de lagers gaan controleren,
dus wielen demonteren en zo nodig ook  banden er af nemen en opnieuw monteren

iets zit er niet goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2009 21:23 #16 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.

...... Kan dus iets met de montages bij bandenboer te maken hebben. Dank! p.s. Er is ook sprake van enige instabiliteit bij (langzame) linkerbochten, niét bij rechterbochten. Vreemd allemaal...


Kijk eens of de asklamp op de rechtervork poot wel goed gemonteerd is. Kruislings vastzetten en met het juiste moment aanhalen. Zit onder ook onder en boven boven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2009 09:49 #17 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.

Kijk eens of de asklamp op de rechtervork poot wel goed gemonteerd is. Kruislings vastzetten en met het juiste moment aanhalen. Zit onder ook onder en boven boven?


Bedankt voor het meedenken. Ik heb het net gecheckt: is ook Okay. Ik moet toch nog een keer langs bij Ad, hopelijk komt dan e.e.a. aan het licht.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2009 19:11 #18 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Instabiel sturen bij lage snelheid.

Allemaal nogmaals bedankt voor het meedenken.


Dit weekend een mega sessie gehad bij Ad... Ondermeer naar het sturen gekeken. Ik dacht dat het wel meeviel (zag het nauwelijks) , maar Ad vond een breedte- en hoogteslinger in het achterwiel. Naar huis gereden met een leen-achterwiel (de mijne wordt gerestaureerd) en inderdaad: sturen als vanouds!

Ad, nogmaals dank voor alle uren die je bezig bent geweest!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden