Hoi -Leonie-.
Of je het doet, om hoe het eruit ziet, is je eigen keus.
Praktisch gezien, enkele handvatjes:
Offroadmotoren hebben een hoog spatbord om, uiteraard, modder en rondvliegend vuil tegen te houden. Maar, hoog, omdat inderdaad de laag opgevangen modder zo dik kan worden dat, als het spatbord vlak rond het wiel zou zitten, het wiel zou kunnen vastlopen door de aangekoekte prut. En, in praktijk gebeurt dat ook!
Daarnaast, het profiel van een echte noppenband is zo open, dat zelfs onder invloed van geringe snelheid, de eventuele aankoek wordt 'gelost' door de middelpuntvliegende kracht en op die manier het profiel schoon blijft en grip behouden.
Twee zaken vallen dus op: de constructie helpt mee (hoog spatbord/open nop) en snelheid (modder vliegt weg).
Een Transalp heeft een laag spatbord. Ook in dit geval heeft die constructie gevolgen ten aanzien van hoe het zich daardoor gedraagt. De Alp is uitgebracht in de eerste Dakarjaren en had een beetje de looks van de racemotoren uit die tijd. Hij is ook gemaakt voor relatief hogere snelheden dan een endurootje. Bovendien heeft die Alp een kuip, waar een flinke luchtstroom doorheen kan lopen, zeker bij die hogere snelheden. Die luchtstroom kan zo sterk zijn dat vuil van het voorwiel met die lucht langs de voorvork mee de kuip in wordt gezogen en je die over je heen krijgt. Je ziet niks meer. Een laag spatbord houdt het ronvliegend vuil en vocht laag rond het voorwiel en daardoor kan het laag langs en onder de motor worden afgevoerd zodat je er geen last van hebt.
Daarom zijn ze later in de Dakar, waar de motoren ook als gevolg van de hoge snelheden na verloop van tijd ook gekuipt werden, die lage spatborden gaan gebruiken: die mannen werden vies, en is beter voor de luchtstroom langs de radiateurs. En, in de woestijn ligt doorgaans geen modder dus geen risico op vollopen van dat lage spatbord met modder.
Kortom,
-een hoog spatbord is beter in modderige omstandigheden maar bij hoge snelheden sproeit het ook vuil over je heen
-een laag spatbord voert bij hoge snelheden vuil juist naar achter/onder af maar kan bij lage vollopen met dikke modder.
Bromz