geachte leden,
over het alg heb ik zelden een uitdaging maar gisteren ging bij mijn transalp uit 91 spontaan mijn remlicht knipperenen werkte de remhendel niet geheel naar mijn zin.
naar het blijkt kwam de remzuiger van de hoofdremcylinder niet volledig terug om zo de hendel weer spelingsvrij aan te drukken
hierdoor stond de remhendel te klapperen
normaal staat deze plunjer onder veerdruk waardoor ze geheel terug gedrukt wordt tegen de segering aan dus je kunt direkt al stellen dat er een intern probleem was
na demontage bleek het eerste afdicht rubber wat de afdichting verzorgd aan de buitenzijde richting hendel geheel opgezwollen was.
oorzaak.. olie en dan bedoel ik echte olie zoals datgene waar je de hendels mee smeert
het rubbertje wat de zuiger beschermd tegen vuil en viezigheid was geheel verteerd en heeft er zeker aan heeft bijgedragen dat verkeerde smeermiddelen gemakkleijk hun toegang vonden tot op de eerste afdichting.
pas dus op met het smeren met olie en zorg dat het bescherm rubber tijdig vernieuwd wordt indien deze stuk is of gaat.
inmiddels heb ik de interne rubbers vernieuwd en werkt alles weer naar behoren
overigens heeft de remzuiger een diameter van 1/2 inch en daarop heb ik onderdelen besteld rechtstreeks van nissin (de fabrikant van de rempomp)
dit schilt aardig wat duiten ten opzichte van een revisieset van honda , deze kost ca 45 euri
en het gaat tenslotte enkel om 2 afdicht rubbertjes die het probleem geven