Het opdraaien van de veervoorspanning verkort je veerweg.
Hi Hans, je bedoelt hier natuurlijk de
negatieve veerweg
Negtieve veerweg is de hoeveelheid wat de motor inzakt als deze onbelast op z'n wielen staat.
Het is nodig om de band kontakt met de weg te laten houden op het moment dat het wiel door een kuil gaat.
Als je de motor zwaarder gaat belasten dan normaal (duo en/of vakantiebagage) word de negatieve veerweg groter.
Omdat dat extra gewicht voornamelijk aan de achterkant zit zal de motor wat meer achterover gaan hangen en veranderd dus ook de geometrie en dus het stuurgedrag => de motor zal wat 'luier' sturen.
Dat kun je dus weer herstellen door de veer wat op te draaien, zodat je weer op de oorspronkelijke hoogte komt. Er veranderd daarbij niets aan de totale veerweg.
Veervoorspanning is eigenlijk een foute of misleidende term :-\. Je kunt beter spreken van rijhoogte-verstelling.
Grtz,
René