Elektriek!

26 sept 2012 22:57 #21 door EnergyCorse
Beantwoord door EnergyCorse in topic Elektriek!
Woh ?

Ik weet best wat van techniek en sleutelen , ben een tijd werkzaam geweest als vrachtwagen monteur bij Scania, maar die elektronica blijft toch lastig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2012 21:27 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Elektriek!
Heb je ook de micro(kill)switches aan jiffy, koppeling e.d. overbrugd en/of op goede werking getest?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2012 22:56 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Die van de jiffy is eraf met een overbrug stekkertje op zijn plaats. Op de koppeling heb ik een ander schakelaartje gezet. De neutraal schakelaar heb ik (nog) niet getest.

Diodes zijn goed (heb er 1 vervangen).

De startonderbreking werkt als een massapunt op de cdi. Ik heb een kabel vanaf de cdi naar het frame getrokken en dus heel de startonderbreking incl killswitch rechts op het stuur overbrugd.

Ik ga zoeken in de aftakkingen van de kabelboom nu. Maar de motor doet het goed genoeg om mee te rijden. Af en toe gaat hij nog inhouden en dat is weg als ik de lichtschakelaar heen en weer schakel. Ik wil toch ook even de lichtschakelaar verwisselen met die van mijn andere motor.
Feit is dat nu de cdi's en bobines eigen massa kabels hebben de motor veel beter loopt. Dus ik blijf het nog zoeken in de massakabels.

Komende tijd werk ik verder van huis en waarschijnlijk ook langere dagen, ook dit weekend aan de bak dus er is even weinig tijd om stekkertjes los te trekken, stukje te rijden en weer wat anders los te trekken etc.
Alle input nog altijd welkom maar het gaat even wat langer duren voor ik weer uitgebreid kan testen. Heb immers ook nog een andere brommer die "even tussendoor" nagekeken moet...  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2012 23:49 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic Elektriek!

..Af en toe gaat hij nog inhouden en dat is weg als ik de lichtschakelaar heen en weer schakel..


Ik heb aan een van de andere motoren ook elektriekproblemen gehad laatst. uiteindelijk zat dat in een defecte stuurcombi. Heb ik me ook blind naar gezocht! Voor een tientje een andere opgesnord en daarna was alles weer normaal.

Het kan zomaar.. (zo simpel zijn)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2013 22:24 #25 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Ik ga deze toch even uit de sloot trekken. Inmiddels heb ik 30000 km gereden met deze motor na de aanschaf afgelopen oktober. Daarvan waren iets meer dan 20000km met bovenstaande perikelen.

Maar de aanhouder wint  ;D (Ik zeg dit heel voorzichtig want ja, je weet maar nooit).

De motor bleef reageren (inhouden) op de verlichting. Op het ritme van de knippers vermogensverlies of soms spontaan storende ontsteking tot er met de verlichting geschakeld werd.
Echter als de motor warm werd bleef hij erin en was er op lage toeren amper meer mee te rijden omdat de ontsteking op beide cilinders af en aan wegviel en terug kwam.

Afijn, ik heb maar een nieuwe kabelboom gemaakt inclusief nieuwe zekeringkast en contactslot. De startonderbreking compleet uit het systeem gehaald en de ontsteking en verlichting apart van elkaar ge-aard.

Vervolgens reageerde de motor niet meer op de knippers en het schakelen met de verlichting.  8)

Dus toen was Pim blij want hij ging een paar dagen later op vakantie  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2013 22:33 #26 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Maar het zou mijn motor niet zijn al dit het einde was!

Want ik besloot toch even een proefrit te maken naar Roosendaal. Het was immers mooi weer (24 graden ofzo!).

Na een uur of anderhalf reed ik een file in (wat maakt mij dat uit jonguh mn motor doet het weer!) want de jongens in blauw hadden een x5 klemgereden in de vangrails.
Nouja vreugde sloeg snel om in een klein beetje verdriet, want motorlief begon heel stiekum weer wat te ontregelen  :o De temperatuur was in de file wat opgelopen n dat kon de ontsteking blijkbaar niet bekoren.

In roosendaal uitgehuild bij Ad en toen kwamen we tot de conclusie dat alle CDI's die ik in de motor gehad heb (nieuw en gebruikt-werkend van een andere motor) van dezelfde fabrikant kwamen. Misschien dat daar toch iets mis ging.

Nouja had weinig keus dus een enkele CDI unit van ignitech (?) gemonteerd. Naar Marokko gereden en ook in temperaturen van rond de 48 graden geen slag verkeerd. Als er iets ontregelde in de hitte dan was ik het, motortje plofte lekker verder  :-X

Dus:  :)

Ik heb misschien anderhalve week iedere avond kabelboompje bouwen voor niets gedaan (dat zeg ik heeeeel zachtjes)  ;D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 12:41 #27 door fdmv
Beantwoord door fdmv in topic Elektriek!
Kan het geen massa (min) fout zijn in de draadboom?

Omdat verlichting e.d. invloed heeft op het gedrag?

Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 13:08 #28 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Dat dacht ik ook, dus heb ik al eerder nieuwe massakabels getrokken maar uiteindelijk verhielp dat niet het probleem. Ook heel de boom los op tafel nameten heeft tot niets geleid.

Daarom de conclusie dat er een nieuwe boom in moest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 13:22 #29 door fdmv
Beantwoord door fdmv in topic Elektriek!
nagemeten met een multimeter of met een 21 watt lamp op 12 Volt? inclusief het bewegen van de draadboom tijdens het meten?

Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 13:36 #30 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Multimeter en inderdaad wiebelen en bewegen en isolatie verwijderen etc etc. Maar ik heb ook gereden met delen van de boom losgekoppeld en overbrugd om de locatie van het probleem te vinden maar dat gaf ook geen eenduidig resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 13:55 #31 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Elektriek!
Hmm, ik had pas een half gesmolten knipperlicht achter. Iets met een produro pijpje en knipperlampje dat iets te laag hing.

Mijn knipperlicht stopte ermee, maar als ik in vrij stond, begon mijn Neutral lampje vrolijk te knipperen... tot ik mijn knipperlicht-schakelaar een keertje indrukte. Na demontage bleek dat de draden *in* de behuizing aan elkaar gesmolten waren tot op de koperen draad.

Het zou me dus niets verbazen als je meerdere problemen hebt gehad...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 14:05 #32 door fdmv
Beantwoord door fdmv in topic Elektriek!
Probeer maar eens met twee lampen van 21W ( makkelijk aan te komen ) en dan de verschillende stroomkringen te testen.
LAMP 1 op de plaats van de CDI en de andere lamp 2 in als zijnde richtingaanwijzers.

Draadboom kan je op de motor laten zitten accu e.d.
Als er een slechte verbinding in zit gaan de lampen slechter branden.

Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 14:27 #33 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Nou, ik heb nu dus een nieuwe boom op de motor gemaakt en laat die er nu op zitten. Misschien dat ik de oude nog eens naloop/herstel maar heeft geen enkele prioriteit.

De motor doet het nu goed namelijk :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 15:28 #34 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Elektriek!
Pim,
Kun je aangeven welke ( kleur) draden je rechtstreeks aan massa hebt gelegd.
Ik ben het schema nog aan het uitvlooien, vandaar

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 16:45 #35 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Van de cdi's bedoel je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 17:47 #36 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Elektriek!

Ik heb een kabel vanaf de cdi naar het frame getrokken en dus heel de startonderbreking incl killswitch rechts op het stuur overbrugd

Ik ga er vanuit dat deze rechtstreeks naar de KS gaat ???

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2013 18:29 #37 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Er zit op de cdi een aansluiting die via het startonderbrekings systeem (neutraalswitch, microswitch op de koppeling, killswitch en zijstandaard schakelaar) massa maakt.

Dus op die aansluiting heb ik destijds een kabel gemaakt direkt naar het frame.

Nu heb ik wel weer een functionele killswitch maar de neutraalstandschakelaar is niet aangesloten, de zijstandaardswitch en de microschakelaar aan de koppeling ook niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden