Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken

04 aug 2012 11:05 - 04 aug 2012 14:16 #1 door Marco Fennema
Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken werd gestart door Marco Fennema
Halo, mijn 94 Transalp houdt in. 1 bougie vonkte niet. Twee nieuwe originele CDI units gekocht. Blijft inhouden. Tank verwijderd, vacuum schuiven in carb werken. Benzine kraan open gemaakt, was schoon. Vacuum slang gecontroleerd, werkt. Bougies zijn vrijwel nieuw. Choke kabels uit carb gedraaid, waren vies. Nu gereinigd en met penneveertjes de originele veren versterkt, ( zijn losse nieuwe veren te koop ? ). Rubber manchet naar carb lekte, zag bruin spoor lopen. Slangeklem kan origineel niet vaster tenzij je een klein blokje in veer verwijderd, dus gedaan en klem strakker gezet.

Alles gaf geen resultaat. Optrekken en accelereren gaan goed. Ik vind wel tov een andere oudere Transalp vermogen minder.

Klacht is dat de motor lichtjes inhoudt als ik op 1 snelheid rijd. Ongeacht welke snelheid of toerengetal. Eerder was het veel waarneembaarder en kwam de motor niet boven de 80, ineens schoot ie door het inhouden heen en kan sindsdien op snelheid komen, maar blijft nu dus inhouden.

Ik richt me nu op vervuiling in carb, maar hoe verstandig is het om hier aan te prutsen zonder ervaring in afstellen. Ben handig maar mbt afstellen vraag ik even raad. Idem kleppen, deze zijn lange tijd niet gesteld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2012 13:39 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
Hoi Marco,

Je lidmaatschap op het forum fix je zo:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=114.msg385#msg385

En wat betreft de problemen met je Alp het klinkt idd als een benzineprobleem. De carbs reinigen is niet heel moeilijk en er is maar 1 schroefje waarmee je het mengsel van het stationair afstelt (zie je aan de buitenkant wel zitten) wanneer je daar afblijft gaat er niets mis. En wanneer je de boel toch los hebt is kleppen stellen ook niet zo moeilijk. Je kunt er alleen slecht bij. Bekijk het werkplaatshandboek en je komt een heel eind. Ik zou eerst naar de vlotterkamer kijken das een goeie indicatie en het kan zijn dat een vlotter niet netjes zakt waardoor je te weinig benzine krijgt. Het beste resultaat geeft ultrasoonreinigen maar dat is een keuze. Ik heb die van mij met carb reiniger van een autozaak gereinigd. Alles uit elkaar en de metalen delen in een bakje met dat spul en de kanaaltjes volspuiten, in laten werken en doorblazen met een compressor.

De rubbers tussen de carb en het blok zijn niet zo duur en kun je bij Roukama bestellen.

Succes,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2012 16:40 #3 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
Hallo Marco


Je zou kunnen beginnen met wat Forte carburateurreiniger door de brandstof te mengen. Dan is in ieder geval het brandstof traject schoon.
Wanneer het daarna nodig is om kleppen te stellen en te synchroniseren heb je daar ook voordeel bij.
Voor wat betreft het kleppen stellen en synchroniseren kun je afhankelijk van waar je woont bij Ad Mies in Sprundel of bij mij in Elburg terecht.
Dan heb je al het benodigd gereedschap en eventuele hulp direct bij de hand.


De inlaatrubbers van de carburateurs kun je bij elke motorzaak bestellen maar ook dat kan bij Ad of mij informeer maar eens.


Omdat jij het inhouden bij elke snelheid voelt denk ik dat de inlaatrubbers wat uitgehard zijn en wat lekkage geven.


De luchtmengselschroef moet je idd met rust laten. En pas in een volgend stadium als optie nemen.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2012 17:05 #4 door Jonas
Beantwoord door Jonas in topic Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
Voor het stellen van de kleppen moet het blok helemaal afgekoeld zijn, toch? Dat is wel iets om rekening mee te houden als je bij Ad of Hans (of waar dan ook, eigenlijk) aan de slag wilt gaan. Als je daar op je Alp heen rijdt duurt het wel even voordat die genoeg afgekoeld is om de kleppen te kunnen stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2012 19:04 #5 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
Bedankt voor de reacties. Ik woon in Rotterdam, heb een nieuwe voorband nodig en wat ander klein spul, dus zal Ad bellen. Zal Forte eerst doen, een jaar of drie geleden eens gedaan maar de motor staat wel een een tijdje stil en ik rijd als een bejaarde dus echt schoonbranden doet ie niet.
Mbt de inlaatrubber, je zag een flink bruin spoor uit het rubber naar de koelribben van de cilinder, dus rubbers hebben hun tijd gehad.
We kunnen de motor op een trailer zetten zodat blok koud blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2012 20:52 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
Je zult het wel gecontroleerd hebben Marco, maar ik lees het niet  :-\ Hoe is het met het luchtfilter?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2012 21:20 #7 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
Ik heb hem eruit gehaald, is zo' K&N die " eeuwig " meegaat. Ziet er schoon uit, ik rij geen zand wegen ed. Ik kan eens zonder rijden om verschil te testen. Mijn broer heeft ook een Transalp dus daarmee uitwisselen is ook een optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2012 21:50 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
Hmmmmm, vergeet de 'eeuwigheid' maar  ;)  Ook een K&N moet je af en toe reinigen. Enig idee hoe lang hij er al in zit, of onder welke omstandigheden? Anders idd eens wisselen met een wat frisser exemplaar en zien of het scheelt.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden