koeling probleem

29 apr 2009 16:39 - 29 apr 2009 20:38 #1 door timtrans
koeling probleem werd gestart door timtrans
Hallo mede mede transalp crossers,
Ik heb een probleem met de koeling van mijn zeer fijne transalp, wie o wie heeft de oplossing?
Tijdens zware belastingen en lange ritten met de motor, loopt mijn temperatuur meter gestaag op naar het rode gedeelte en is na het aanslaan van de ventilator niet meer van plan om hier uit te komen, hierdoor ben ik genoodzaakt om te stoppen onderweg om de motor te laten afkoelen.
Dit kan zo ver gaan dat hij koelvloeistof er uit kotst via de overloop.

-Koelvloeistof vorig jaar vervangen.
-Nivo in radiateur is prima.
-Nivo in expansievat is prima.
-Fan slaat normaal aan.
-Radiateur is warm, dus er is een circulatie.

Zou het de waterpomp kunnen zijn? ???


Alvast bedank voor jullie reactie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 20:52 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic koeling probleem
Of een thermostaat die blijft hangen??

Of een lekke koppakking..?

Of...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 21:34 - 29 apr 2009 21:39 #3 door olaf
Beantwoord door olaf in topic koeling probleem
ik zou de thermostaat er eens uithalen , gooi hem in een pannetje water en breng hem langzaam op temperatuur , hij moet uiteindelijk helemaal open gaan . doet hij dit niet dan is hij kapot(hoort ook helemaal dicht te gaan als hij koud is) . meestal staat op de thermostaat ergens een temp indicatie waarbij hij open gaat ,zal wel ergens in de 90graden celsius zijn .
komt er ook witte dampen uit je uitlaat ? zou duiden op een lekke koppakking , maar gezien het langzaam opbouwt tijdens het rijden zou het niet mijn eerste gedachte zijn , bij een lekke koppakking heb je meestal continu problemen .
bij een scheurtje in je kop zou het wel weer kunnen maar meestal ga je dan ook koelvloeistof in je cilinder verbranden dan komt het dus uit je uitlaat , en zal hij ook wel slecht gaan starten . na het parkeren en afkoelen omdat erdan koelvloeistof achterblijft in de verbrandingsruimte .
kijk ook even of je vocht in je olie hebt (meestal gaat je olie er dan  als mayonaise uitzien ) :o
Dat kan dan weer duiden op je koppakking of een scheur in cilinder of cilinderkop .
Succes met zoeken.            Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 22:09 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic koeling probleem
Ik heb net je symptomen nog 'ns doorgelezen en ik zou zeggen: definitely je thermostaat!

En wat Olaf zegt: koelvloeistofdamp in je uitlaat kun je ruiken. En sludge (mayo, water met olie) kun je aan je olie zien (een lekke koppakking of scheurtje kan zich op deze verschillende manieren manifesteren, afhankelijk van waar het lek zit).

Waterpompen gaan niet zo gauw stuk (maar het kán). Maar je hebt blijkbaar geen vloeistof-verlies. Dus check je thermostaat zoals Olaf beschrijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2009 22:55 #5 door timtrans
Beantwoord door timtrans in topic koeling probleem
Okay dan, zal de thermostaat gaan testen, een lekke koppakking lijkt mij niet het euvel aangezien er geen witte rook uit de uitlaat komt en de temperatuur niet super snel stijgt.
alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2009 20:32 - 30 apr 2009 20:35 #6 door timtrans
Beantwoord door timtrans in topic koeling probleem
Nou, ben vandaag bezig geweest met de thermostaat, deze was behoorlijk smerig inclusief het thermostaat huis, alles schoon gemaakt, morgen bestel ik een nieuwe thermostaat dan weet ik zeker dat deze prima in orde moet zijn.
Heb nog wel geprobeerd om hem te testen in een pannetje met kokend water, maar heb het gevoel dat de thermostaat niet helemaal open gaat.
Nu maar kijken of dit het euvel is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2009 21:10 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic koeling probleem
hallo,

zou je niet eerst willen vragen wat deze kost..(morgen)
waarschijnlijk dat een gebruikte of een poets beurt je dan wat vrolijker stemt

het merendeel geeft nl zelden problemen,

sterker nog laat ze er eens uit en monteer het huis terug en ga dan rijden
om te zien wat de temp doet

weet je zeker of het toch niet de pomp is (schoepjes willen nog wel eens breken waardoor er onvoldoende flow is)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2009 12:46 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic koeling probleem
Aangezien je corrosie en andere rommel hebt, heeft er vermoedelijk een tijdje iets van water bijgezeten.

Koelvloeistof heeft een anti-corrosieve toevoeging en zelfs na 20 jaar hoor je in je koelsysyteem geen aanslag of andere rommel te hebben..

Het duurt in een pannetje even voordat je staat wat doet. Hij begint ergens bij 88 gr. (of zoiets) te openen (kleine bijna-kook-belletjes onder in je pan). Rond 90-92 (of zoiets) zal hij helemaal open gaan (grote bijna-kook-belletjes onder in je pan).

Kokend water borrelt grote bellen bovenin je pan, en pas bij 100gr.

Even geduld hebben dus met dit testje...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.066 seconden