Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

12 mrt 2012 15:46 #1 door varig767
Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006 werd gestart door varig767
Dag allemaal,

Volgens het onderhoudsboekje behoort mijn Transalp 650 elke 6.000 km een onderhoudsbeurt te krijgen. Olie en filter vervangen is alleen bij de grote beurten nodig (elke 12.000 km), voor zover ik uit het boekje kan opmaken. Bij sommige kleine beurten hoeft zelfs niets vervangen te worden omdat luchtfilter en remvloeistof elke 18.000 km worden vervangen.

Toch is een kleine beurt volgens de Honda-dealer "altijd zo´n 150 tot 180 euro". Dat vind ik veel geld als er helemaal geen onderdelen aan te pas komen.

Ik neig er nu eerlijk gezegd een beetje naar om die louter "inspectiebeurten" over te slaan, om toch enigszins de onderhoudskosten in de hand te houden. Ik rijd zo´n 13.000 km per jaar, dus de motor komt evengoed minimaal jaarlijks bij de dealer.

Is dit verkeerde zuinigheid, of zit er nog wat rek in die intervallen? Ik zou bijvoorbeeld ook keurig het boekje kunnen volgen wat betreft omschrijving van de werkzaamheden, maar het interval verhogen tot bijvoorbeeld 7500 km.

Wat denken jullie??

groeten, Martijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2012 17:46 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Ik zeg koop een werkplaatsboek en wat goed gereedschap, en ga zelf aan de slag, onze clubmotoren zijn vrij eenvoudig en het barst hier van de kennis en eventueel fysieke hulp. Steek je lekker die werkuren van de garage in je zak, kun je weer investeren in gereedschap of leuke onderdelen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2012 18:01 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
hallo,

de 6000 km inspectie beurt is er 1 van voornamelijke visuele aard
de verwisseling van de motorolie vindt onder normale rij omstandigheden slechts 1 x om de 12.000 km plaats ofwel 1 x per jaar
geen enkel honda instruktieboekje voor de xl650 v  spreekt meer van de oliewissel om de 6000 km

De 6000 km beurt is dus  niet meer van deze tijd.
wil je meer weten volg je een sessie van de TCN (wel lid zijn) voor een sleuteldag en dan ben jij zonde rmeer in staat dit beter in te schaten.

en het is gewoon erg gezellig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 18:54 #4 door destedebouwer
Beantwoord door destedebouwer in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een 650 uit 2002 met 17.500km, welke er nog zeer netjes uitziet.

De vorige eigenaar heeft in december 2011 bij 17.000km de olie laten vervangen, 500km en 2,5 jaar geleden dus. Is het zinvol de motor nu een kleine beurt te geven? Ik was bij Motoport en daar gaven ze aan dat bij 18.000km de luchtfilter vervangen zou moeten worden. Samen met de olie zou dit op circa 250 euro neerkomen. Dat vind ik flink geld. Is het zinvol deze werkzaamheden nu uit te laten voeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 19:44 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
dat kun je mooi zelf doen voor veel minder geld, en ik zou de olie verversen, omdat olie door allerlei zaken verouderd, en voor 40 euro aan olie kun je er weer netjes tegen. welkom hier trouwens.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 20:22 #6 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een 650 uit 2002 met 17.500km, welke er nog zeer netjes uitziet.

De vorige eigenaar heeft in december 2011 bij 17.000km de olie laten vervangen, 500km en 2,5 jaar geleden dus. Is het zinvol de motor nu een kleine beurt te geven? Ik was bij Motoport en daar gaven ze aan dat bij 18.000km de luchtfilter vervangen zou moeten worden. Samen met de olie zou dit op circa 250 euro neerkomen. Dat vind ik flink geld. Is het zinvol deze werkzaamheden nu uit te laten voeren?

Wat idioot veel geld :o, dit kun je makkelijk zelf doen of ga naar Ad (=Waffie) in Sprundel die trekt jou het vel niet over de neus!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 22:05 - 28 apr 2013 00:38 #7 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

De vorige eigenaar heeft in december 2011 bij 17.000km de olie laten vervangen, 500km en 2,5 jaar geleden dus. Is het zinvol de motor nu een kleine beurt te geven?

Ik was bij Motoport en daar gaven ze aan dat bij 18.000km de luchtfilter vervangen zou moeten worden. Samen met de olie zou dit op circa 250 euro neerkomen. Dat vind ik flink geld. Is het zinvol deze werkzaamheden nu uit te laten voeren?


