Re: Schroefjes dashboard

14 apr 2013 23:20 #1 door MJB
Re: Schroefjes dashboard werd gestart door MJB
Beste mensen,

Op mijn XL600V uit 1999 mis ik één van de schroefjes waarmee mijn dashboard vast zit (linksboven). Omdat sommige andere schroefjes ook ietwat geroest zijn leek het mij wel handig de hele handel maar gelijk te vervangen, anders ziet zo'n verschil er ook niet uit.

Maar, hoe zitten die schroefjes van het dashboard precies vast? Het schroefje rechtsboven draait vrij los en komt ook niet vaster of losser te zitten. Ik zie in het gat waar het schroefje linksboven zou moeten zitten ook geen schroefdraad zitten. Ik gok dat er een soort busje met schroefdraad zou moeten zitten waar de schroef dan in zit? En dat deze er aan die kant dan uit gevallen is?

Van mijn Haynes wordt het allemaal niet veel duidelijker, dus ik ben maar op CMSNL gaan zoeken. Daar kom ik uiteindelijk hierbij terecht. Is dit wat ik moet hebben om m'n dashboard weer vast te zetten? En zijn die ook nog gewoon weer te gebruiken als ik alles los schroef en ze er niet helemaal versleten uit zien?

Zijn dit overigens redelijk universele dingen die ik ook gewoon bij 'n motorwinkel of misschien zelfs de Brezan zou kunnen halen of is dit echt iets unieks van Honda? Bestellen duurt ook weer niet extreem lang, maar als het zou kunnen rij ik morgen gewoon naar een winkel voor zo'n ding.

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 08:59 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Re: Schroefjes dashboard
Je bedoelt de schroefjes waar de dashboardcover mee in de kuip geschroefd zit?

Die zitten idd in busjes die weer in het plastic geklemd zitten.
De busjes kunnen (na een keer te vast draaien) idd doordraaien in het plastic  :-\

Boeltje demonteren, busje vastlijmen met goede lijm en het spul werkt weer  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 09:50 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: Schroefjes dashboard
Louis.de heeft een setje wat gewoon past. Inclusief de rubbertjes.
Scheelt 50 % in de kosten.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 10:48 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Re: Schroefjes dashboard
FF samenvatten er zijn twee smaakjes voor de bevestiging met de kuip.

1 Die met het rubbertje voor het ruitje en de verbinding tussen top  zijkuip en het dashboardplastic en de zij(onder)kuip. Deze zijn vrij universeel.
2 Een busje wat in het plastic gelijmd zit. dit zijn de bovenste twee naast de tellers. Deze komen vrij vlot los en moet je dan weer vast zien te lijmen. Ik doe dat met aceton. Het ABS word week en wanneer het weer hard wordt zit het weer vast. Kijk wel uit met druppen.

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 11:49 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: Schroefjes dashboard

Ik doe dat met aceton. Het ABS word week

Ik los een stukje Lego op en laat dat in de opening lopen. Dan het busje erin.
Muurvast

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 12:17 #6 door MJB
Beantwoord door MJB in topic Re: Schroefjes dashboard
Bedankt voor de vlotte reacties!

@len_tour: Het gaat dan inderdaad om dat tweede, die busjes die in de voorkuip gelijmd zitten waar de schroefjes naast de tellers in moeten komen. Het busje rechts lijkt er nog wel in te zitten, maar draait los in het plastic. Links zit helemaal geen busje en geen schroefje meer, dus die moet ik sowieso weer hebben.

@Oldtimer: Louis.de heb ik al wel eerder wat besteld, prima winkel wel. Alleen is het wel een beetje lastig zoeken af en toe, zeker met dit soort specifieke onderdelen. Een remschijf en -blokken waren de vorige keer snel gevonden, maar zoiets als dit lukt me niet zo snel. Zo'n busje zelf kost niet zoveel, het zijn de verzendkosten die de kosten lekker opdrijven :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 12:59 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: Schroefjes dashboard
Ik bestelde gewoon een heel setje en volgens mij vielen die verzendkosten wel mee.
voor een hele set  ( 12 stuks compleet ) incl porto zo'n 12 a 13 euro euro.
Als ik de boutjes en rubbers bestelde via dealer was ik 4 euro per setje kwijt.
Zal vanavond even kijken of ik de bestelling nog heb.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 17:01 #8 door jeroen emke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 19:37 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: Schroefjes dashboard
Deze heb ik gekocht, samen met een setje RVS boutjes.
Hierme alle schroef en rubber problemen opgelost.
www.louis.de/_101669173c5f7958fbd649b7b3...gr&artnr_gr=10003128

www.louis.de/_101669173c5f7958fbd649b7b3...IONSLOT=detail_xsord

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2013 19:54 #10 door MJB
Beantwoord door MJB in topic Re: Schroefjes dashboard
Thanks, die zocht ik! Straks thuis maar even bestellen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2022 22:22 #11 door MJF
Beantwoord door MJF in topic Re: Schroefjes dashboard

len_tour schreef : FF samenvatten er zijn twee smaakjes voor de bevestiging met de kuip.

1 Die met het rubbertje voor het ruitje en de verbinding tussen top  zijkuip en het dashboardplastic en de zij(onder)kuip. Deze zijn vrij universeel.
2 Een busje wat in het plastic gelijmd zit. dit zijn de bovenste twee naast de tellers. Deze komen vrij vlot los en moet je dan weer vast zien te lijmen. Ik doe dat met aceton. Het ABS word week en wanneer het weer hard wordt zit het weer vast. Kijk wel uit met druppen.

Lennert


Ook ik loop tegen dit probleem aan, mijn dashboardcover zit los doordat links van de teller het busje door is gedraaid en rechts dit busje + schroef helemaal ontbreekt. Het gaat daarbij om de tweede variant die Lennert noemt. Dit busje zit nu links:



De hierboven genoemde Rawlnut/ rubbermoeren (ook de eerste (verlopen) Louis link van Oldtimer, via het artikelnummer kom ik hier uit ) lijken als ik het zo zie voor variant 1 te zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

Weet iemand of het busje uit variant 2 ook nog ergens te krijgen is? Of is iets als een messingplug m5 wellicht een veel simpelere oplossing?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2022 08:09 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Re: Schroefjes dashboard
Die rawlnuts zijn de kuipruit bevestigings moertjes, om het grijze deel vast te maken aan de voorkant heb ik ook al eens lopen kijken.

Een messing plug had ik ook gezien, maar om nu een doosje van 100 stuks te kopen om 'te proberen' was me iets te gortig. (En ze hadden geen doosje liggen, dus moest hoe dan ook besteld worden) Denk namelijk dat de messing plug niet de benodigde afstand heeft die er nodig is. Zou je nog met busjes e.d. kunnen proberen te werken, maar dan blijft het rommelen (lees: busjes verdwijnen zomaar ergens achter blok/carter of vliegen de werkplaats door naar nooit eerder geziene hoeken en spleten).

De nog aanwezige plug zou je kunnen vast zetten met wat lijm, en laatst goede resultaten geboekt met ..... vloeibaar (2 componente) staal .... wel voorzichtig want de schroef moet er nog in kunnen ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2022 13:33 - 18 aug 2022 13:34 #13 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Re: Schroefjes dashboard
MJF

Die kan je iets soortgelijk kopen bij betere ijzerwinkel ze kunnen te lang zijn dus inkorten heb er zelf ook een paar gekocht als backup neem de oude
mee als voorbeeld naar de winkel en vraag het :)

Of ze kleinere hebben is de vraag of net wat robbedoes zegt lijmen en er tapje doorheen halen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2022 16:51 #14 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Re: Schroefjes dashboard

robgoesdakar schreef : Die rawlnuts zijn de kuipruit bevestigings moertjes, om het grijze deel vast te maken aan de voorkant heb ik ook al eens lopen kijken.

Een messing plug had ik ook gezien, maar om nu een doosje van 100 stuks te kopen om 'te proberen' was me iets te gortig. (En ze hadden geen doosje liggen, dus moest hoe dan ook besteld worden) Denk namelijk dat de messing plug niet de benodigde afstand heeft die er nodig is. Zou je nog met busjes e.d. kunnen proberen te werken, maar dan blijft het rommelen (lees: busjes verdwijnen zomaar ergens achter blok/carter of vliegen de werkplaats door naar nooit eerder geziene hoeken en spleten).

De nog aanwezige plug zou je kunnen vast zetten met wat lijm, en laatst goede resultaten geboekt met ..... vloeibaar (2 componente) staal .... wel voorzichtig want de schroef moet er nog in kunnen ;)


Bij het lijmen een boutje er in zetten en die een beetje in en uit draaien, terwijl je de plug erin zet. Dan blijft je draad schoon 😂

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2022 08:18 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Re: Schroefjes dashboard

Mirko schreef : Bij het lijmen een boutje er in zetten en die een beetje in en uit draaien, terwijl je de plug erin zet. Dan blijft je draad schoon 😂


Maar loop je de kans dat je het plugje ook mee draait, en de lijm dus niet gaat houden

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2022 12:18 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: Schroefjes dashboard
Vaseline aan het boutje en gwn erin laten zitten bij uitharden.
Werkt perfect.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2022 14:37 #17 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Re: Schroefjes dashboard

robgoesdakar schreef :

Mirko schreef : Bij het lijmen een boutje er in zetten en die een beetje in en uit draaien, terwijl je de plug erin zet. Dan blijft je draad schoon 😂


Maar loop je de kans dat je het plugje ook mee draait, en de lijm dus niet gaat houden


Het is mij altijd nog gelukt, maar het idee van Marien is ook een goede optie lijkt me, want waar vaseline zit komt geen lijm

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2022 08:58 #18 door MJF
Beantwoord door MJF in topic Re: Schroefjes dashboard
De wat grotere IJzerwarenboer had het plugje inderdaad in huis. 2mm te lang, maar dat was zo bijgeslepen. Heb hem met abs/aceton gelijmd, dus hij hardt nu uit (incl. boutje met vaseline). Dank voor jullie tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.375 seconden