Gesleutel aan m'n alp; kan wel wat inzichten gebruiken.

14 juni 2012 23:02 #1 door Jonas
In afwachting van een nieuwe ketting set en nog wat andere goodies dacht ik vanavond maar eens de oude ketting set te verwijderen. Ik heb nog niet eerder aan dit gedeelte van mijn motor gesleuteld, dus ik was benieuwd wat me te wachten stond. Het ging minder soepel dan gehoopt en ik kwam een aantal dingen tegen waar ik graag jullie ideeen over zou horen..

Eerst de versnellingspook en het bescherm kapje er af om het kleine tandwiel los te kunnen maken.

Bijlage:


Het eerste wat mij opviel was dat er speling zat in het tandwiel in de lengte-richting van de uitgaande as. Het borg-plaatje kwam er ook niet zo makkelijk af en wat ik verder zag was volgens mij zowel het borg-plaatje als het uiteinde van de uitgaande as redelijk aan het slijten zijn. Nou heb ik nog nooit een nieuwe as en borg-plaatje mogen aanschouwen, dus heb een beperkt referentie kader. Hoe ziet dit er volgens de kenners uit?

Bijlage:

Bijlage:


Naast de speling op het tandwiel ten opzichte van de uitgaande as zat er ook wat speling op de uitgaande as in dezelfde lengte-richting. Maximaal een milimeter, is dat iets om me zorgen over te maken?

Verder vind ik het er persoonlijk nogal roestig uitzien  >:( Dit lijkt me een plek die zich uitstekend leent voor wat vet, of zeg ik nou hele domme dingen?  :angel:

Bijlage:


Het valt me wel mee hoe versleten het kleine tandwiel is. Ik heb ze stukken erger voorbij zien komen hier ;)

Vervolgens verder met het verwijderen van het achterwiel. Dat ging zonder problemen behalve dat ik het tandwiel niet van het wiel af krijg. Dus die liggen nu in de WD40 te weken en ik ga morgen even langs de brezan om een fatsoenlijke imbus-dop te halen. Dat moet wel goed komen.

Omdat de ketting een eindeloze is, moet de achterbrug los. Helaas denkt de achterbrug daar anders over >:(. De moer van de achterbrugas-bout heb ik los, maar de achterbrugas-bout wil niet uit de achterbrug. Ik heb wel wat getimmert, maar met een klein hamertje omdat ik niet weet of ik dingen stuk kan maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel geweld kan ik gebruiken?

Uiteindelijk ook nog even naar de remschijven gekeken. Voor is nog prima, achter is aan vervanging toe:

Bijlage:

Bijlage:



Slijten die remschijven (achter) altijd zo a-symmetrisch?

Ook hierbij kwam ik weer een bout tegen die niet los wilde... De bout waar de remschijven mee vast zitten. WD40 en morgen nog een poging :).

Ik ben benieuwd naar wat jullie zien :)

Groeten,

Jonas




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2012 09:57 #2 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Gesleutel aan m'n alp; kan wel wat inzichten gebruiken.
Jonas


De speling van het tandwiel in de lengetrichting van de as is niets om je zorgen over te maken.
ook de speling van de as is normaal.
Het borgplaatje is behoorlijk aangetast en zou ik vervangen.
De slijtage aan jouw voortandwiel is groot. De voorbeelden waaraan jij refereert zijn voorbeelden van hoe het niet moet.
Let wel goed op hoe je het voortandwiel monteerd hij heeft een voor- en een achterkant. De ketting loopt bij een juist gemonteerd tandwiel in lijn.


Voor het verwijderen van jouw achtertandwiel draai je de moeren van de bouten los. Dan gebruik je het imbuszeskant alleen om de bout tegen te houden en zet je de kracht op de moer. Die kan meer hebben en heeft ook minder wrijving waardoor de kracht ook kleiner is. t.o.v. kracht zetten op de bout.


De as van de achterbrug vergt geduld en resoluut handelen.
Geen zachte klopjes daarmee beschadig je de schroefdraad al snel.
Je kunt de moer op de bout zetten net los. Dan heb je een paar mm om de as op te schuiven en kun je later de moer over de eventueel beschadigde draad draaien. Als de as eenmaal in beweging is gekomen gaat hij steeds makkeliker.
Wat hierbij helpt is als een ander de as heen en weer probeert te draaien terwijl de ander hem eruit slaat.
Veel WD-40 is hier wel belangrijk en tijd om te weken.
Het blijft een lastige klus waarbij de as soms overlijdt.


De slijtage aan de remschijven kun je opmeten zo met het blote oog blijft het gokken.


Dat de remblokken a-symmetrisch slijten komt meestal doordat de remklauwen incl bracket vuil en aangeslagen zijn.
Over het algemeen geldt hier schoonmaken en het juiste vet op de juiste plek.


Het loshalen van weerbarstige moeren gaat vaak heel goed met een luchtsleutel, het korte slaan geeft een schrikeffect en maakt dat de moeren zonder beschadigen loskomen.


Heel belangrijk is dat als je ergens op gaat slaan je de andere kant opvangt. b.v. met een zwaardere hamer dan waar je mee slaat of door te ondersteunen.
Vergelijk het met het verwijderen van een ouderwetse spie in een fietscrank.


Mijn advies is om er een sleutelboek op na te slaan en eventueel iemand erbij halen die dit al eens vaker heeft gedaan.
Met name het verwijderen van de as vergt wat "sleutelgevoel" om te voorkomen dat de boel kapot wordt geslagen.


Al met al geen onoverkomelijke klus, maar dat hangt helemaal af van jouw inzicht en sleutelvaardigheid.
De enige die dat in kan schatten ben jijzelf.





Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2012 17:50 #3 door Jonas
Hans, bedankt voor je uitgebreide reactie!

De remblokken zijn op; een van de blokjes is bijna gelijk met de bodem van de indicatie-groef.

Dat de remblokken a-symmetrisch slijten komt meestal doordat de remklauwen incl bracket vuil en aangeslagen zijn.
Over het algemeen geldt hier schoonmaken en het juiste vet op de juiste plek.

Betekent dat effectief dat ik hem het beste meteen kan reviseren? Ik heb de klauw er nu toch al af dus dan is dat volgens mij niet heel veel meer werk; cilinder eruit, rubbers eruit, de boel goed schoon maken en weer in elkaar zetten met het juiste vet, of zie ik iets over het hoofd?

Ik ben vanmiddag bij de motorzaak bij mij in de straat langs gegaan (Mokum motors). Die had de remblokjes en het borgplaatje op voorraad, dus das erg fijn. Ik had ook maar even mijn remklauw meegenomen, want na verwarmen en een hoop WD40 kreeg ik het dopje er nog niet uit. Die kreeg hij er met gepast geweld uit, dus dat probleem is verholpen. Dat leidde wel weer tot een nieuwe uitdaging; het ontluchten van mijn achter rem als die er straks weer op zit.

Er stond trouwens in die zaak een AT op de brug, een wit-rood-blauwe, van iemand hier? ;)


Hij zag er niet zo veel heil in trouwens, om die achter brug los te willen halen. Hij vond dat ik die gewoon moest laten zitten en er een geklonken ketting op moest zetten. Ik heb eigenlijk zoiets van 'wat met bout en moer vast is gezet moet ook weer loskunnen', dus die uitdaging heb ik nog niet opgegeven  ::)

Het loshalen van weerbarstige moeren gaat vaak heel goed met een luchtsleutel, het korte slaan geeft een schrikeffect en maakt dat de moeren zonder beschadigen loskomen.


Volgens mij heb ik zoiets wel eens bij mijn buurman zien rondslingeren, dus ik ga daar maar eens een bakkie doen  ;)

Heel belangrijk is dat als je ergens op gaat slaan je de andere kant opvangt. b.v. met een zwaardere hamer dan waar je mee slaat of door te ondersteunen.
Vergelijk het met het verwijderen van een ouderwetse spie in een fietscrank.

Is dat niet afhankelijk van de massa van het object waar je -in dit geval- de as uit wil slaan? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een zware hamer heel veel toevoegt als ik daarmee de rest van de motor wil tegen houden ???

Mijn advies is om er een sleutelboek op na te slaan en eventueel iemand erbij halen die dit al eens vaker heeft gedaan.
Met name het verwijderen van de as vergt wat "sleutelgevoel" om te voorkomen dat de boel kapot wordt geslagen.


Ik ben niet zo thuis in de wereld van sleutelboeken. Ik heb een Haynes, daar staat wel het een en ander in, of had je iets anders in gedachte? Verder ben ik niet zo'n ervaren sleutelaar, maar denk ik dat ik met gezond verstand een heel eind moet komen, toch? (En natuurlijk met het maken van de nodige fouten :angel:, doch liefst zo min mogelijk)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2012 20:27 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Gesleutel aan m'n alp; kan wel wat inzichten gebruiken.
Ik monteer mijn kettingwielen altijd met kettingvet. Dit voorkomt mijn inziens het metaal-op-metaal contact. Wanneer er echter zand tussen zou komen, kan dit niet meer weg vanwege datzelfde vet.

Overigens zie ik het voordeel van een eindeloze ketting ook niet echt: Meer onderdelen om los te moeten hengsten, vast te zetten, en wat dus kan stuk gaan bij het (de)monteren, of loslopen bij het niet goed op moment zetten. Hoe vaak zal de achterbruglagering van een alp versleten zijn?

Ikzelf haal bij het monteren van een klinkschakel alles aan op 40 NM: Het persen van het plaatje, en het optrompen van de twee pennen. Dit geeft mijn inziens een zeer goed resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2012 21:37 #5 door Edxrv
Cok van den Heuvel Handboek motor onderhoud.
Staan leuke tips in ook voorde sleutelaar met enioge ervaring (zeg maar bromfiets niveau.
Ketting vervangen doe ik ook met klinken. In de fabriek wordt ie ook geklonken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2012 21:42 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Gesleutel aan m'n alp; kan wel wat inzichten gebruiken.
Nadeel van een eindloze (reeds in de fabriek op maat geklonken) ketting is idd dat je de hele boel los moet maken  :-\

Maar persoonlijk vind ik dat eigenlijk gelijk het grootste voordeel  :) Want het dwingt je om de hele boel los te maken en daarbij heb je gelijk de gelegenheid om alles weer eens lekker in het vet te zetten  8)

En met alles bedoel ik de steekassen van de achterbrug en het linkssysteem. Honda maakt er een gewoonte van om in de fabriek nergens vet op te doen, waardoor die steekassen na verloop van tijd vast gaan rotten in de lagerbussen en dat wil je niet  >:(

Bijkomend voordeel vind ik dat je het klinken op die manier kunt vermijden. Ik vind dat écht een rotwerkje  :(  Komt natuurlijk gewoon omdat ik er geen geschikt gereedschap voor heb  ::) Maar goed, als ik een ketting met klinkschakel mee krijg klink ik 'm liever vooraf op de werkbank en maak er zélf een eindloze ketting van  ;)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2012 22:36 #7 door xrvtuur

Nadeel van een eindloze (reeds in de fabriek op maat geklonken) ketting is idd dat je de hele boel los moet maken  :-\

Maar persoonlijk vind ik dat eigenlijk gelijk het grootste voordeel  :) Want het dwingt je om de hele boel los te maken en daarbij heb je gelijk de gelegenheid om alles weer eens lekker in het vet te zetten  8)

En met alles bedoel ik de steekassen van de achterbrug en het linkssysteem. Honda maakt er een gewoonte van om in de fabriek nergens vet op te doen, waardoor die steekassen na verloop van tijd vast gaan rotten in de lagerbussen en dat wil je niet  >:(

Bijkomend voordeel vind ik dat je het klinken op die manier kunt vermijden. Ik vind dat écht een rotwerkje  :(  Komt natuurlijk gewoon omdat ik er geen geschikt gereedschap voor heb  ::) Maar goed, als ik een ketting met klinkschakel mee krijg klink ik 'm liever vooraf op de werkbank en maak er zélf een eindloze ketting van  ;)

Grtz,
René


helemaal mee eens, komt vooral bij alpen 600 vaak voor dat die as vast gerot zit, af een toe demontage gaat zeker helpen dit te voorkomen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2012 14:14 #8 door Petrus
Bouten en moeren van tandwielen en remschijven worden (meestal) met locktite vastgezet, daar gaat WD40 niet veel helpen....
Even goed verwarmen met een heatgun of soldeervlam doet wonderen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2012 18:56 #9 door Jonas
Nou, het achtertandwiel heb ik los... Maar heb daar wel een haakse slijptol bij gebruikt... Een aantal van de moeren kreeg ik zonder problemen los, maar twee van de moeren (waarschijnlijk door het gebruik van OkiNoki steeksleutels  :-[) mooi rond gemaakt... Dus bedacht ik dat ik die dan maar netjes op de sluitringetjes af ging slijpen. Maar mijn slijpschijf was niet zo groot dat 'ie langs het tandwiel heen die bouten door kon slijpen. Dus heb ik wat stukjes van het tandwiel af gehaald  ::).




De as van de achterbrug heb ik helaas nog niet los gekregen. Ook nog niet met wat grover geweld... Dus ik denk dat ik die voorlopig laat voor wat het is en van de eindeloze ketting toch een geklonken ketting maak  8). Wel leuk om al die verschillende standpunten over eindeloze en geklonken kettingen te lezen. Bij Mokum motors heb ik daar ook nog even navraag over gedaan. Hij was van mening dat het klinken van de ketting niet tot nauwelijks invloed heeft op de sterkte van de toegevoegde schakel. De plaatjes en pennen zijn dezelfde als die gebruikt worden in de rest van de ketting en de enige zwakke plek is het klinken van de pennen wat handmatig gedaan misschien niet helemaal net zo sterk is als wanneer het in de fabriek gedaan wordt. Echter, dat levert een zwakte op dwars op de lengterichting van de ketting en de ketting wordt voornamelijk in de lengterichting belast. Dus Volgens die redenatie maakt het de ketting niet minder geschikt/zwakker.

De as ga ik dan van de winter wel een keer los peuteren bij Ad in de werkplaats oid. Het lijkt me toch een prettig idee om de boel los te kunnen halen wanneer dat nodig is en om de lagers van tijd tot tijd te kunnen inspecteren en van nieuw vet te kunnen voorzien.


De remklauw heb ik nog even opengehaald om te kijken hoe dat er uit zag; dat zag er prima uit, dus die weer dicht gemaakt, nog een beetje schoonmaken en die kan gewoon weer terug met nieuwe blokjes.

Cok van den Heuvel Handboek motor onderhoud.
Staan leuke tips in ook voorde sleutelaar met enioge ervaring (zeg maar bromfiets niveau.
Ketting vervangen doe ik ook met klinken. In de fabriek wordt ie ook geklonken.

Ga ik eens naar kijken.

Bedankt voor alle reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2012 08:40 #10 door Jonas
Inmiddels zit er weer een nieuwe ketting onder, met nieuwe tandwielen, heb ik de remklauw gereviseerd en omdat de boel toch los hing, de achter veer maar vervangen door een progressieve variant van HyperPro ;D - inclusief de Biba-spatlap-mod 8)

Iedereen bedankt voor de reacties. Errug leerzaam zo je motor uit elkaar trekken en weer in elkaar zetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2012 09:06 #11 door voorstad

- inclusief de Biba-spatlap-mod 8)


Ha, leuk om te horen!

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden