Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

28 apr 2013 21:01 #21 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
heb je wat gemist hoor, Seedorf was leuk. maar beetje offtopic :-X

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 21:05 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Topic-wending !!  :) :) :)

S-5 zegt ook wel wat (ook al wordt dat onterecht verward met intelligentie  :-X )

Nee hoor Dan, we still luv' you. Ga je gauw mooi maken want wordt blijkbaar van je verwacht :P

*edit*

Trouwens,

Mag ik met mijn brom-dom verstand dus vragen of je beter een gebruikt filter kunt schoonblazen dan een nieuw filter monteren?


Als dat een vraag om een mening is, dan luidt het antwoord anders dan als je om advies vraagt.

Dit is ooit al eens ter sprake geweest en het risico van filterbeschadiging (die niet per se zichtbaar hoeft te zijn) is aanwezig en vormt daarmee, zoals jbm nu ook weer oppert, een niet in te schatten risico op zich. Gezien de lage kosten per km / tijdsinterval (en jij sleutelt zelf) is het verstandiger het filter zoals voorgeschreven te vervangen. Maar, slim bedacht heb je het wel  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 22:38 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

Zo'n MAoderater moet je ook al laten oefenen...


:)

je moet moeite doen om in die dingen een gat te krijgen.


versus

...moet je wel voorzichtig spuiten.


is contradictief

Dan is 15 euro minder drinken op vrijdagavond een hele moeilijke keuze.


Dat sowieso  ;D

Dan schaf je voor 800 euro een Alp aan en rijdt er op zolang die het doet...


Daar zou ik ook geen vinger meer naar uitsteken  :-X

Hou er rekening mee dat meer en meer Transalp rijders budgetrijders zullen zijn.


Komt dat misschien omdat steeds meer van die gasten er een offroad brommert bij pakken en zodoende tijd en middelen moeten spreiden..?

Pas maar op daarmee E, want voor je het weet zit je op een afgeslankte wedstrijdbak en dan kijk je elleke paar UUR tegen een nieuwe zuigert aan  :)


:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 12:51 #24 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

Ik denk dat je de inspectie (en onderhoud) moet (laten) doen op de momenten zoals voorgeschreven.


Bijvoorbeeld voor elke rit controleren of je remmen goed functioneren nog op je motor zitten !  ??? :o :(

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 14:34 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Bijvoorbeeld  :D


(staat ook nog gewoon in je boekje..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 17:36 #26 door kees
Beantwoord door kees in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Zolang je maar een gelijke warmtegraad bougie gebruikt lijkt het mij geen probleem. Maar, zeg ik erbij, ik ben niet bekend met de specs van iridium. Ik gebruik budget-bougies  :-X

Ik hang de radiator altijd met een draadje aan het stuur. Heb ik een handje over en voorkomt dat hij terugveert en je zelf de koel-lamellen plat drukt tijdens het werk. Ik vind ook het bougie-kabeltje daar erg kort. Sta je daar maar aan te trekken - altijd beetje eng.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2013 19:19 #27 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Iridium koop je meestal in een pakket van vier (voor zestig euro ofzo). Wil je die dan jarenlang op de plank bewaren?
Persoonlijk wil ik het risico niet lopen dat de boel na een halve ton / vijf jaar zo vastgerot zit dat ik de bougie er met geen mogenlijkheid meer uit krijg, en ik gebruik dan ook gewone DPR8-tjes. Vier keer vervangen per ton, voor plusminus dezelfde prijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2013 12:31 #28 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

......... Wat als ik alleen in de voorste cilinder zo'n hele dure lang-meegaande bougie steek? En in de andere 2 of 3 (waarbij het verwisselen minder werk is) de goedkope.
Een vonk is een vonk is een vonk lijkt mij...


Vanaf een afstandje lijken alle vonken op elkaar. Werkelijkheid is dat de ene vonk feller is dan de andere. Een hoe krachtiger en feller een vonk is des te gemakkelijker dat het gecomprimeerde benzine - lucht mengsel tot ontbranding komt.
Bougies lijken, mits je de juiste schachtlengte / diameter / warmtegraad hebt, ook op elkaar maar er zijn wel degelijk verschillen en dat verklaart ook de prijsverschillen.
De ene bougie gaat langer mee dan de ander. Hoe slijt een bougie? Centrale elektrode slijt (brandt in), porselein van de neus verbrand ect ect. Om deze slijtage te vertragen worden er verschillende materialen gebruikt wat een deel van de prijsverschillen van bougies verklaart.

Setje NGK's, standaard bougies gaan bij mij 24.000 km mee, Honda schrijft voor om de 12.000 km vervangen. Ik check ze wel iedere 12.000 km en als ik twijfel vervang ik ze direct. In de 16 jaar dat ik nu AT rij heb ik dat nog maar 1x gedaan en dat had alles te maken met een lange af te leggen reisafstand die ik wilde kunnen overbruggen zonder onderhoud onderweg te hoeven plegen.
Er zullen ongetwijfeld lezers gaan roepen verkeerde zuinigheid omdat een versleten bougie wel heel vervelende gevolgen kan hebben.
Wil je voor safe gaan dan moet je 'gewone' bougies iedere 12.000 km vervangen maar een garantie dat er niets zal gebeuren zal je ook dan niet krijgen. Persoonlijk denk ik dat het juridisch een lastig verhaal zal worden als je als zelf sleutelaar een claim in zal dienen bij een fabrikant van bougies.

In theorie zou je voor de voorste bougie een Iridium bougie kunnen gebruiken. Vraag me alleen af welk voordeel je er mee wil behalen. Als dat alleen is om de radiateur niet los te hoeven halen zou ik het niet doen. Je kleppen check je toch ook iedere 24.000 km? Dan moet de handel ook los.
Ik heb nog niemand gesproken of een verhaal gelezen dat een TA 600/650 met iridium bougies objectiefmooier / beter loopt dus daar hoef je het niet voor te doen.
Overigens aantoonbaar is dat een Varadero met Iridium bougies, vanwege de krachtigere vonk beter en mooier loopt. Honda schrijft deze bougies ook voor en sommigen proberen vanuit verkeerde zuinigheid gewone bougies maar merken snel de meerwaarde van Iridium bougies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.339 seconden