Wel of geen Stalen remleidingen monteren

28 jan 2013 20:25 #1 door Railman
Wel of geen Stalen remleidingen monteren werd gestart door Railman
Beste Clubleden,

Ik overweeg om op mijn transalp XL650v uit 2003 de rubber remleidingen te vervangen door rvs leidingen, nu hoor ik positieve, maar zeker ook negatieve reacties en een  van die negatieve reacties is dat rvs remleidingen voor nogal acuut remt en al helemaal als ook nog eens de remzuigers niet meer mooi soepel in de cilinder bewegen, wat soms toch tot eerder blokkeren ( vooral bij nat, modderig, off-road of bij bladeren)  van het voorwiel lijdt.

Graag jullie ervaringen of gewoon maar weer nieuwe rubberremleidingen erop !!!

groeten
John

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2013 20:46 #2 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren
Ik heb op mijn oude goldwing 1100 stalen remleidingen gestoken en het verschil is enorm (maar heeft nog lang niet het stopvermogen als mijn XL650V met de originele rubberen leidingen). Voordat ik die op m'n goldwing heb vervangen speelde dit ook eventjes in mijn hoofd maar nu denk ik het toch niet te doen omdat ik bang ben voor "te goed" remmen, lees makkelijk blokkeren van het voorwiel. Al verschillende keren zwaar bepakt met een lekker vlot tempo door de bergen gereden en geen enkel probleem gehad.  Je kan toch maar zo hard remmen tot je voorwiel z'n grip verliest. Mja, dat is mijn gedacht natuurlijk en geen deftig onderbouwde stelling... Als er hier individuen zijn met stalen leidingen, laat u ne keer gaan  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2013 20:55 - 28 jan 2013 21:16 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren
naar aanleiding van je vraag moet je eerst het volgende in overweging nemen,

bij bediening van je remmen gebruiken we een niet samendrukbare vloeistof nl remvloeistof.
het voordeel van een dergelijke vloeistof is dat deze een hoog kookpunt heeft 
remmen betekent namelijk bewegingsenergie omzetten in warmte een warmte die gedeeltelijk ook over gaat in de remvloeistof
op het moment dat de vloeistof gaat koken ontstaan er luchtbellen en juist deze aanwezige lucht is wel samendrukbaar maw
we hebben direct een wegvallende remdruk.
deze aanwezige  vorm van luchtbellen (vaporlock) is levensgevaarlijk
Maar tijdens het leven van de vloeistof wordt deze ook langzaam vervuild met water (ze trekt water aan ) dit water verlaagd het kookpunt van de remvloeistof

1%water = CA 10 GRADEN VERLAGING VAN HET KOOKPUNT

en nu komen we bij de leidingen..

rubber wordt na verloop van tijd poreus en hierdoor krijgen de water moleculen aanwezig in de buitenlucht de mogelijkheid zich te vermengen met de remvloeistof
dit gaat dus door de remleiding heen.

daarom dat rubberen remleidingen  om de 4 jaar vervangen dienen te worden.

nu komen we bij de zogenaamde staalflex leiding

de druk opbouw van de remdruk is directer omdat de leidingen in tegenstelling tot rubberen leidingen niet uitzetten
en de teflon leiding veroudert niet waardoor remvloeistof minder snel vervuilt wordt met water

dus wat jij opnoemt als negatieve signalen zijn juist de sterke voordelen .
ze gaan een motorleven mee,wat uiteindelijk een financieel voordeel oplevert

het is persoonlijk maar  ik kan je het van harte aanraden .

het is wel wennen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2013 21:09 #4 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren
NB: als je remzuigers niet meer soepel bewegen, zal je toch het één en ander moeten reinigen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2013 10:49 #5 door boom9
Beantwoord door boom9 in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren
Altijd doen! Remt veel beter. Directer en duidelijker remgevoel. Juist beter doseerbaar

Ik denk niet dat je een transalp met 1 vingertje een stoppie laat maken. Dat 'te goed remmen' zal wel wat mee vallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2013 12:12 #6 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren

Altijd doen! Remt veel beter. Directer en duidelijker remgevoel. Juist beter doseerbaar

Ik denk niet dat je een transalp met 1 vingertje een stoppie laat maken. Dat 'te goed remmen' zal wel wat mee vallen.

Voor zal dit misschien een verbetering kunnen zijn, hoewel de alp met goede remblokjes en frisse remvloeistof heel goed remt met rubber leidingen.
Achter zou ik het persoonlijk niet doen, daar is het minder goed doseerbaar....en grotere kans op blokkeren. Heb hier ervaring mee.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2013 13:27 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren
zoals ik al zei.. persoonlijk

maak voor je zelf een afweging tussen de kosten van originele remleidingen
dit kan de keuze al snel duidelijk maken,

je kunt nooit harder remmen dan de grip van je banden .. het is dus een krestie van opnieuw gevoel krijgen tussen je remactie en de omstandigheden

daar verandert een type remleiding niets aan
echter je streeft ernaar je remweg zo kort mogelijk te maken en daar draagt een beter remsysteem zeker aan bij.
de originele remleiding voldoet maar zoals gezegd dient volgens honda om de 4 jaar vernieuwt te worden

het eronderuit remmen zijn alleen maar menselijke fouten.. en voor die mensen is er tegenwoordig abs,dual brake systemen,tractie control

maw.. technieken waaraan je iets kunt hebben..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2013 14:02 #8 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren
Heb eind vorig jaar bij Ad mn remmen gereviseerd en schijven vervangen, en ook nieuwe remleidingen besteld ( www.melvin.de ) en erop gezet. tot nu toe geen dag spijt gehad! Beter gevoel, meer terugkoppeling in mn rechterhand en prima kunnen doseren.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2013 01:02 #9 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren
Eventjes geïnformeerd naar de prijs voor een origineel setje: 195€  :o (het is wel bij een dure leverancier maar toch, zelfs voor de helft van de prijs...)
Hel remleidingen kosten +/- 40€/stuk, naargelang de layout heb je er 2 of 3 nodig, tel uit je winst!
En volgens de ervaringsdeskundigen valt het onderuit remmen nog wel mee  :)
(btw: neem ze iets langer als je nog van plan bent om risers te installeren)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2013 20:25 #10 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren
Ik heb op al mijn motoren stahlflex remleidingen gezet.
En ben er zeer tevreden over.
Je hebt veel meer gevoel met je rem.
Om je voorwiel te blokkeren moet je nog steeds hard knijpen.
Het "veren"van je handle is een stuk minder.


De constructie van de remklauw maakt dat het gehele remsysteem nog steeds wat ruimte voor beweging laat.
Het is dus niet zo dat de remmen met stahlflex een aan/uit reactie op het handle geeft.


Persoonlijk ben ik een grote fan en bijkomend voordeel is dat het vervangen van je remleiding er nog goedkoper van wordt ook.


Over het algemeen zijn wij heel kritisch over onze remmen maar de toestand/ leeftijd van de remleidingen of de dikte van de remschijven worden daar vaak van uitgesloten.
Toch zijn dit ook kritieke onderdelen van het remsysteem.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2013 16:59 #11 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Wel of geen Stalen remleidingen monteren

daarom dat rubberen remleidingen om de 4 jaar vervangen dienen te worden.


Oei... dan ben ik met 12 jaar wel wat over tijd!  :o Volgende keer maar vervangen (door stalen).  ;)

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden