Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)

05 juni 2012 19:27 #1 door Piraat
Goedenavond mensen van dit mooie forum!

Sinds een maand ben ik de trotse bezitter van een Transalp XL600V uit '96. Tot nu toe vind ik het een heel fijne motor en ben van plan om er veel kilometers mee te maken! Ik heb een issue mbt het benzineverbruik en graag zou ik van jullie kennis gebruik willen maken:

Als ik over 80-kilometer wegen rijd, is mijn verbruik ongeveer 1 op 17 (230 km op tank excl reserve). Misschien iets aan de hoge kant, maar niet enorm. Echter, als ik constant 130 op de teller rijd op de snelweg, is mijn gebruik 1 op 13-14 (175 km op tank excl reserve)! Dit lijkt mij echt teveel als ik dat vergelijk met andere mensen op dit forum die berichten rond de 1 op 20-22 te rijden. Ik zou dit graag willen oplossen met jullie hulp!

Wat gegevens over mijn motor:
Bouwjaar: 1996
KM stand: 72.000
Uitlaat: standaard
Stationair toerental: 1300-1400
Opmerkingen:
Als ik het gas volledig opentrek, houdt hij eerst even in en dan pas versnelt hij. Bij geleidelijk opendraaien heeft hij dit niet.
Tijdens het op de motor afremmen ploft de uitlaat. Niet overdreven hard, maar wel hoorbaar.

Mochten er nog meer gegevens nodig zijn dan geef ik die natuurlijk graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2012 21:50 #2 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
controleer je chokeplunjers in je carburateur. vermoedelijk dan die niet geheel goed terug komen. verklaart gelijk je hoge stationair toerental

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2012 22:29 #3 door Piraat
Beantwoord door Piraat in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Bedankt voor de tips! De carburateurs waren ook in me opgekomen. Even iemand vinden die daar dan iets meer van weet  ???. Helaas geen grote stroomverbruikers Johnvl...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2012 08:28 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)

Even iemand vinden die daar dan iets meer van weet 


Zo moeilijk is dat toch niet. kijk gewoon even of de choke geheel terug komt en er als deze hendel helemaal dicht staat of je veel speling houdt op het kabeltje.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2012 21:44 #5 door Piraat
Beantwoord door Piraat in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Hallo allemaal, gisteravond heb ik de choke plunjers eruit gedraaid, schoongemaakt (alhoewel ik geen vuil oid zag) en lichtjes ingeolied weer teruggedaan in de carbs. Ook de kabel heb ik gesmeerd met siliconenspray.

Vanochtend deed hij het beter dan normaal, met nog maar iets inhouden zo rond 5500 tpm, maar nauwelijks merkbaar. Maar op de terugweg besloot ie even extra vervelend te doen en bokte hij continu tussen de 5000 en 6000 toeren. Eronder doet ie het goed, en erboven ook (alhoewel hij wel wat 'rauw' aanvoelt) maar net tussen de 5 en 6 lijkt het wel of 1 van de cilinders niet wil meedoen. Heeft iemand ervaring hiermee? Er is waarschijnlijk een hele waslijst aan dingen die kunnen worden gecheckt op en aan de carburateur. Ik had het idee om morgen een flesje Forte te halen, misschien heeft dat nut.

Als hij goed warm is, is het stationair toerental trouwens 1500. Best hoog dacht ik, misschien staat ie wat te rijk afgesteld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2012 22:22 #6 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Ik zou ook eens goed kijken of er nergens valse lucht wordt aangezogen, of er geen scheurtjes zitten in vacuümslangen, luchtfilter, slangen tussen luchtfilter en carburateurs etc.

Meer in verband met inhouden, hoog stationair toerental en zo. Een te hoog verbruik krijg je daar denk ik niet zo snel van, maar misschien dat het er indirect mee te maken heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2012 19:00 #7 door smarty
Beantwoord door smarty in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Hoi Piraat.

Ik heb recentelijk exact hetzelfde probleem gehad (het inhouden bij hoge toerentallen).
Het begon steeds erger te worden en ook bij steeds lager toerentallen op te treden.
Uiteindelijk is hij er zelfs helemaal mee op gehouden (op een stuk snelweg waar geen vluchtstrook was, beetje scary).
Alles gecheckt maar er zelf niet uitgekomen.
Dus op de aanhanger naar Ad gegaan.
Er bleek ergens kortsluiting te zitten.
Na het vernieuwen van de vier bougies (ik wist niet dat er twee per cilinder in zaten) liep hij weer als een zonnetje.
Geen enkel probleem meer gehad sindsdien.

De twee niet zichtbare bougies bleken uiteindelijk de boosdoeners. Om daarbij te komen zal je de tank en nog wat ander onderdelen moeten verwijderen.

Succes, Smarty

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2012 23:06 #8 door roland65
Beantwoord door roland65 in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Of je gebruikt de bougie-sleutel uit het boordgereedschapsetje, dan kun je de tank laten zitten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2012 15:39 #9 door Piraat
Beantwoord door Piraat in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Update: na het openen van de carburateurs bleek dat allebei de gasschuiven zijn gescheurd (bovenste gedeelte van rubber). Helaas wel prijzig om te vervangen, maar hopelijk loopt ie volgende week (als de onderdelen binnen zijn) dan weer als vanouds! Bedankt voor alle suggesties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2012 16:28 #10 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Mooi dat je het gevonden hebt, en ook mooi dat je het even terugkoppelt zodat we er wat van kunnen leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2012 20:47 #11 door Piraat
Beantwoord door Piraat in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
OK, mijn alpje is terug! Wat is er allemaal aan gedaan: gasschuiven vervangen, carbs schoongemaakt, en hij is op de dynojet afgesteld, heeft kleinere sproeiertjes gekregen en een lager vlotterniveau. Volgens de monteur bleef hij namelijk inhouden met de nieuwe gasschuiven, en na deze afstelling loopt hij volgens hem weer goed. Ik heb het zelf nog niet kunnen testen, t was maar een klein stukje naar huis vanaf de garage, en morgenochtend moet ik sowieso ruim 150 km rijden dus dan komen we er wel achter.

Nog iets grappigs: ik had een suzuki bandit 650 als leenmotor. Hier heb ik in totaal ong 3 weken op gereden, wat neerkomt op zo'n 2500 km. Daar moest ik wel even aan wennen wegens de andere zitpositie enzo, maar toen ik vanmiddag op mijn Transalp ging zitten leek het net een buitenaardse machine! Alles was zo anders dan dat ik op dat moment gewend was, ik ging gelijk kijken of het stuur anders stond ed. ;) Ook was het motorkarakter heel verschillend. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik daar weer aan gewend ben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2016 14:23 - 10 feb 2016 14:30 #12 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Ik heb exact hetzelfde probleem. Nu twee keer stipt na 150 k/m is mijn tank leeg en moet ik over op reserve.
In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn (nieuwe) rijgedrag lag en het wennen aan de motor.

Mijn stationeer toerental is ongeveer hetzelfde, en rond de 1500 nadat ik een tijdje gereden heb.
Vanuit het topic wordt het mij niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet hoog is?

Ik ga me even verdiepen in het schoonmaken van de chokeplunjers, en kijken of ik hier mee uit de voeten kom.
En eventueel de bougies vervangen. Als dat niet werk maar even een bezoekje aan de garage  :-\

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2016 16:04 #13 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
XL600V
bj. '99
km stand plus minus 30.000
Verbruik bij 80 a 100 km per uur is dan tussen de 1:20 a 1:22

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2016 16:53 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Stationair rond de 1100/1200 toeren moet ie mooi en gelijkmatig volhouden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 01:14 #15 door Piraat
Beantwoord door Piraat in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Update voor de volledigheid: het probleem met mijn motor was na de beurt bij de garage niet opgelost, uiteindelijk is mijn motor er helemaal mee opgehouden (dikke zwarte rook, niet meer willen starten) en heb ik het motorblok vervangen voor een donor exemplaar. Sindsdien loopt ie weer perfect, rond de 1 op 20.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 15:55 #16 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Inmiddels het nodige aan de motor gedaan om
het hoge verbruik op te lossen.

* de kleppen zijn gesteld
* de olie + filter zijn vervangen
* nieuwe iridium bougies
* carburateurs gesynchroniseerd
* plunjers nagekeken
* lucht filter nagekeken
* carburateur reiniger gebruikt

Helaas heeft dit allemaal geen effect gehad.
En verbruik is nog steeds tussen de 1/12 en 1/14.
Op de snelweg haal ik 200km voordat ik over moet naar reserve, in de stad ligt dat rond de 150km
Ik ben inmiddels het spoor bijster. Mocht iemand nog iets weten, dan hoor ik het graag  ???

De motor draait wel gemiddeld 1k minder toeren dan voorheen. Dus dat is dan wel weer prettig  :))

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 20:24 #17 door alain
Beantwoord door alain in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)

XL600V
bj. '99
km stand plus minus 30.000
Verbruik bij 80 a 100 km per uur is dan tussen de 1:20 a 1:22


ik sluit mij hierbij aan.

Op de snelweg en in de stad loopt het verbruik snel op.

1 op 14 is niet abnormaal voor een TA op snelweg boven 120 en in stad.



XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 20:41 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Geef eens wat meer info over de motor en het rijgedrag?

Is het verbruik altijd zo hoog geweest?
Hoe zagen de oude bougies eruit toen je ze wisselde?

Weet je welke sproeiers er nu in zitten?
Heb je de afstelling van de pilotscrew gecontroleerd/aangepast (zou er eigenlijk geen invloed moeten hebben volgens mij)?

Afhankelijk van de leeftijd zou de gasnaald/buis nog versleten kunnen zijn.

Kan een aantal oorzaken hebben maar ik vind het niet zomaar acceptabel. Mijn motor verbruikt op lange toerdagen 1:20 tot 1:22 en bij snelweg en stadsgebruik 1:18. Van de week nog een ochtend allroad en ook dan geen siginificant hoger verbruik opgemerkt.
Moet beter kunnen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2016 11:29 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Motortje is bij mij onderhanden geweest voor de grote beurt/ synchroon.

Oude bougies zagen er slecht uit, maar de kleur kon ik zo 1-2-3 niet herkennen. (Dus niet overduidelijk verbrand, verzopen, te arm, te rijk kleurtje)

We hebben verder (nog) niet aan de pilotscrew gezeten, maar is nog wel iets waar we eens mee zouden kunnen spelen.

Motor is weliswaar 'oud', maar heeft nog geen 14k gelopen !!! Alles sleutelt nog alsof het nieuw is !!!

Misschien is het toch een kwestie van de carbs er eens afhalen en de boel goed reinigen.
Daarna dan ook maar eens met de pilotscrew 'spelen'. Verbruik moet absoluut beter kunnen...... zeker voor zo'n ultra gaaf, en echt zo goed als nieuwe transalp !!

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2016 11:43 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
Pilotscrew heeft alleen effect bij stationair lopen en tot 1/4 gas oid. Kan me niet voorstellen dat die de oorzaak van het hoge verbruik is maar kan nooit kwaad.

Dan heeft de motor in zijn leven veeeeel stilgestaan, ik zou eens een blik op/in de carburateurs werpen. Normaal gesproken zorgt vervuiling niet voor toegenomen brandstofverrbuik, maar een hangende choke plunjer bijvoorbeeld wel en wat doen de gasschuiven? Bewegen die mooi soepel/membraan intact?

Rijd de motor verder wel goed dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden