Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004 (opgelost)

27 juni 2012 15:24 - 25 okt 2012 22:26 #1 door buq
Hallo allemaal,

Met veel plezier lees ik ervaringen op dit forum maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag. Hopelijk kan ik mijn probleem duidelijk omschrijven en weten jullie meer.
Heb sinds een 1,5 jaar mijn a'tje en de ALP is ook mijn eerste fiets waar ik elke dag woon/werk mee rij  :)

Sinds enkele weken ervaar ik dat mijn ALP soms bokkend optrekt als ik onvoldoende gas geef bij het optrekken. Nu moet ik voor mijn gevoel te veel gas geven om "normaal" op te trekken. Ik krijg ook het idee dat het probleem wat toeneemt naarmate de motor warmer wordt. In de hogere toeren en vlot doorschakelen krijg ik weer het idee dat de koppeling doorslipt. Met optrekken heb ik dat gevoel juist niet maar meer het "tak..tak..tak...meer gas... dan ok" gevoel. De vrije speling bedraagt nu +/- een halve centimeter.
Wellicht handig om te vermelden dat de ALP het hele jaar bedekt buiten staat, kabels heb ik ook al proberen te smeren, geduld moet je wel hebben zeg  :D

Ben wel technisch aangelegd maar heb nog nooit een koppeling bekeken of gedemonteerd en zou ook niet weten waar ik precies op moet letten om een onderdeel te beoordelen.
Wie ow wie kan mij advies geven d.m.v. testjes om uit te sluiten dat het niet aan mijn kabel ligt bijvoorbeeld..of aan een ander L***G dingetje..

Het liefst zou ik naar een werkplaatsdag gaan of een goed adresje waar ik mee mag kijken/helpen om er wat van op te steken. Uiteraard hoeft dit niet voor niets!
Naast dit heb ik nog wat andere wensen zoals nieuwe banden en een nieuwe linker richtingaanwijzer en waar kan ik het beste alp onderdelen vinden?
Zit nu met twee maal een verkeerde set (te klein) richting aanwijzers achter :o

Alvast bedankt,
Roel

ALP 650V 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2012 19:36 #2 door Jeroen
Ha Roel, wat is de kilometerstand? Is het oliepeil ok? En de juiste soort olie? En als laatste: is de kettingspanning ok?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2012 19:43 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004 (opgelost)
Ik verdenk ook in 1e instantie de ketting: goed gesmeerd, juiste speling, niet versleten ?

Welk type/bouwjaar is je Alp, ik heb hier nog een setje ori knippers liggen van een bepaald bouwjaar. Wellicht die jij zoekt  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2012 22:15 #4 door Waffie
je wilt een leerzame dag... je bent van harte welkom  maar je moet er wel een ritje voor over hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2012 22:35 #5 door voorstad

je wilt een leerzame dag... je bent van harte welkom  maar je moet er wel een ritje voor over hebben


En ik beveel je zo'n leerzame dag van harte aan! Ik heb er iedere keer weer een ritje van precies een volle tank voor over.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2012 10:26 #6 door buq
Bedankt voor de reactie's zo ver.

@jeroen,
Km stand is rond de 26 k en er zit nog genoeg olie in zo ver ik de laatste keer heb gezien, zal dat punt nog een keer checken.
Maar hoe kom ik er achter of ik de juiste olie heb?

Kettingspanning is zo ver ik kan beoordelen goed en er zitten ook geen strakke schakels/punten in als ik het wiel draai.
Ik vet de ketting na elke tank rondje..en het draait allemaal soepeltjes, maar ja dat is mijn oordeel dan ook  :)

@Horseman,
Model is uit 2004 650v, wat wil je ervoor hebben?

@AD,
Graag en neem zelfs koffie mee als het moet!
Hoe wat en waar kan ik mij opgeven voor zo een dag?

@voorstad,
Als de sweer goed is maakt een tankje niet uit  :)

Gr,
Roel

ALP 650V 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2012 14:03 #7 door nr 52
Even een heel andere richting op denkend: loopt je rem niet aan? Ook dan moet je meer gas geven, lijkt de motor meer te "bokken"
Heb ik ook gehad. bleek de achterrem te zijn. Bij het uit de garage rijden geen probleem, maar na 1 x de rem gebruiken bleef de boel hangen en had ik het weer.
Ik had een 650-V uit 2005.

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2012 17:36 #8 door Hans Schaap
Wat ook nog een regelmatig terugkerende storing is is de koppelingskabel.
Daar waar deze op het blok uit de buitenkabel komt.
Het beugeltje waar deze mee vastzit moet je zo richten dat de binnenkabel niet langs de buitenkabel schuurt.
Is dit wel het geval dan rafelt uiteindelijk de binnenkabel en gaat deze zwaarder of schokkerig heen en weer.
Het gerafelde gedeelte zit eigenlijk altijd in de buitenkabel en je kunt het zien wanneer je de binnenkabel even losmaakt en naar beneden drukt.

Het is ook een mogelijke oorzaak voor het slippende koppelinggevoel wat je af en toe hebt.

Als dit het is dan kabel vervangen en het zit weer voor jaren goed.
Mits je het beugeltje goed hebt staan.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2012 21:32 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004 (opgelost)
@buq: knippers die ik heb zijn sowieso van een ander model en bouwjaar Alp, maar wellicht toch wél wat je zoekt  :)
Ik zal een plaatje schieten en hier plaatsen, kun je zien of het wat is voor je.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2012 08:51 - 02 juli 2012 09:52 #10 door buq
Intussen...weer moeten tanken, sprayen en de ketting goed onder de loep genomen.
Beetje schoongemaakt en zie nu dat er een schakel afwijkt ten opzichte van de rest en deze schakel is ook meer versleten.
Wat is de regel in deze betreft vervangen? Zal vanmiddag een foto uploaden van de ketting.

Ik heb ook naar de achterrem gekeken/getest maar heb niet het gevoel dat die aanloopt. Moet het remblokje echt vrij zijn van de schijf of er net niet tegen aan liggen zeg maar..?
Er zitten wel nieuwe blokjes in maar het "bok" probleem had ik daarvoor al.

Hopelijk kom ik er vanmiddag ook aan toe om de koppelings kabel bij het blok te controleren op rafels e.d.

@Headless Horseman: ik wacht je foto even af  :)

Iedereen zover bedankt voor alle tips!
En heb mij net als lid ingeschreven bij TCN....

ALP 650V 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2012 17:26 #11 door buq
Een plaatje zegt meer..

In het midden van de foto...


Koppelings kabel bij het blok is aan de bovenkant ingesleten en glimt mooi.
kabel loopt dus niet mooi in lijn waardoor binnenkabel langs de mantel schuurt.

Rust:


Ingeknepen:


ALP 650V 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2012 22:25 #12 door Hans Schaap
Het beste controleer je de koppelingskabel door hem boven bij het handvat even los te gooien en hem dan naar beneden te drukken.
Dan komt het complete stuk wat in de overgang naar de buitenkabel aanloopt in het zicht en kun je controleren.
De slijtageplek zit meestal net uit het zicht in de buitenkabel.


Groet hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2012 21:58 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004 (opgelost)
Hier de knippertjes buq, ik hoor het wel als het is wat je zoekt  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2012 09:43 #14 door buq

Hier de knippertjes buq, ik hoor het wel als het is wat je zoekt  :)


Sorry voor de late reactie maar ben net terug van vakantie.
Horseman het zijn jammer genoeg niet de knippers die ik zoek  :-\

Ik zoek dit:
Bijlage:


Bedankt voor de moeite!

Gr,
buq

ALP 650V 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2012 22:25 #15 door buq
Inmiddels is het probleem opgelost en wil mijn ervaring delen en wellicht heeft iemand er nog iets aan...

1) olie was te oud
2) carburateur synchroniseren was de oplossing.

Daarnaast nog groot onderhoud gehad en herkende de ta eigenlijk niet meer terug.

@ ad mies,
Jammer dat onze afspraak mis is gelopen maar was voor mij wel een leuk ritje  8)
De ta was inmiddels zo raar aan het doen dat een tweede keer die kant op niet verstandig was geweest.
Als er nog een sleuteldag is kom ik wel langs op de koffie  ;D

En weet iemand hoe ik de status geen lid kan aanpassen?
Ben inmiddels lid.

Gr,
Roel

ALP 650V 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2012 22:40 #16 door EelkoL
Profiel, accountinstellingen, lidnr invullen is voldoende volgens mij...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2012 22:46 #17 door Oldtimer
Knipper lijkt op die van een Varadero.
Heb er nog 1 liggen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2012 15:43 #18 door buq
@ Eelkol,
Bedankt voor de tip, nummertje ingevuld  ;D

@Oldtimer,
Bedankt maar ben inmiddels voorzien van een nieuw exemplaar.

ALP 650V 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden