Vaag schakel probleem

07 apr 2012 13:07 #1 door Marcel
Vaag schakel probleem werd gestart door Marcel
Mijn TA uit '96 met 15k op de teller schakelt soms ongewenst in neutraal vanuit 2de of 1ste of wil juist niet in neutraal.
Het probleem manifesteert zich ongeveer 1 op de 25 keer zonder dat er duidelijk verband bestaat.
  • Tijdens het afremmen wil ik terug schakelen van 2 naar 1, maar schiet dan in neutraal.
  • Tijdens het optrekken wil ik van 1 naar 2 schakelen, maar schiet dan in neutraal.
  • In stilstand wil ik van 1 naar neutraal schakelen, maar gaat pas in neutraal na een aantal pogingen.
  • De koppeling heeft de juiste afstelling.
  • Volgens de vorige eigenaar zit er voldoende verse Motul 5100 (ester 10W40) olie in.
  • Nadat ik 300ml olie had weggezogen trad het probleem minder vaak op.
  • Volgens de Honda dealer is het zeer ongewoon dat een blok in dit stadium problemen vertoont en misschien schakel ik niet juist.

Wie kan mij een tip geven om dit probleem op te lossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2012 13:10 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vaag schakel probleem
Ik zou niet zomaar olie onttrekken aan het blok.
Houd het niveau op peil via de pijlstok af te lezen.

Ik zou eerst maar eens naar de kettingspanning kijken. Als die te strak staat gaat het schakelen inderdaad beroerd.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2012 13:19 #3 door Marcel
Beantwoord door Marcel in topic Vaag schakel probleem
Bedankt!
Oliepeil en kettingspanning zijn in orde!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2012 13:49 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vaag schakel probleem
Ik houd de versnellingspook even vast als ik schakel en de koppeling weer op laat komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2012 15:03 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Vaag schakel probleem
Kettingspanning.

Schakeltechniek speelt overigens inderdaad een rol, hoewel bijvoorbeeld stilstaand van 1 naar 0 probleemloos moet verlopen. Daarvoor, terug naar boven! ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2012 22:01 #6 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Vaag schakel probleem
schakelpookje anders afstellen? bv iets lager?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2012 09:11 #7 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Vaag schakel probleem
Kan van alles zijn.

Motor uit '96 met slechts 15k? Geen 115k?
Slecht gebruik door vorige eigenaren: hendel ingetrapt of aangedrukt houden, waardoor een schakelvork is afgesleten.
Een keer flink mis geschakeld, waardoor nokken van de tandwielen zijn beschadigd.

Maar als ik je zo lees, is het vooral wennen aan de bak van een motor: geen synchronisatie en de neutraal is vaak moeilijk te vinden.

Probeer dit eens:
Schakel van 1 naar 2 bij niet teveel toeren. Onze fietsen hebben toch genoeg koppel onderin.
Schakel alleen van 2 naar 1 als je echt gaat stoppen en dan pas terugschakelen net voordat je tot stilstand komt.
Gebruik de neutraal alleen als je start of stopt met je rit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2012 13:23 #8 door Marcel
Beantwoord door Marcel in topic Vaag schakel probleem
Bedankt!
De suggestie van Giedi om pas op het allerlaatste moment terug te schakelen naar 1, lijkt het probleem te verhelpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2012 18:26 #9 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Vaag schakel probleem
Als de motor met een te hoog oliepeil heeft gedraaid kan het zijn dat hij blijvend moeilijk schakelt.


Een motor met een te hoog oliepeil schakelt sowieso heel moeilijk.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2012 23:10 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Vaag schakel probleem

..Slecht gebruik door vorige eigenaren: hendel ingetrapt of aangedrukt houden, waardoor een schakelvork is afgesleten..


Fantasie..

..Een keer flink mis geschakeld, waardoor nokken van de tandwielen zijn beschadigd..


Van een keer misschakelen krijg je dat niet. De ouwe XRen hadden daar bij 3 last van: constructiefout. En alleen als je hem crossmatig misbruikte. Ook fantasie dus..

..Maar als ik je zo lees, is het vooral wennen aan de bak van een motor:


Das plausibel..

..geen synchronisatie en de neutraal is vaak moeilijk te vinden..


Fantasie..

..Schakel van 1 naar 2 bij niet teveel toeren. Onze fietsen hebben toch genoeg koppel onderin..


Zelfs bij 8000 rpm moet je gewoon kunnen schakelen!

Schakel alleen van 2 naar 1 als je echt gaat stoppen en dan pas terugschakelen net voordat je tot stilstand komt..


Dat is normaal standaard schakelgedrag dat je van je instructeur aangeleerd hoort te krijgen ;)

..Gebruik de neutraal alleen als je start of stopt met je rit..


Plausibel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2012 22:53 #11 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Vaag schakel probleem
Wat een aandacht!  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2012 10:42 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vaag schakel probleem
inderdaad,

er moet toch ergens over gepraat kunnen worden, :angel:

als je zou roepen dat de meeste die een transalp hebben er geen last van hebben  zou je als  vraag steller niet serieus genomen kunnen worden.

als we zouden roepen dat de meeste oorzaken te vinden zijn in de  onjuiste stand van de schakelpook of dat deze wel vast staat.

of dat de verseleten ketting  en/of onjuiste voorspanning ook debet kunnen zijn.

maar zoals aangeven zou het dit allemaal niet zijn.

dan komen alleen nog maar de meest vergezochte oorzaken

plausibel zeker !

dus misschien ligt het toch aan de gebruiker... maar mag je dit dan roepen..

ik zal het niet doen

iemand anders op de motorfiets laten rijden

en als dit geen antwoordt geeft en de motorfiets schakelt inderdaad vreemd.... gauw wegdoen want dit probleem blijft je ergeren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2012 12:52 #13 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Vaag schakel probleem
Maar........de vraagsteller schijnt al geholpen te zijn...., toch?
slotje?  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2012 20:14 #14 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Vaag schakel probleem
Slotje? Waarom? Je gaf alleen het goede antwoord van vraag 1. Je mag wel door naar de volgende ronde.
Nog 2 te gaan.



Ik heb jeuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden