Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!

31 mrt 2013 16:31 #1 door Rizo49
Gisteren heb ik een Transalp gekocht uit 1994 en ben helemaal enthousiast! :) De motor is altijd goed verzorgd, maar de afgelopen jaren niet heel veel bereden. De motor heeft 4500 km terug de laatste beurt gehad en is toe aan een nieuwe beurt. De achterband wil ik vervangen en ben nu aan het kijken wat ik zelf wil/kan doen en wat ik laat doen. Ik heb afgelopen jaren veel aan auto's gesleuteld en ben niet bang om vieze handen te krijgen. Is dit onderhoud goed zelf te doen?

De motor rijdt verder goed, maar net op de snelweg hield de motor wat in. Ik reed bijna 130 (rondom 6500 toeren) toen de motor heel even kort in hield, gevolg door een knal. Vervolgens ben ik gaan tanken (De dagteller stond op 240), omdat ik dacht dat er een benzine nodig was. Direct daarna weer op de snelweg een aantal keer hetzelfde inhouden. Daarna van de snelweg afgegaan en rond hetzelfde toerenbereik in een lagere versnelling gaan rijden, maar dit was geen probleem. Wat kan dit zijn?

Ik heb inmiddels de werkplaatshandleiding en haynes gedownload, maar weet nog niet wat ik snel kan checken. Ik wil morgen nog naar huis rijden (200km), maar dit wil ik natuurlijk wel zonder problemen doen,... :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2013 16:53 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
Welkom bij de tcn en proficiat met je aanschaf! Een Alp van 1994 moet eigenlijk probleemloos zijn. Tenzij... Het een ouder model is die als '1994' is verkocht. Bij oudere modellen kan nml een probleem ontstaan met de CDI ontsteking. Fotootje hiero plaatsen van je bike kan wat dat betreft duidelijkheid geven!

Het kan ook iets totaal onschuldigs zijn. Gezien de lage temperaturen kan het nml zijn dat je last hebt gehad van z.g. 'Carb-icing', het bevriezen van je carburateur. Komt vaker voor bij zowel de Alp als de Varadero (dwz de oudere carburatie modellen). Kun je tegengaan door bv in de winter een brandstofverbeteraar toe te voegen aan de benzine, zoals bv Fuelguard van Forte.

En 4.500km geleden een grote beurt is ook geen garantie.... Als die 4.500km 2 of 3 jaar geleden zijn... Dan kan er oude benzine inzitten die gewoon aan het vergommen is. Ook hier kan Fuelguard een oplossing zijn.

Grz,
Bernard

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2013 17:17 #3 door Rizo49
Beantwoord door Rizo49 in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
Hierbij de foto's van de aanwinst:
Bijlage:

Bijlage:


@Bernard: Dank voor de snelle reactie! Na wat leeswerk lijkt mij het erg leuk om de motor een grote beurt zelf te gaan geven. Daarnaast weet ik dan ook er recent is gebeurt en wanneer.

Ik heb de rekeningen van de vorige eigenaar bekeken en de laatste beurt is vorig jaar gedaan, daarna is er 4000 km mee gereden. Maar als ik de Haynes zo lees, is er binnenkort weer een beurt nodig.

Ik hoor graag of het ook echt een 94er is,...? Wat voor kenmerken zijn er voor een 94er specifiek?

Groeten,

Rizo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2013 17:18 #4 door Rizo49
Beantwoord door Rizo49 in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
Is er ergens een lijst met frame/motornummers per bouwjaar oid?

Is er een website waar er goed onderdelen te bestellen zijn die is aan te raden? (Weet niet precies of er een reklame-policy is, anders kan het ook via pm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2013 18:29 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
je hebt gewoon een 1994 model (nieuw neusje)

zou me niet al teveel zorgen maken,
waarschijnlijk een beetje vervuiling in de carb en al het onderhoud is goed zelf te doen,
mocht je een beetje schrik hebben om hier zelf al aan te  beginnen staan er genoeg leden klaar om je te helpen

alleen al zeker een lidmaatschapje waard
(ben je niet verplicht hoor )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2013 21:13 #6 door Rizo49
Beantwoord door Rizo49 in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
Top!

Ik heb daarnet een rit gemaakt en hoger in de toeren gebleven en er was niets aan de hand. Ook kwam de temperatuurmeter ietsje omhoog, wat vanochtend niet het geval was!

Dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2013 23:16 #7 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
De temperatuurmeter zal je eigenlijk nooit verrassen met grote uitslagen. Die staat altijd links in de hoek en beweegt nauwelijks.


Mocht je geen vaste motordealer hebben die die jou steunt bij het onderhoud en je moet toch op zoek naar onderdelen of banden dan kun je, afhankelijk van je woonplaats, goed terecht bij Ad Mies ( Waffie op het forum) in Sprundel of bij mijzelf in Elburg.
Je hebt dan als Transalprijder in ieder geval een voordeel.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2013 08:04 #8 door Rizo49
Beantwoord door Rizo49 in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
@hans: dank voor je reactie. Gisteren bijna 300 km gereden en geen problemen gehad, de kou lijkt idd het 'probleem'.  8)

Elburg is voor mij het handigst, wanneer de volgende sleuteldag in Elburg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2013 12:49 #9 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
Ik zie dat je ook met een 'niet-standaard' pijp rijdt. Ik heb een '97, ook met een andere pijp. Bij mij hoor je heel soms (eens per 500km) ook wel eens een pof. Kan komen omdat hij net te arm loopt. Het inhouden kan daar ook bij horen. Echter, via een forum is het altijd lastig. Gewoon even naar laten kijken door iemand met veel ervaring kennis (Ad of Hans).

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 12:34 #10 door Rizo49
Beantwoord door Rizo49 in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
Inmiddels ben ik al 4 tankjes verder en heb ik verder geen problemen meer gehad. Het deed zich dus duidelijk voor wanneer de motor nog niet warm was gelopen en/of bij erg koud weer.

Ik ben erg gelukkig met de motor en ben er bijna niet vanaf te slaan! :)

Vanmiddag ga ik in de buurt er een nieuwe achterband op zetten en ga een lijstje maken wat ik nodig heb voor een grote beurt. Jammer dat voor mij Sprundel te ver weg is, maar gelukkig ligt Elburg op de route naar mijn ouders. Een klusdagje meepikken lijkt me erg leuk! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 13:55 #11 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!

Inmiddels ben ik al 4 tankjes verder en heb ik verder geen problemen meer gehad. Het deed zich dus duidelijk voor wanneer de motor nog niet warm was gelopen en/of bij erg koud weer.

Ik ben erg gelukkig met de motor en ben er bijna niet vanaf te slaan! :)

Vanmiddag ga ik in de buurt er een nieuwe achterband op zetten en ga een lijstje maken wat ik nodig heb voor een grote beurt. Jammer dat voor mij Sprundel te ver weg is, maar gelukkig ligt Elburg op de route naar mijn ouders. Een klusdagje meepikken lijkt me erg leuk! :)


Hoi Rizo,

Gooi voor de zekerheid voor je volgende grote rit, toch ff een flesje Fuelguard in de tank. Forte II werkt idd goed, maar één product werkt nog beter, nml Fuelguard van Kent. Is bovendien in gebruik goedkoper.
Heb er mijn XLV750 weer mee aan de praat gekregen waarvan de carbs total dichtzaten met slurry van oude Euro loodvrije benzine (na 2 jaar stilstand)

Vervang ook de standaard vonkenkaarsjes (bougies) voor Iridium bougies. Je hebt er overigens wél direct 4 van nodig, maar dan ben je de komende 50.000 km ook écht klaar... ;)

Schrik niet van het gestotter en de brandlucht. Is normaal. En een teken dat het werkt:

KENT Fuel Guard II
www.kenteurope.com

Product link:
www.kenteurope.com/uk/shop/v....;sectionid=&type=Auto


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2013 08:39 #12 door Rizo49
Beantwoord door Rizo49 in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
Gisteren een nieuwe achterband eromheen laten zetten bij "een" motor service in Zwanenburg. Érg vriendelijk geholpen en samen heel de motor nagelopen met de eigenaar. Gelijk een fuelguard in de tank gedaan voor de zekerheid.
Conclusie: remblokken zijn goed, voorband is goed, ketting en tandwielen zijn goed en de motor loopt netjes. De komende 5000 km kan ik rijden!  ;D

Laat maar komen die kilometers! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2014 15:55 #13 door Rizo49
Beantwoord door Rizo49 in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!
Het moment is gekomen waar mensen mij voor hebben gewaarschuwd:

De transalp gaat in de verkoop na een jaar lang plezier er van te hebben gehad! Voor mij geldt de redenatie die ik ook heb gehoord, toen ik op zoek was naar de transalp: Ik wil iets niews, groters, etc.

Ik ben vrij lang (2m+) en vind de motor toch aan de kleine kant. Daarnaast ben ik eigenlijk zoekende naar een projectmotor om een Caferacer van te maken. Ik heb slechts 1 middag offroad gereden, ik vond het leuk, maar niet per se iets wat ik erg vaak wil gaan doen. De motor staat netjes binnen en heeft veel liefde gehad (Nieuwe band, gereviseerde remklauw, nieuwe kettingset, etc).

Kortom: een motor met 70K op de teller en goed onderhouden. Wellicht dat er hier liefhebbers voor zijn. Ik zal ook nog een advertentie zetten in het te koop forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2014 20:08 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Eerste Transalp gekocht en gelijk een vraag!

projectmotor om een Caferacer van te maken


Daar heb ik er nog eentje voor staan.
CB450SC uit 1983

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden