Elektriek!

16 sept 2012 15:26 #1 door PimW
Elektriek! werd gestart door PimW
Ik heb hier een alpje staan dat mij al enige tijd goed aan het werk heeft...

Wat is er loos: Motor gaat op een gegeven moment tijdens de rit (heel af en toe doet hij het gewoon een dag goed, soms na 10meter, soms na 15km) inhouden. Dat wil zeggen het voelt of hij slagen mist en valt dan korte tijd terug in toeren om dan weer op te pakken.
Dit gebeurd voornamelijk rond de 5k toeren. Ga ik nou 6/6,5k toeren rijden heb ik er weinig last meer van.
Het word pas op hogere snelheid echt merkbaar. Als ik dan constante snelheid rijd zie ik de toerenteller gewoon heen en weer zwiepen tot ik door trek.

Het mooie van dit alles is: Wanneer ik het dimlicht op stadslicht zet gaat het meteen weg. Rijd ik de afrit op dan reageert de motor op het knipperlicht.
Rijden met lampen uit heeft ook inhouden als gevolg maar dan zie ik de toerenteller niet wiebelen.

Nu heb ik al eea geprobeert  ::)

Begonnen met de CDI units, die waren nieuw maar toch omgewisseld: geen verandering
Ik heb aparte voeding gelegd vor de cdi's direkt vanaf de accu. Tevens aarde kabel direkt naar het frame en de startonderbreking aan de cdi overbrugd.
De pick-up spoelen heb ik gemeten en waren goed, toch gewisseld met andere: ook geen resultaat.
Ook heb ik een aparte aarde kabel getrokken voor deze spoelen, maar dat hielp niet.
Dynamo gemeten maar toch gewisseld: geen resultaat.

Bobines zijn alle vier nieuw met nieuwe doppen: Geen resultaat.
Ik heb nog geprobeerd een aparte aarde kabel voor deze te trekken maar dit hielp niet.
Bougies uiteraard ook vernieuwd.

Ik heb een vette kabel vand e accu naar het blok getrokken en vervolgens een van frame naaar blok maar dit hielp niet.

Spanningsregelaar heb ik gemeten en gewisseld en voorzien van een aparte aarde kabel: No sir!
Accu is geladen, gemeten en verwisseld zonder resultaat.
Laadspanning goed ook.


Toen heb ik gereden met de zekeringen eruit, contactslot los etc, maar dit helpt ook niet.

Wie o wie?  Op werk vragen ze steeds wanneer ik hem in de fik steek en ik kan weinig redenen meer verzinnen waarom ik dat niet zal doen  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 15:41 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Elektriek!

..Het mooie van dit alles is: Wanneer ik het dimlicht op stadslicht zet gaat het meteen weg. Rijd ik de afrit op dan reageert de motor op het knipperlicht.
Rijden met lampen uit heeft ook inhouden als gevolg maar dan zie ik de toerenteller niet wiebelen..


Hij lijkt te reageren op een spanningsverschil?

Wiebelende toerenteller is meestal cdi (omdat de rest niet vaak kapot gaat). CDI die reageert op een spanningsverschil? Of massasluiting (aanhanger-effect)?

In de fik steken, dan doet-ie dat inderdaad nooit meer. Goed advies, toch..? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 15:45 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Ja ik werk bij een heel doelgericht bedrijf... Minste moeite met een resultaat, of zoiets  ::)

Maar ik begrijp niet waar het spanningsverschil nu nog vandaan kan komen. Ik heb van de accu de plus en een kabel direkt van cdi naar de minpool.
De toerenteller pakt zijn signaal van een van de kabels die de bobine aanstuurt. Dus dat signaal word verstoord op een of andere manier.

Cdi is goed en krijgt voeding, heeft aarde en is los van de startonderbreking.

Ik zou nog een nieuwe kabel kunnen maken tussen de cdi en bobines?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 18:48 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Elektriek!

Ik vermoed een sluiting in een van de kabels die ervoor zorgt dat je spanning afneemt.( bijvoorbeeld tegen het frame )
Het zou nuttig zijn een spanningsmeter tijdens de rit even aan te sluiten op verschillende punten.
Bijvoorbeeld op je dim/grootlicht. Je ziet dan ook meteen het gevolg van kortsluiting. Juist omdat de oorzaak bij een belasting van je circuit optreed.

Aarde (massa ) is het in waarschijnlijk niet, maar ondanks dat kan er toch een contactje ergens slecht verbinding maken.

Zomaar .....gaat niets in storing maar het is lastig om het te traceren. Ben al 2 weken bezig om de oorzaak van spanning wegval bij m'n Dero te vinden.
Werkt alleen door uitsluiting van oorzaak.

En voordat je hem in de fik steekt, laat het even weten.... >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 19:09 #5 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Elektriek!
verbinding door slijtage tussen lichtdraad en "kill switch"?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 19:14 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
killswitch werkt niet meer ivm doorlussen cdi.

Ook als ik me contact UIT rijd (dat kan door externe voeding cdi) komt het voor. In dat geval is naar mijn idee alle prik van de bedrading na het slot (dat is dus incl. zekeringkast) dus ook de verlichting.

Op dat moment draait de motor enkel nog met spanning op de cdi's, verder niets...

Ik heb de kabelboom vanaf cdi's naar de bobines bekeken en gemeten op weerstanden etc en niets kunnen vinden. Niet gek want het is geen constant optredend probleem. Het treed natuurlijk pas op als ik niet kan meten  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2012 21:52 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Elektriek!
Ik pas ff  :-X

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2012 11:33 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Elektriek!
Misschien een long shot maar overspanning? Mijn CDI's hielden er een beetje vlot mee op en heb toen een overspanningsbeveiliging er opgezet en nieuwe digitale CDI's en rij nu alweer 5000km zonder problemen. Om het geld hoef je het niet te laten. Ik had ook een nieuwe namaak analoge CDI die er na 200km mee ophield dus wie weet is het gewoon dat. Of de opnemer van je ontsteking. Volgens mij gaan er twee dingen het blok in 1 de neutraalswitch en 2 de opnemer voor het toerental in het engelse handboek pulse generator.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857474/Kemo-Piekspanning-beveiliging-

Succes

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2012 16:56 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Overspanning? Dan zou de spanningsmeter naar de ka-lote moeten zijn en dat is die niet (gemeten en verwisseld).

Pick-ups heb ik al verwisseld, dus goed. Neutraal switch is als deel van de startonderbreking doorgelusd.

Ik ga nog even het elektrisch schema bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2012 18:44 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Elektriek!
Pim, als ik dit zo lees ben ik bang dat er maar 1 ding op zit.
Kabelboom helemaal uitpluizen.

Ergens in de hele boom zal een kortsluiting zitten tussen verschillende draden voor verlichting en onsteking.

Ik weet van mijn nieuwe alp nog dat deze af en toe uit viel. Toen was het een dubbele spanningsdraad die gebroken was. Ook uren naar lopen zoeken.

Nu net ook even naar schema gekeken en verdenk een probleem in de draad van de main-switch naar de fuse box. Die gaat naar : HeadLight, Turn signal/brake/horn/meter light/tail light en Ignition. Ik zie er ook een diode (vermoed ik) tussen zitten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2012 18:54 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Die kabel kan best, maar als ik rijd met die stekker los (van de main switch) mag daar geen spanning op staan en kan het dus geen problemen geven toch? Hooguit in het stukje van de accu naar het contactslot.
Die diode is deel van de startonderbreking en was kapot, heb ik vervangen maar dat hielp niet. Ik heb nu heel de startonderbreking overbrugd.

Iemand suggereerde nog dat de stroom misschien op een f andere manier over de aarde terug loopt en zo de ontsteking verstoord. Ik kan morgen even een paar kabeltjes maken zodat de ontsteking volledig eigen massa heeft en dan de massapunten van de oorspronkelijke kabelboom lostrekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 19:39 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Dus ik heb nu heel de kabelboom losgehaald, nagelopen, met de multimeter alle stekkertjes afgegaan en eigenlijk vind ik niets.

Enkel bij de stekker tussen boom en lichtschakelaar vond ik twee dubieuze solderingen en zaten alle draden aan elkaar geplakt ofzo. Beetje vreemd dus die stekker heb ik er maar afgeknipt en vervangen.

Stukje gereden en deed het opzich wel aardig maar op een gegeven moment ging de toerenteller toch weer van wiebelwiebel.

Straks nog maar even wat meer rijden en kijken of dat nogsteeds electrisch is of dat het misschien een combi met de carburateurs is.

Input en de uiteindelijke oplossing tot alles nogsteeds meer dan welkom ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 19:46 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Elektriek!

wiebelwiebel.


Is dat wiebel wiebel gelijk aan de toeren van de motor of is het alleen de toerenteller die dit doet.
Met andere woorden. Is de aanwijzing van de TT gelijk aan de toeren van de motor, of valt alleen de TT gewoon even terug.
Maakt namelijk precies het verschil of het electrisch of mechanisch is.

Hooguit in het stukje van de accu naar het contactslot

Waar je trouwens ook eens naar moet kijken is de rode 3 polige steker die rechts naast de koplampunit zit. Dit is de centrale voeding die contactslot en zekeringen bedient.;
Zou me niks verbazen als daar wat breukjes zitten.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 19:51 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Dat wiebel wiebel voel je als inhouden van de motor.

Die rode stekker heb ik als deel van de kabelboom ook nagezien en gecontroleerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 20:21 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Elektriek!
Ik heb het gevoel dat je op dood spoor zit met dat electriek.
Natuurlijk zijn er die symptonen maar het kan zomaar een andere oorzaak hebben die echt in het mechanische zitten.
Door te focussen op de electrische circuits zou je bijna de rest vergeten.

Ook geef je 2 keer een ander beeld van het inhouden in combinatie met de toerenteller.

Als ik dan constante snelheid rijd zie ik de toerenteller gewoon heen en weer zwiepen tot ik door trek

Dit zou een CDI probleem kunnen zijn zoals het erop lijkt.

maar op een gegeven moment ging de toerenteller toch weer van wiebelwiebel.

Met gelijktijdig inhouden van de motor heeft dit niks meer met CDI of electronica  te maken.

Ook hierdoor ga ik steeds meer geloven in een brandstof toevoer probleem of een vervuild brandstof systeem.
Immers, als je alle electrische delen hebt vervangen blijft er maar weinig anders meer over.

Het blijft een spannend topic, en ik leef met je mee hoor  ;) ;)
Ben wel nieuwsgierig naar de uiteindelijke oorzaak, mocht die ooit gevonden worden.

Sterkte
Oldie.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 20:25 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Ik weet dat het een combi van problemen kan zijn maar zolang de motor reageert op bijvoorbeeld het schakelen van de verlichting of de knippers blijf ik het zoeken in de electra. Pas als de verlichting er geen invloed meer op heeft ga ik carbs uitbouwen en schoonmaken.

Heb vanavond wel geconstateerd dat het nog niet helemaal over is maar nog niet genoeg gereden om te kunnen spelen met de schakelaars tijdens het inhouden. Dus dat komt gedurende dit weekend wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 20:33 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Elektriek!
Hou er ook rekening mee dan dat verlichting of grotere verbruikers aan ook invloed kunnen hebben op het gedrag.
Opwekken van electriciteit kost vermogen en als er een tekort aan zuurstrof of brandstof is kan dit een oorzaak zijn.
Inschakelen geeft dan een soort schrikeffect wat zich langzaam hersteld.
Heb dit ooit gehad met een scheurtje in het carbhuis. Met het blote oog bijna onzichtbaar. Maar de oorzaak van een berg ellende.

Nou, suc6 maar weer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 20:47 #18 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Elektriek!
Spanningsregelaar? Je hebt gemeten en hij doet het. Maar hoe constant is de spanning echt? Zit er een rimpel op de spanning? Af en toe een dip? Ik heb een spanningsmeter met leds continu op de AT. Af en toe zie ik de rode leds van lage spannig branden.

Er kan ook een slecht contact in 1 van de 3 draden vanaf dynamo naar gelijkrichter zitten. Dan heb je ook minder elektrisch vermogen.
Dat je geen last hebt als je het licht op stadslicht groot zet, zou eerder duiden op  overspanning bij dimlicht. Ik zie op de spannningsmeter ook een verschil tussen dim en stadslicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2012 20:52 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Elektriek!

..Ook geef je 2 keer een ander beeld van het inhouden in combinatie met de toerenteller.
Dit zou een CDI probleem kunnen zijn zoals het erop lijkt.
Met gelijktijdig inhouden van de motor heeft dit niks meer met CDI of electronica  te maken..


Wel.  Juist wel. Die toerenteller wordt aangestuurd door pulsen in het ontstekingscircuit.

Ik vind die combo met licht/knipperlicht erg verdacht. Vraag is alleen: waar komt dat dan vandaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2012 00:21 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Elektriek!
Toerenteller word aangestuurd door een van de signaalkabels van een bobine. Dus de kabel tussen cdi en bobine.
Wanneer ik het inhouden voel en die toerenteller gelijktijdig zie wiebelen/terugvallen of hoe je het ook moet noemen zegt mij dat dat er een verstoring in de ontsteking zit. Dus de bobines krijgen tijdelijk geen of een verstoord signaal.

Omdat het probleem (in mindere mate) ook bij losgetrokken rode stekker (van hierboven) voorkwam verdacht ik de massa. Loopt er stroom over de massa terug kunnen componenten ook gaan storen en krijgt je heel gekke symptomen. Een slechte massa geeft ook gekke problemen.
Voor ik de kabelboom los trok heb ik massa kabels naar de bobines getrokken. Vervolgens de kabelboom losgetrokken van het frame (ik bedoel het massapunt) en gestart. Gek genoeg deden mijn lampen het wel.
ERgens op de snelweg bedacht ik dat ik de pick-up spoelen voor de wissel een eigen massakabel had gegeven en nu dus niet meer hadden. Dus waarom rijd mijn motor dan?

Mij leek het vrij duidelijk dat de boom ergens vet aan het frame lag te schuren. Blijkbaar niet want ik heb niks kunnen vinden...
Na dat ritje de motor weggezet en de volgende ochtend sloeg de motor af wanneer ik hem in versnelling zette. Hup, even de tank eraf en het massapunt weer op het frame gezet en knallen maar.

Lekker duidelijk he?! ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden