opbokken

07 apr 2009 14:08 #1 door mrpink
opbokken werd gestart door mrpink
Heb al wat info gevonden op het net, maar lukt me nog steeds niet. Opbokken van de TA :-[
Volgens mij is het erger bij de later geplaatste middenbok, dus ik neem aan dat ik die heb, maar het is voor mij echt onmogelijk om hem in mijn eentje op de bok te krijgen. Hefboom is veel te klein.

Ben dan niet de grootste, maar mijn vorige brommer kreeg ik er wel zonder moeite op (xj900f).

Is het een truukje? Of zal ik er een stuk laten aanlassen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 14:26 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic opbokken
Bekend issue met de alp.
Het vergt een bepaalde 'kunst', maar dan lukt het ook wel.

Maak gebruik van beide armen, een beetje hefboom, en wat 'schwung'.

Heb zelf geen ervaring met de opbok hulpjes.......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 15:38 #3 door Bono
Beantwoord door Bono in topic opbokken
Het zijn niet echt motoren om even op te bokken. Je moet zelf even zoeken naar de juiste manier of "kunst" zoals Rob zegt. Als je dat hebt gevonden, komt de vaardigheid vanzelf.
AT op de zijsteun. Dan AT rechtop zetten. Bok omlaag met de voet en door contact te maken met de grond, voelen dat de poten gelijk staan. Dan hou ik hem vast bij het stuur (linker grip) en met de rechterhand bij de duosteun. Voet tegen de bok en "schwung". Oefening baart kunst. Ik heb ook geen ervaring met opbokhulpjes of zo.
(Alleen moest het opbokken een paar maanden geleden zo nodig even snel gebeuren. Veel te snel en veel te veel kracht gezet met mijn been om de bok er "onder te duwen" en te weinig armkracht gebruikt. "Knap"... zweepslag... lesje geleerd).

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 16:22 #4 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic opbokken
Bono, we hebben het over een TA !  :P

Op het oude forum staat er dacht ik ook al het nodige over geschreven.

en...... goed nieuws voor mrpink  hij kan daar nu ook inloggen :) ( gast <> gast)  om te zoeken !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
&lt;&lt; Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 16:39 #5 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic opbokken
Klopt, ben nu al aan het lezen. Daar gaat me avond....... :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 16:51 #6 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic opbokken
100 punten voor het oude forum! In één keer op de bok, zonder veel moeite. Linker hand in het midden van het stuur, rechts op de passagiersvoetsteun en "swung". Koste me minder moeite dan bij mijn xj, maar ja dat is ook een olifant vergeleken met de ta.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 18:16 #7 door Bono
Beantwoord door Bono in topic opbokken

Bono, we hebben het over een TA !  :P


Ja, dat had ik wel gezien. Maar is de techniek, de "schwung" enz. niet hetzelfde?  :-\

Maar goed. Mr. Pink kan de TA opbokken en heeft toegang tot het oude forum. Mr. Pink is geholpen en daar gaat het om.  :D


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2009 11:42 #8 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic opbokken
Zet maar eens een at op de middenbok, alsof je een olifant uit de sloot moet trekken. Ik pak met mijn linker hand het stuur vast, in het midden, ter hoogte van  het contact slot, en de rechterhand de handgreep van het bagagerekje. En dan inderdaad een goeie slinger eraan geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 00:34 #9 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic opbokken
Het kostte mij als nieuwe TA-rijder ook de nodige moeite om de slag te pakken te krijgen. Bij het testen bij een dealer kreeg ik het zelfs gewoon niet voor elkaar en voelde me voor aap staan. Inmiddels lukt het me bijna altijd in één keer maar ik moet echt met mijn 'volle' gewicht (van minder dan 70 kg) op de hefboom leunen en idd met de linkerhand in het midden van het stuur trekken :P. De rechter op de handgreep vh bagagerek helpt ook nog wat mee.

groet,

Geert-Jan

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 10:22 #10 door Pervect
Beantwoord door Pervect in topic opbokken
Ik heb wel een middenbok, maar geen 'hefboom'
Moet dus met één voet de bok omlaag houden, en dan de Alp erop trekken....

Met hefboom gaat wel wat makkelijker!

TA &#039;99 / RVS remleidingen / RVS valbeugels / GIVI Wingrack / Laser ProDuro / Handvatverwarming / Alarmverlichting / Viking seat / Garmin 2610 in Touratech houder / Loobman kettingsmeersysteem / Heidenau K60 banden

You only need two tools in life: WD40 &amp; DUCT tape. If it doesn&#039;t move...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 11:04 #11 door Brutus
Beantwoord door Brutus in topic opbokken
Wat nog wel eens wil helpen is de fiets eerst met het achterwiel op een plankje rijden. Staat-ie wat hoger. Alleen... je moet wél een plankje bij de hand hebben....

Rij zo veel mogelijk door de berm.
(op de weg gebeuren de meeste ongelukken)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 14:06 #12 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic opbokken
Ik weet niet hoe het bij jouw TA zit, maar bij mijn AT gebruik ik 'of de valbeugel (richting achteren, niet naar boven) of de duostep (wederom richting achteren).

Middenbok heeft geen hefboom, maar 't gaat prima bij mij, dus als je valbeugels heb...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 14:22 #13 door Noize
Beantwoord door Noize in topic opbokken
Flink kracht zetten met je voet is al een hele steun. Thuis is een tegel of plank onder het achterwiel een handige optie, maar ook een beugel aan de zijkant helpt voor wat meer houvast.
Deze zit onder de linker zijkap en is vast te pakken met de hand.

Ik heb nog is zitten kijken of er geen hefboom op gemaakt kan worden, maar je zit snel tegen de ketting aan.

Succes ermee
Groeten, Hermen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 18:08 #14 door superlativ87
Beantwoord door superlativ87 in topic opbokken
Ik geef die van mij altijd een klein zetje, en dan hopen dat ie net over het dooie punt komt :P en dan gaat ie er bijna altijd in één keer op. maar echt easy is het niet. De eerste keren kreeg ik hem ook nooit op de bok, maar ja oefening baart kunst ;D!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden