Rechtsgeleerden onder ons?

11 apr 2009 15:35 #1 door Piper
Rechtsgeleerden onder ons? werd gestart door Piper
Langs mijn TA heb ik nog een boodschappenmoterke. (250) Die wordt onderhouden door de vakman. Grote beurt gehad etc etc. Na 20 km zegt ie "poef" en loopt op halve kracht met veel knallen. Blijkt de spiksplinternieuwe bougie gebroken en schroefdraad van de bougie gescheiden. Niet uit de cilinderkop te krijgen. Mogelijk zit een stuk elektrode in de kop. Dat wordt dus een behoorlijke reparatie en dat voor zo'n boodschappen moterke. Is de fabrikant niet aansprakelijk voor deze schade, bougie>causaal>verdere schade. Produktaansprakelijkheid. Zijn er ervaringsdeskundigen onder ons? Heeft iemand dit al eens meegemaakt en hoe is het afgelopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2009 17:24 #2 door Rendier
Beantwoord door Rendier in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Indien de monteur tijdens de onderhoudsbeurt de bougie heeft vervangen en deze staat ook bij de onderdelen op de factuur, dan heb je een makkie. Hij moet dan alles gewoon in orde brengen, in principe heb je drie maanden garantie op de reparaties. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat hij het aandurft in zo'n geval niet aan zijn verplichtingen te voldoen.
C:-)

Een rendier hoeft niet altijd te rennen maar krijgt wel elk jaar een nieuw gewei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2009 18:02 #3 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Maar Piper vraagt naar de product aansprakelijkheid van de fabrikant van de bougie.
De fabrikant hoort uiteraard garantie te geven op de deugdelijkheid van de door hem geleverde spullen. aanspakelijkheid voor de gevolg schade is hij. Maar het is alstig aantonen dat het de foutieve bougie was die schuldig is aan de schade. Zo kan de fabrikant makkelijk de kunde van de monteur in twijfel trekken. had deze de bougie wel naar voorschriften van de fabrikant gemonteerd? Beter is inderdaad terug te gaan naar de monteuren daar proberen garantie op de reparatie te krijgen. Deze kan dan weer de fabrikant aansprakelijk stellen.

Succes,

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2009 18:44 #4 door Piper
Beantwoord door Piper in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Wel, de monteur ( een kundig  vakman) treft absoluut geen blaam, alles volgens voorschrift gemonteerd. Men neemt dinsdag contact op met de fabrikant. Ben benieuwd naar de reactie maar je hoeft tegenwoordig geen helderziende te zijn om een afschuifscenario te bedenken. De betreffende bougie ligt in de brandkast als bewijsstuk 1. De schroefdraad in de kop als bewijsstuk 2. Mijn vraag is eigenlijk, heeft iemand ervaring met een soortgelijk geval waar ondeugdelijke onderdelen meerdere schade veroorzaken en de uitkomst daarvan? Ik ben namelijk niet van plan om het erbij te laten zitten en heb een goede rechtsbijstandsverzekering.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2009 22:42 #5 door brings
Beantwoord door brings in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Doorgaans gaat de aansprakelijkheid van een leverancier niet verder dan vervanging van het product of er zou sprake moeten zijn van ernstige nalatigheid.
Ik ken 1 geval (in 25 jaar) waarbij een race motorblok volledig in elkaar is gelopen doordat de olie producent een olie geleverd heeft waaraan een aantal dopes ontbraken. Dit is door een onafhankelijk laboratorium vastgestekd.
Dit was een Nederlandse producent van een Amerikaans product. 
Om te voorkomen dat er (te)veel ophef gemaakt zou worden van deze fout is men tot een schikking gekomen.  Een klein gedeelte van de schade werd als tegemoetkoming betaald.
Ik schat in in dat je kans niet heel groot is. Maar ik ben geen rechtsgeleerde.
Is het trouwens absoluut zeker dat de bougie bij het monteren geen knauw heeft gekregen?  De schade aan de bougie komt mij namelijk heel onwaarschijnlijk voor. Ik heb 1000-en bougies in mijn handen gehad die volledig verbrand waren of waar het porselein was weggeslagen maar heb nog nooit het porselein uit de draad zien komen.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2009 23:15 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Rechtsgeleerden onder ons?

Langs mijn TA heb ik nog een boodschappenmoterke. (250) Die wordt onderhouden door de vakman. Grote beurt gehad etc etc. Na 20 km zegt ie "poef" en loopt op halve kracht met veel knallen. Blijkt de spiksplinternieuwe bougie gebroken en schroefdraad van de bougie gescheiden. Niet uit de cilinderkop te krijgen. Mogelijk zit een stuk elektrode in de kop. Dat wordt dus een behoorlijke reparatie en dat voor zo'n boodschappen moterke. Is de fabrikant niet aansprakelijk voor deze schade, bougie>causaal>verdere schade. Produktaansprakelijkheid. Zijn er ervaringsdeskundigen onder ons? Heeft iemand dit al eens meegemaakt en hoe is het afgelopen?


even de duivel.. >:D

je dient je te melden bij de garagist.

het is namelijk aan hem om de diagnose te stellen en daaruit zijn conclusies te trekken voor zover deze op hem betrekking hebben
We leven in tijden dat we ieder en alles aansprakelijk willen stellen voor de meest uit lopende zaken,
Ik persoonlijk vind dat we hierin wel eens te ver gaan.. maar dat is mijn mening :-\

In alle eerlijkheid kan je het hem niet kwalijk nemen dat er een bougie uit elkaar spat (of iets dergelijks) mits hij de correcte bougies heeft gemonteerd
Er is normaal gezien  zeker geen sprake van opzet en dus nalatigheid
Hij is tenslotte geen bougie  fabrikant.
Voor de fabrikat van de bougie ligt het iets anders

zij zal  de bougie beslist moeten hebben teniende de kwestie te onder zoeken en in te wschatten waar zijn verantwoordelijk heid ligt.

De praktijk is dat veel geschillen inderdaad  juridische  steun nodig hebben
zeker als de kwestie hoge kosten met zich mee brengt 

bedenk dan ook of de dagwaarde van de fiets  hierin een rol kan gaan spelen,

ik mag aannemen dat je de kwestie reeds bij je vak garage hebt gemeld..
wacht zijn oordeel af.... vaak werkt dit het beste

ik begrijp je frustratie maar geef hem de gelegenheid er naar te kijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2009 23:24 #7 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Als aantoonbaar is dat de schade een direct gevolg is van hun product zijn ze aansprakelijk. Ze zullen er een verzekering voor hebben dus dat wordt bakkeleien tussen de verzekeraars. Nu het product echter geleverd is aan de monteur en niet aan Piper zal het een getrapte aansprakelijkheid zijn. De monteur hoort garantie te geven en heeft een kennelijk ondeugdelijk product gebruikt, niet zijn schuld maar wel zijn aansprakelijkheid. En de monteur zal de schade verhalen op de fabrikant van het kennelijk ondeugdelijke product. Ketenaansprakelijkheid heet dit. Product aansprakelijheid gaat verder dan alleen het vergoeden van het ondeugdelijk product, het gaat nu juist om de vervolg schade door toepassing van het product. Ook, en juist, voor de vervolg schade is de fabrikant of uitvoerder aansprakelijk. De monteur omdat hij de overeenkomst niet behoorlijk is nagekomen met Piper en de fabrikant vanwege hetzelfde met de monteur. Als dat alles niet leidt tot het gewenste resultaat is er altijd nog de onrechtmatige daad, een daad die leidt tot schade die niet door de schadehebbende partij gedragen hoort te worden. De rechtsbijstand verzekeraar weet wel hoe met dit alles om te gaan. het belangrijkste is of het aantoonbaar is dat de bougie ondeugdelijk was en dat daardoor de schade is ontstaan.

Succes,

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2009 09:58 #8 door Piper
Beantwoord door Piper in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Bedankt voor de adviezen.
Ad, het motortje heb ik pas gekocht en door en door laten keuren, daarna  voor 720 euries laten verbeteren (ketting voorband kleppen stellen synchroniseren etc etc.). En nu dit dat doet efkes pijn. De reparateur is een eerlijke vent, anders had hij de bougie weggeritseld en mij iets anders op de mouw gespeld toch?  Ben helaas geen techneut en overweeg eens aan de sleutelavonden deel te nemen.  En Marc je verhaal is duidelijk. Nu hoop ik dan maar dat de reparateur goed WA is verzekerd ook voor de produktaansprakelijkheid.
Ik zal het resultaat op dit topic mededelen.
Al jaren lang rijd ik Honda, nooit problemen. En vooral de TA. Onovertroffen. Probeer je eens een Kawa och! That’s life.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2009 22:54 #9 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Rechtsgeleerden onder ons?

Al jaren lang rijd ik Honda, nooit problemen. En vooral de TA. Onovertroffen. Probeer je eens een Kawa och! That’s life.


Juist, "Aquila muscas non captat"...  ;)

Succes!  :)

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 08:28 #10 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Ik heb een soortgelijk verhaal meegemaakt met mijn vorige wagen. Tijdens een onderhoudsbeurt brak één van de gloeikaarsen (diesel, dus gloeikaars ipv vonkenkaars) af. Resultaat: of laten zitten, of de gehele cilinderkop er af en minimaal 1.200 Euro kwijt.

Ik heb via mijn rechtsbijstand verzekering laten uitzoeken hoe-; en wat. Eindresultaat: de afgebroken gloeikaars is blijven zitten (geen nadeling effect voor de motor, er zaten immers nog 3 in die prima funktioneerden) maar het bleek een erg lastige kwestie te worden om of de garagehouder, of de fabrikant van de kaars aansprakelijk te stellen...  >:(

Lastiger is het natuurlijk in jouw situatie, bij 250 CC heb je (denk ik) maar één vonkenkaars. Het wil gewoon wel eens gebeuren dat vonkenkaarsjes afbreken, of vast komen te zitten. Heb ik met onze XLV750 ook gehad. Die zijn uitgeboord, en er zijn nieuwe bussen in het blok geplaatst...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 09:50 #11 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Een garage bedrijf zal al snel met zijn algemene leverings voorwaarden schermen. Die sluiten meestal alle aansprakelijkheid uit. Maar het burgerlijk wetboek en de relevante hoge raads uitspraken zetten algemene voorwaarden van een bedrijf die gebruikt worden tegen een consument vaak buiten spel. Algemene voorwaarden worden meestal gezien als iets tussen gelijke partijen zoals twee bedrijven. Een consument wordt als zwakkere partij beschouwd heeft meestal geen verweer tegen algemene voorwaarden. er is via wetgeving een zwarte lijst samegesteld van voorwaarden die niet tegen een cosnument gebruikt mogen worde. De zwakkere partij behoeft nu eenmaal meer bescherming dan een bedrijf dat zich tegen meerdere soorten aansprakelijkheid dient te verzekeren.

Mvg,

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 17:06 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Rechtsgeleerden onder ons?
;D
het duiveltje >:D

een consument de zwakkere partij....

;D ;D

Als er iets mis gaat weet vrijwel iedere consument in eens wat zijn of haar rechten zijn
Hoeft hij of zij niet aan te tonen dat ze iets fout heeft gedaan,
laat staan dat het hem of haar eigen verantwoordelijkheid was
Echter  er zijn altijd wel instellingen te vinden die in de bres springen voor deze zwakkere uit de samen leving.
opzich een goede zaak , zeker als het  zeer grote organisaties betreffen met nog meer financiele middelen
maar soms heb ik toch wel een beetje medeleven met die kleine ondernemer die uiteindelijk net zo zwak is als die zogenaamde consument

Want er zijn ook genoeg voorbeelden dat ook consumenten de boel belazeren om er zelf beter van te worden  alleen daar valt niet zoveel eer aan te halen mocht dit feit vast komen te staan.
(gemiddeld duurt het 7 jaar alvorens een negatieve reclame vergeten is)

Ik hoop dat mensen eens wat vaker nadenken over hun acties  en dan vooral over de mogelijke gevolgen.

op het oog kleine zaken lopen vaak  uit de hand omdat ze zijn ingegeven uit egoistisch denken.
waardoor het probleem vaak onoverkomelijk gaat worden.

IN dergelijke geschillen,...... praat er over  en zoek samen naar een oplossing... hier begint het mee maar zal dan ook eerder opgelost kunnen worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 17:35 #13 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Eerst overleg is altijd het beste.
En ik neem aan dat de bougie fabrikant geen kleine ondernemer is :-)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 19:35 #14 door Piper
Beantwoord door Piper in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Ad je hebt volkomen gelijk, maar ik meet dan ook met de menselijke maat. Door mijn voormalige beroep weet ik drommels goed wat voor een impact dit soort zaken op een kleine ondernemer hebben. Vooral als deze moreel niets te verwijten valt. (imageschade, tijdsbesteding en sores, vooral als de ondernemer zijn zaak aan het opbouwen is) Daarom, als verhaal bij de fabrikant in deze casus niet mogelijk is, als of zijn wa verzekering dit uitsluit, neem ik mijn schade en blijf daar klant. Vind ik als vanzelfsprekend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 21:09 #15 door brings
Beantwoord door brings in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Piper,

Ik begrijp heel goed dat schade aan je motor rot is.

Wat mij uit jouw bericht niet duidelijk is, is hoe jij hebt bepaalt dat het een fout van de fabrikant is en niet een montage fout.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 23:08 #16 door Piper
Beantwoord door Piper in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Dat heb ik niet bepaald maar de ondernemer die mijn motor in onderhoud heeft en de laatste beurt recent heeft gegeven incl. vervanging van deze bougies. Hij kwam tot die conclusie en spreekt de fabrikant cq groothandel daarover aan. Ik wacht op zijn antwoord.
Maar ik begon met de vraag: "Zijn er leden van de TC die dit ook hebben meegemaakt?". 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2009 14:29 #17 door Piper
Beantwoord door Piper in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Gesprek met reparateur: Groothandel vraagt en krijgt betreffende bougie> overleg met fabrikant. Indien fabricagefout dan wordt er een regeling getroffen.
Ik wacht af en sluit dit topic. Bedankt voor jullie reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2009 09:42 #18 door Piper
Beantwoord door Piper in topic Rechtsgeleerden onder ons?
Even terugkomen op het probleem zoals beloofd. De reparateur in Enschede heeft het bijzonder coulant opgelost. En terwijl hij toch bezig was ook nog verschillende vervangingen en verbeteringen (bv nieuwe distributiekettingspanner) uitgevoerd. Mijn "boodschappenfietske" kon wel gereviseerd zijn en loopt als een naaimachine. (wat een hoog aantal toeren zo'n Kawasaki!) We hebben de schade samen gedeeld. Een paar honderd euros. Nu na een paar honderd kilometers ben ik meer dan tevreden. Een prima zaak waar service en langetermijndenken echt zijn en geen woorden en waar ik nog graag terugkom! Jan bedankt.   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.378 seconden