Zinvol? Zoals eerder al geschreven, vloeistoffen verouderen ook gewoon. De precieze staat van je olie kan vast wel gemeten worden, de enige manier om het zeker te weten. De onderzoekskosten zullen de 250 euro ruim overschrijden  :-\

Luchtfilter en olie zijn samen 60-80 euro ofzo (?)
Je woont in NB, Waffie is bij je om de hoek. Als je lid wordt kan je daar een stofjas gebruiken, goed gereedschap, en onder de leuke en informatieve begeleiding van Ad en jacqueline je motor zelf leren kennen (priceless, maar wel tegen werkplaatstarief  ;)).

EDIT
n.a.v. deze terechte opmerking van brombeer:
Maar goed, de alp is vrij robuust. Enige tijd geen onderhoud is niet aan te raden, maar zal waarschijnlijk geen grote directe gevolgen hebben (geen inspectie is sowiezo een heel slecht idee). Het is toch wat je zelf wilt. (te suggestief en niet wat ik zelf doe)

kosten mogen nooit een overweging zijn om onderhoud uit te stellen, en in zijn algemeenheid moet je altijd de inspectie- en onderhoudsvoorschriften van fabrikant aanhouden




Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 23:10 #8 door destedebouwer
Beantwoord door destedebouwer in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Hmm dan lijkt het me beter om eens ergens anders te informeren. Zit er naast Waffie ook een Transalp lid / monteur in de buurt van Eersel/Eindhoven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 23:19 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Dat zijn wijze woorden, Mr. T.

Het topic begon met de vraag van varig767.

Hoe je met het onderhoudsvoorschrift omgaat is je eigen verantwoordelijkheid. Dat je motor periodiek nagezien moet worden is vanzelfsprekend. Niet alleen om de fabrikant in te dekken, of de merkdealer te spekken, maar ook omdat 99,9 % van de berijders alleen weet dat de rode knop rechts de motor aan de praat brengt. Er bestaat vooralsnog geen verplichte periodieke keuring voor motoren. Wanneer denk je zelf dan dat het zou moeten gebeuren? Als er met 120km/u iets los of kapot gaat?

Dan komt de vraag destedebouwer. Het feit dat hij de vraag stelt geeft al aan in welke categorie berijders hij zich bevindt. En dus terecht kijkt hij kritisch naar het kostenplaatje van uitvoering van het onderhoud. Immers, binnen TCN zijn leden die dat tegen schappelijkere bedragen willen doen en dan krijg je de mogelijkheid zelfs om mee te helpen en je eigen motor te leren kennen.

Maar alsjeblieft, ga niet op eigen houtje argeloze mensen adviseren periodiek onderhoud uit te stellen of zelfs maar geheel weg te laten. De fabrikant heeft richtlijnen opgesteld voor veilig gebruik van het product, in de ruimste zin van het woord. Uitstellen of geheel weglaten van voorgeschreven periodiek onderhoud, hoe futiel het dan ook op een leek, dan wel terzakekundigen die overervaren lijken te zijn geworden, over mag komen, is een garantie voor problemen in de toekomst.

Voor veilig en betrouwbaar gebruik van zijn nieuwe motor en om er zo lang mogelijk probleemloos plezier mee te beleven, raadt ik hem aan de richtlijnen in de gebruikershandleiding te volgen. Er zijn voor wat betreft de uitvoering ervan, andere alternatieven dan alleen de (merk-)dealer. Als hij geen gebruikershandleiding en/of onderhoudsboekje bij de motor heeft gekregen, kan hij die alsnog bij een merkdealer bestellen.

Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 00:18 #10 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

Maar alsjeblieft, ga niet op eigen houtje argeloze mensen adviseren periodiek onderhoud uit te stellen of zelfs maar geheel weg te laten. De fabrikant heeft richtlijnen opgesteld voor veilig gebruik van het product, in de ruimste zin van het woord. Uitstellen of geheel weglaten van voorgeschreven periodiek onderhoud, hoe futiel het dan ook op een leek, dan wel terzakekundigen die overervaren lijken te zijn geworden, over mag komen, is een garantie voor problemen in de toekomst.


Goed en terecht punt. Ik heb mijn post ge-edit om te benadrukken dat in zijn algemeenheid niet van het onderhoudsinterval meot worden afgeweken.
Die laatste zin had ik beter niet kunnen typen (is nu doorgestreept), kan inderdaad worden opgevat als suggestie om onderhoud over te slaan.




Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 00:36 #11 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

[...] Dat je motor periodiek nagezien moet worden is vanzelfsprekend. [...] Er bestaat vooralsnog geen verplichte periodieke keuring voor motoren. Wanneer denk je zelf dan dat het zou moeten gebeuren? Als er met 120km/u iets los of kapot gaat?


Ik denk dat je de inspectie (en onderhoud) moet (laten) doen op de momenten zoals voorgeschreven. Afwijkingen, met alle mogelijke verschrikkelijke gevolgen van dien, zijn voor eigen risico. Mijn reactie was niet bedoeld als advies om wat aan te kloten, maar aan te geven dat er mensen zijn die wat 'vrijer' omgaan met de honda voorschriften en er (vooralsnog) mee weg komen. Nogmaals, ik had beter moeten benadrukken dat dat wel risico's met zich meebrengt en dat het opvolgen van de voorschriften leidend zijn.

*ik moet wat aan mijn typeduidelijkheid doen*

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 12:18 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Ik voel me ineens zo dom.. ik heb al die jaren trouw de handleiding gevolgd. Ik voel me geplukt :(

Misschien kunnen Dannije, Waffie en andere technisch adviseurs hier, op basis van eigen ervaring en interpretatie, een nieuw onderhoudsdiagram opstellen voor de clubmotoren.

Zodat in de toekomst in ieder geval TCN- en forumleden zich niet meer laten bestelen door schijnvoorschriften van de fabrikant.

Fijne zondag, Brom  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 12:54 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Brom kunnen we Dannij E niet vragen of hij Honda aansprakelijk stelt voor dit leed wat ze ons aan doen.....

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 18:09 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
Ook jij mag gewoon jezelf zijn, E. Zelfs jij  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 18:23 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
het luchtfilter slipt langzaam dicht  waarbij  in het begin de filtering juist toeneemt en daarna helemaal niets meer doorlaat en dus verstopt raakt

het brandstofmengsel heeft een ideaale verhouding tot benzine en lucht (ca 1 deel benzine op 18 lucht)en deze wordt met een verdicht filter te rijk (minder lucht) met slechter draaien als direct gevolg.

ook zorgt een te rijk mengsel voor meer kans op het weg drukken van de smeer film door de overmaat aan benzinedampen (te rijk mengsel) en wordt de smeerolie meer vervuilt door blow by gases

de hoge spanning die door de kern van een bougie gaan veranderen de structuur van het metaal waardoor de interne weerstand toeneemt
dit is extra belastend voor het ontsteking systeem.
voor dat extra zijn er bijv iridium bougies
vaak merken we het zelf niet direkt maar is het gewoon sluipend zodat ook de directe gevolgen pas veel later naar boven komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 18:41 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
het is alleen lastig te zien wanneer de filtering optimaal is maar schoon blazen kan zeker geen kwaad(van binnen naar buiten)


als het filter verstopter raakt is de gefilterde lucht  steeds schoner dus je redenatie kan juist zijn maar je zou het dan moeten meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 19:36 #17 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

het is alleen lastig te zien wanneer de filtering optimaal is maar schoon blazen kan zeker geen kwaad(van binnen naar buiten)


ik heb wel eens begrepen dat het schoonblazen van het filter niet zonder risico is, door te hoge luchtdruk is er kans op beschadiging/vergroten van de porien in het filter waardoor de filter werking juist afneemt, en dat wil je dus niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 20:03 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

Sowieso zijn mensen die meer aandacht besteden aan het onderhoud van een voorwerp dan aan zichzelf een beetje vreemd.


Als je op dat voorwerp 200 kmpu kan halen vind ik dat niet zo vreemd hoor, ik vind het bij die snelheden wel een prettig idee dat ik mijn onderhoudszaakjes voor elkaar heb. Dat ik me die dag dan niet heb geschoren vind ik even van minder belang ;).
Ik doe meestal meer dan er volgens het onderhoudsschema wordt verwacht en vervang ook onderdelen voor ze kapot zijn, spanningsregelaars gaan bij mij na 40000km de vuilnisbak in. gas en koppelingskabels idem. En na een lange of regenachtig rit altijd eerst wassen voor dat hij op stal gaat. Geleerd in naam van de koningin, (86-2 Seedorf) eerst je landrover of je vrachtwagen schoon maken en daarna ben jezelf aan de beurt.  Er zijn mensen die hun motor nooit wassen en onderhoud plegen als hij het niet meer doet of er iets stuk gaat. Prima ieder zijn ding.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 20:35 #19 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006

Geleerd in naam van de koningin, (86-2 Seedorf) eerst je landrover of je vrachtwagen schoon maken en daarna ben jezelf aan de beurt. 

ben van 83-5 Seedorf maar ik heb het niet geleerd eerst voertuig schoonmaken en daarna ... en toch ben ik chauffeur geweest. kan ook zijn dat ik altijd iets anders te doen had als we terug kwamen. (HMT, PMT, KMT etc.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 20:53 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
it's all in a nickname

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden