Africa twin 750 blok in Alp frame

19 nov 2012 20:06 #1 door twinpower
Africa twin 750 blok in Alp frame werd gestart door twinpower
Hallo,

Ik heb een transalp xl600v van 1993 met 50000 km en defect motorblok.

Maar ik wil voor geen goud een andere motor, maar wat meer pit zou mooi zijn.

Nu zag ik dat enkele leden een xrv 650 blok in hun frame hebben.

Maar zou een xrv 750 motorblok ook passen , kwa afmetingen ?

Heb wel gezien in het Honda wph dat de carb's en onsteking anders zijn

Iemand een idee of dit haalbaar is, of moet er teveel aangepast worden daarvoor.

Mvgr Twinpower

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2012 21:14 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
Het moet passen, maar er zijn wel wat dingen anders.

Onze zweedse (??) alp-rijder heeft het ook gedaan. Heb op het ITT op texel heel even gekeken.

Zowieoz zit het luchtfilter zit compleet anders. Hij had er gewoon los een filter op gezet. En onder de tank zat dat best goed verstopt. (En je houdt een enorme kast over aan de zijkant waar je wat anders mee zou kunnen doen.

Andere aanpassingen zou ik zo 1-2-3 niet direct weten. Maar zou dus pas te maken moeten zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2012 21:15 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
Ja dat kan ook  :)

Je moet wel iets meer aanpassingen doen dan bij een 650 blok in een 600 frame.

Denk aan:
- schetsplaat(en) van het voorste motorophangpunt aanpassen
- eventueel de extra motorophangpunten (achter/bovenkant) aan het frame lassen
- luchtslurf van een 650 Twin gebruiken - die past weer op de carbs van de 750
- koelvloeistofslangen aanpassen
- expansievat van het koelsysteem verplaatsen (of die van een 650 Twin gebruiken)
- CDI van een 750 plaatsen (voorontsteking is anders)
- het complete uitlaatsysteem van een 750 monteren (past wel)
- en misschien nog wat andere zaken die ik vergeet en/of niet weet  :-\

Succes  8)

René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2012 21:47 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
En het schijnt gedaan te zijn :
www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/12998-...engine-transalp.html
(Ik had even geen zin om de 900+ pagina's van de genoemde topics op adv-riders door te bladeren ;) )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2012 20:35 #5 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
Hallo,

Bedankt voor de info, ik zal dat forum eens door spitten.

Had al bij een motorsloop een blok van 1992 gezien maar deze had al een ton gelopen.

Zo zie je maar goed spul !!!

Mvgr, Twinpower

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2012 17:46 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
je moet als basis een blok en carbs van een RD04, dus '90 '91 of '92 gebruiken dan heb je de meeste kans dat je spullen pas kunt maken, bij een RD07 is het luchtfilterhuis zo anders, dat past echt niet.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2012 18:43 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
Is volgens mij niet belangrijk Arthur, dat luchtfilterhuis van een 07 gebruik je tóch niet.

De carbs van een 04 en 07 zijn toch gelijk? of iig van gelijke diameter?
Je kunt dan de slurf van een 650 Twin gebruiken om de aansluiting te maken op de Alp lufi kast  :)
Of anders losse K&N filters rechtstreeks op de carbs zoals Per (en vroeger al Leen) gedaan heeft.

Een andere optie zou nog zijn om de Alp carbs te gebruiken, als er tenminste inlaatrubbers te vinden zijn waarmee je de aansluiting kunt maken.
Maar dan zul je wsl. wel weer wat aanpassingen in de sproeier en/of naaldenbezetting moeten doen en of dan het volle vermogen van de Twin overblijft vraag ik me af  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2012 19:27 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
Maareh Twinpower, wat is er eigenlijk mis met je Alp blok?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2012 20:06 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
Rene ik dacht meer dat je het luchtfilterhuis van 04 kan gebruiken in alp frame, immers zelfde luchtfilter, en ongeveer zelfde frame. of je kan de rubbers van de 04 kast gebruiken voor de alp kast. de carbs van 07 zijn anders als van 04. de 07 heeft vlakke gasschuiven. of de diameter ook anders is weet ik niet. wel is het zo dat door de andere luchtfilterkast en andere carbs op papier 3 pk meer zit in een 07 dan in een 04. Ook zit de cdi bij een 04 ongeveer op zelfde plek als bij alp, want ik denk dat je bij zo'n blok ombouw ook wat met je bedrading en ontsteking moet doen, een 04 lijkt dan veel meer op een alp dan de 07. of je koopt een Varadero, is je power probleem ook opgelost ;D

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2012 22:10 #10 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
Hallo,

Het oude blok heeft weinig compressie meer de voorste cilinder 5 bar en de achterste 3 bar.

Ook neemt hij 1.5 liter olie op 1500 km, maar door de lage compressie krijg ik hem niet meer aan de praat.

Een goed xrv blok is niet zo makkelijk aan te komen, dus heb ik nu toch besloten het huidige blok te repareren.

Heb de cilinders eraf gehaald het hele spul opgemeten en de cilinders en zuigers zijn versleten.

Conclusie: cilinders honen en overmaat zuigers erin en de kleppen even opfrissen

Misschien levert het flowen van de cilinderkoppen nog wat extra pk' s op, nu we er toch bij zijn.

Grt, Twinpower  ;D




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2012 22:21 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Africa twin 750 blok in Alp frame
Goed bezig  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden