Om die moer te lossen kun je een doek tussen de tandwielen krukas-koppelinshuis proppen. Zeer effectief.
Van een Alp weet ik het niet, maar bij een RD07 Twin bijvoorbeeld, is het eerste item dat je op de koppelingskorf schuift, een dempingsring (met diameter van een frictieplaat). Dus, let even op de volgorde. De stalen frictieplaten hoeven niet vervangen worden, tenzij er één of meer krom zijn (maar dan zou de koppeling nu al niet goed werken).
Het is een simpele ingreep. Maar erg omslachtig door al het sleutelwerk er omheen. Zorg dat je naast nieuwe frictieplaten, ook de uitlaat- en motordekselpakkingen hebt. Vervang ook de keerring rond de koppelingshevel op het motordeksel. Kost 3 euro, is in 30 sec. gebeurd want ze hebben een korter leven dan een koppelingsplaat. Omdat de motorolie eruit moet (NOT, je kunt de motor op zijn zij leggen), maak er gelijk een olie/filterbeurtje van. Controleer begin- en eind van de koppelingskabel op beschadigingen (hey, je bent aan je koppeling bezig, controleer dan gelijk de 'hele lijn', je moet toch al onderdelen bestellen!).
Bij normaal gebruik gaan de platen van deze motoren tot 150.000km mee. Ik heb die van mijn Twin indertijd bij 90.000 preventief vervangen, maar dat bleek absoluut onnodig.
Brom