Remcilinders

01 mrt 2013 22:31 #1 door Neet
Remcilinders werd gestart door Neet
Ik haalde de 650 van mijn vrouw van stal en het leek erop dat de voorremcilinders nu al wat vast zaten.
Kan dat nu al voor komen bij een Transalp 650 uit 2007 met net 12K op de teller?

Zo ja, dan zal ik maar weer vast een setje rubbertjes halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2013 22:36 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Remcilinders
Het kan heel goed een beetje aangekoekt vuil zijn. Even een beetje schoonmaken zonder de zuigers te demonteren kan al genoeg zijn. Evt een klein beetje siliconen/remmenvet op de zuigers en rijden.

Groeten,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2013 23:14 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Remcilinders
Hé wat leuk, een topic over een motor-probleem  ;) ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2013 23:37 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Remcilinders
Ach ja. Dat kan er óók nog wel bij!  :-X  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2013 23:41 #5 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Remcilinders
Gewoon even gangbaar maken.
Uitpompen tot de bussen er net niet uitvallen. stukje Scothbrite met een beetje siliconen spray doordrenken en de bussen goed schoonmaken en terugduwen en weer uitpompen dit herhalen todat het weer soepel gaat. ;)

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 01:24 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remcilinders

Ik haalde de 650 van mijn vrouw van stal en het leek erop dat de voorremcilinders nu al wat vast zaten.
Kan dat nu al voor komen bij een Transalp 650 uit 2007 met net 12K op de teller?

Zo ja, dan zal ik maar weer vast een setje rubbertjes halen.

\
of je zelf nog snel op de sleuteldag  van as zondag aanmelden dat lossen we het samen op

Yes.. brakes, oil and real motorcycle stuff

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 07:47 #7 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Remcilinders
Het kan dus al zo snel plakken en aankoeken.
Het oplossen is geen probleem, ik had het alleen nog niet verwacht.
Bedankt voor de tips.

Uitpompen tot de bussen er net niet uitvallen. stukje Scothbrite met een beetje siliconen spray doordrenken en de bussen goed schoonmaken en terugduwen en weer uitpompen dit herhalen todat het weer soepel gaat. ;)


Zo had ik had me nog niet voorgesteld. Laat ik het eerst maar op deze manier doen. Hoelang zijn de zuigertjes ongeveer of is een centimeterje uitpompen voldoende?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 09:41 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remcilinders
het is gewoon iets wat vaak voorkomt.

jaarlijks terug kerend ritueel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 10:46 #9 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Remcilinders
Jaarlijks? Dat wist ik al helemaal niet. Ga ik rekening mee houden, ook met mijn Twin dus...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 12:06 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Remcilinders
Die zuigers zijn best lang. Een centimeter uitpompen en hij ligt er nog lang niet uit. Ik zou iets meer uitpompen maar heb nog geen ervaring met de TA remmen je ziet wel waar het vuil ophoud, dan moet je stoppen ;-) voor de zekerheid een bakje er onder voor als het misgaat.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 12:35 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remcilinders
als je de bracket verwijderd en remblokken leg je een steeksleutel in de remklauw
druk je de zuigers tegen en vallen ze er niet uit

en dat is best wel veel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2013 13:37 #12 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Remcilinders
Ok, top bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2013 13:17 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Remcilinders

Gewoon even gangbaar maken.
Uitpompen tot de bussen er net niet uitvallen. stukje Scothbrite met een beetje siliconen spray doordrenken en de bussen goed schoonmaken en terugduwen en weer uitpompen dit herhalen todat het weer soepel gaat. ;)


+1

als je de bracket verwijderd en remblokken leg je een steeksleutel in de remklauw
druk je de zuigers tegen en vallen ze er niet uit


+1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 12:44 #14 door MJB
Beantwoord door MJB in topic Remcilinders
Ik breek maar even in bij dit topic, omdat een nieuw topic starten over remcilinders ietwat overdreven is. Ik heb bij mijn net gekochte Transalp ook de remmen losgehaald omdat de blokken echt op waren. Gelijk de remcilinders maar even schoonmaken, dacht ik. Zoals hier beschreven heb ik ze er uit gepompt totdat het vuil ophield en de cilinder er net niet uitvalt.
Ze zijn nu wel redelijk schoon, maar ik krijg ze niet terug gedrukt. Hoe makkelijk moeten die cilinders weer terug geduwd kunnen worden? Zou dat gewoon met de hand te doen moeten zijn zoals ik nu doe of is er wat zwaarder geschut nodig? Remmenvet heb ik hier niet direct voorhanden, dus ik heb de cilinders maar even in het WD40 wondermiddel gezet om te kijken of ik er na even intrekken überhaupt enige beweging in kon krijgen. Niks dus. Zijn hier bepaalde methodes voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 12:47 #15 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Remcilinders

Ik breek maar even in bij dit topic, omdat een nieuw topic starten over remcilinders ietwat overdreven is. Ik heb bij mijn net gekochte Transalp ook de remmen losgehaald omdat de blokken echt op waren. Gelijk de remcilinders maar even schoonmaken, dacht ik. Zoals hier beschreven heb ik ze er uit gepompt totdat het vuil ophield en de cilinder er net niet uitvalt.
Ze zijn nu wel redelijk schoon, maar ik krijg ze niet terug gedrukt. Hoe makkelijk moeten die cilinders weer terug geduwd kunnen worden? Zou dat gewoon met de hand te doen moeten zijn zoals ik nu doe of is er wat zwaarder geschut nodig? Remmenvet heb ik hier niet direct voorhanden, dus ik heb de cilinders maar even in het WD40 wondermiddel gezet om te kijken of ik er na even intrekken überhaupt enige beweging in kon krijgen. Niks dus. Zijn hier bepaalde methodes voor?


Het kan zwaar gaan dat klopt. Ik gebruik een setje lijmtangen om de zuigers terug te duwen. Succes

PS kijk uit met WD40 soms is het een wondermiddel en soms maakt het de zaak erger.

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 13:13 #16 door MJB
Beantwoord door MJB in topic Remcilinders
Lijmklemmen erop en dichtdraaien dus? Die zuigers kunnen daar wel tegen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 13:17 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Remcilinders
Waterpomptang kan ook.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 17:30 #18 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Remcilinders
Als je ze goed hebt schoongemaakt kun je ze over het algemeen met de hand terug drukken.
Wanneer dit niet lukt kun je de truc met de lijmtang proberen maar let op dat je de beide remzuigers van de voorste remtang tegelijk naar binnen drukt.
Wanneer dit niet makkelijk gaat zijn er een aantal mogelijke oorzaken:
1 je hebt de zuiger ver naar buiten gepompt en met naar binnen drukken scheef gedrukt dan is rechtzetten en opnieuw drukken de oplossing.
2 er zit teveel olie in je reservoir en dit zit dicht dan kunnen de zuigers ook niet verder naar binnen.


Ik ga er vanuit dat de zuigers gangbaar zijn omdat je ze ook naar buiten hebt gepompt.


Wanneer ze na het schoonmaken een stukje naar binnen gingen en toen niet meer ligt het vermoedelijk aan oorzaak 2.
Het slijten van de blokken gaat geleidelijk en wanneer dan een keer de remolie wordt vervangen gaat er meer olie in dan met nieuwe blokken het geval is wanneer je nu de versleten blokken eruit haalt en vervangt voort nieuwe kan het teveel aan olie nergens heen en moet je dat aftappen.

Waterpomptang is af te raden omdat je de zuiger heel makkelijk scheef drukt en ook beschadigt met de scherpe vertanding in de bek.

Succes,


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 19:54 #19 door MJB
Beantwoord door MJB in topic Remcilinders
Bedankt! Daar kan ik wat mee. De klauwen liggen los en zitten dus niet meer aangesloten op het remreservoir, tegendruk door remvloeistof wordt dus een beetje lastig. Scheef gedrukt zou nog wel kunnen, al zou dat echt minimaal zijn.
Ik ga er later deze week nog wel 'n keer naar kijken. Momenteel heb ik even een abonnement op de paracetamol...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2013 21:15 #20 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Remcilinders
Nou, ze gingen zo loeizwaar dat ik ze er uit heb gehaald (het laatste stukje dus, met veel moeite).
Schoongescotchedbride, nieuwe rubbertjes er in, beetje bremsensmiksmak en ze penetreren weer als de rambam.
Motor is nu 6 jaar oud en heel weinig gelopen. Zal er wel iets mee te maken hebben.

MJB, één zuiger kreeg ik ook helemaal niet meer naar binnen en kreeg de indruk dat ik tegen de oliekeerring aan bonkte.
Maar omdat de anderen ook erg zwaar liepen had ik besloten de boel te "reviseren". Is niet heel veel werk meer nu je ze er
toch af hebt. Beetje remmenvet heb ik wel voor je. Ik woon in Amstelveen als je toch in de buurt ben.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden