Koppelingsplaten & veren vervangen

29 dec 2012 08:39 #1 door sander.en.marianne
Koppelingsplaten & veren vervangen werd gestart door sander.en.marianne
Iemand ervaring met het vervangen van de koppelingsplaten & veren (TA 600 uit 1999)?
Het staat op mijn todo lijstje, maar ik zie er eerlijk gezegd een kleine beetje als een berg tegenop.
Enerzijds omdat er best van los moet en ik geen idee heb wat ik moet verwachten. De werkplaats boeken behandelen volgens mij
veel meer dan strikt noodzakelijk is.. En ik kan een beetje lastig filteren wat nu precies voor mij van toepassing is.
Daarnaast krijg ik nogal verschillende getallen als het gaat over de levensduur van de platen.
Aan de andere kant heb ik niet 100% zekerheid over de km-standen van onze motoren en kan het best handig zijn om een keertje
gedaan te hebben..
Kortom ik zit nogal in dubio over het wel of niet vervangen van de platen & veren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2012 10:13 #2 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Koppelingsplaten & veren vervangen
Wij hebben het wel gedaan voor deze zomervakantie (vanaf Namibië naar huis met de motoren). Bij zowel de africa twin ( ong 60.000 km op de teller), mn broers en mijn alp (beide ong 40-45000 op de teller). Ook gewoon voor het-geval-dat en omdat we de historie van die motoren niet kennen. Stil komen te staan in een bak zand omdat je je koppeling eruit blaast is ook lullig.
Oja, zet wel die moer in je koppelingshuis weer goed vast terug, 128 nm meen ik, anders gaat ie rammelen en moet de boel weer los.  ;D  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2012 10:28 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppelingsplaten & veren vervangen
Als je niet van plan bent om een grote reis te gaan maken, en de platen hebben nog geen problemen dan is vervangen nog niet zo noodzakelijk.

Het vervangen zelf is niet zo heel erg lastig. Uitlaat eraf, zijdeksel eraf en dan kom de lastigste... die grote moer !!
Daar hebben ze in de handboeken een speciaal tool voor, maar ik was in staat om destijds bij mij te doen door hem in de 1e versnelling te laten en de achterrem vast te zetten.
Vastzetten idem... zoals floor al schreef goed vast !!!

Bij het eruithalen van de platen gewoon even goed opletten hoe alle ringen eruit komen en de boel weer op dezelfde manier terug monteren met de nieuwe platen ertussen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2012 12:02 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppelingsplaten & veren vervangen
Om die moer te lossen kun je een doek tussen de tandwielen krukas-koppelinshuis proppen. Zeer effectief.

Van een Alp weet ik het niet, maar bij een RD07 Twin bijvoorbeeld, is het eerste item dat je op de koppelingskorf schuift, een dempingsring (met diameter van een frictieplaat). Dus, let even op de volgorde. De stalen frictieplaten hoeven niet vervangen worden, tenzij er één of meer krom zijn (maar dan zou de koppeling nu al niet goed werken).

Het is een simpele ingreep. Maar erg omslachtig door al het sleutelwerk er omheen. Zorg dat je naast nieuwe frictieplaten, ook de uitlaat- en motordekselpakkingen hebt. Vervang ook de keerring rond de koppelingshevel op het motordeksel. Kost 3 euro, is in 30 sec. gebeurd want ze hebben een korter leven dan een koppelingsplaat. Omdat de motorolie eruit moet (NOT, je kunt de motor op zijn zij leggen), maak er gelijk een olie/filterbeurtje van. Controleer begin- en eind van de koppelingskabel op beschadigingen (hey, je bent aan je koppeling bezig, controleer dan gelijk de 'hele lijn', je moet toch al onderdelen bestellen!).

Bij normaal gebruik gaan de platen van deze motoren tot 150.000km mee. Ik heb die van mijn Twin indertijd bij 90.000 preventief vervangen, maar dat bleek absoluut onnodig.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2012 14:29 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppelingsplaten & veren vervangen
Frictie platen een nachtje in een badje olie leggen voor je ze monteert. Anders het risico dat ze het eerste ritje opfikken.

Zorg dat je een pakkingkrabber hebt of stanley mesjes (die niet-breekbare werken goed) en wat vloeibare pakking. Je moet de pasvlakken namelijk weer mooi schoon maken voor je het blok weer dicht kunt maken met nieuwe pakking ertussen. De vloeibare pakking kun je smeren daar waar de kabels van de pick-up spoelen door het carter lopen. Dat rubbertje kan wat gaan zweten of lekken.
Als je de nieuwe pakking monteert kun je een beetje vet op het carter/deksel smeren zodat de pakking niet zo blijft plakken mocht je hem nog eens los moeten halen binnenkort. Dan blijft de pakking misschien heel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2012 15:53 #6 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Koppelingsplaten & veren vervangen
Mocht je de koppelingsplaten gaan vervangen maar vertrouw je jezelf niet helemaal.
Dan is sleutelen bij Ad Mies of bij mij een optie.
Je hebt dan al het gereedschap bij de hand je sleuteld op een heftafel.


En nog wel belangrijker je wordt, indien nodig, gecoached.
Het betekend dat je een vangnet hebt mocht je er zelf niet uitkomen.
Dit geldt overigens voor heel veel klussen aan de eigen motor.


Ad zit in Sprundel en ik in Elburg dus kijk maar wat het beste uitkomt qua afstand, in het geval je er gebruik van wilt maken.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.087 seconden