Problemen met de elektriek

15 mei 2013 18:41 #1 door The Headless Horseman
Problemen met de elektriek werd gestart door The Headless Horseman
Hoi allemaal  :)

Vorige week kwam ik er achter dat mijn eigen Alp geen enkele sjoege meer gaf  :-\
Gelukkig hebben we er nog 1 staan en hoefde ik iig niet op mijn bijbrommertje naar het NTT  ;)

Wat is het geval:
Bij aanzetten van kontakt gebeurt er helemaal niks, geen dashboardverlichting, nakkes doet het.
Accu had de winter niet overleefd, dus had ik een paar weken terug al een nieuwe er in gezet. Daar zou het niet aan moeten liggen.
Stekkerverbindingen in de kuip heb ik los gehad en zien er goed uit.
Zekeringen gecontroleerd, ook de hoofdzekering bij het startrelais.

Vandaag wat verder gaan zoeken onder het zadel en toen bleek de stekkerverbinding van de gelijkrichter het begeven te hebben. Voor een foto zie onder.
Ik heb de stekkers er dus maar afgeknipt en de 3 gele draden doorverbonden door te solderen.
Maar nu werkt er nog steeds niks  :-\ Dus ergens moet nog iets niet in orde zijn.

Iemand een idee wat de volgende stap moet zijn om te controleren?

Hoor graag van jullie  8)

Groetjes,
René


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2013 18:53 #2 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Problemen met de elektriek
Had je het contact aangezet direct na de accuwissel? En deed ie het toen wel?
Uit je stukje kan ik niet opmaken of je de aansluiting op de accu hebt gecontroleerd. Heb je waarschijnlijk wel gedaan, maar zal het toch even roepen. Voor de rest houd ik me mond en lees ik vol interesse mee.

Succes

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2013 19:47 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Problemen met de elektriek
Gelijkrichter = spanningsregelaar right?

Ik had hetzelfde met de AT van Annelies. Elke keer fikte die stekker af maar de regelaar leek niet kapot.
Bleek.....toch kapot en blies en passant ook de accu op (gelukkig..beter dan de hele motor affikken)

aka, ben je er zeker van dat de spanningsregelaar naar behoren werkt? En niet stiekem de nieuwe accu naar zijn grootje heeft geholpen?
De waardes weet je allemaal wel gok ik  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2013 20:51 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Problemen met de elektriek
Jaja, gelijkrichter = spanningsregelaar ja  :)

De motor heeft nog wel eventjes gelopen met de nieuwe accu, maar een paar dagen later dus niks meer.
Ik meet nu gewoon iets van 12,8 volt op de accu, in rust dan.
Kan ik die spanningsregelaar ook doormeten als de motor niet draait?

Bedankt zover  8)

Gr.
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2013 21:38 - 15 mei 2013 22:08 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Problemen met de elektriek
Ja René dat kan maar alleen op interne weerstand. Waardes staan in Haynes.
Ik zou de accu of aan de lader hangen.

Als je probeert te starten loopt de startmotor dan rond?
Zo niet meet het startrelais even door of die wel stroom doorlaat naar de startmotor.
Brandt de verlichting als je contact maakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2013 21:41 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Problemen met de elektriek
Voor zover ik het weet kan je  hem niet doormeten zonder draaiende motor (edit: Kan dus wel, thx Bram)
Even draaien kan overigens ook niet  direct kwaad, je ziet snel genoeg als het boven de 15v komt (wat evt ellende geeft).  Als het tijdens draaien niet boven de 12.8 komt maar zelfs omlaag duikt heb je ook het euvel aan het licht, het is te laag en de accu verbruikt meer dan hij geladen krijgt.
Kan zelfs zijn dat het wisselt, maar het behoort redelijk stabiel een voltage te geven.

De waarden volgens het WPH: tussen 13.5 en 15.5, bij 5.000rpm. Hieronder krijgt de accu dus te weinig en daarboven gaat de electrische boel problemen geven. Met in doemscenario een brandje agv oververhitting.

Als dit allemaal op orde is kan het misschien iets 'lekken'?
Zitten de aarde nog goed vast/niet gecorrodeerd?
Trek voor de lol de zekering bij het startrelais er eens uit, meeste mensen vergeten die en is erg vaak flink verroest.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2013 22:09 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Problemen met de elektriek
@ Tim
Dat gaat nou juist net niet lukken want hij krijgt de TA niet gestart  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2013 22:31 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Problemen met de elektriek
Nee, er gebeurt hélemaal niks als ik het kontakt aan zet, geen verlichting, startmotor gaat ook niet rond.....

Als ik weer effe tijd heb ga ik weer verder. Zal evt de accu uit de andere Alp halen, dan sluiten een kapotte nieuwe accu iig uit.
Zal ook even zoeken in mijn originele Honda wph, eens zien of daar wat staat over de spanningsregelaar.

Bedankt zover  8) jullie horen weer als ik nieuws heb  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2013 00:59 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Problemen met de elektriek
hallo,

ik verdenk dan ook het startrelais

deze schakelt namelijk ook de stroom in richting contact slot .

truukje =overbrug het start relais door met een geisoleerde punttang de 2 m6 draadeindjes  vast te grijpen, (niet schrikken gaat heftig (lees 120-160 amp gaat direct door je tang heen)

je weet dan.. geeft het relais nog stroom door naar de startmotor en werkt de startmotor

als het niet werkt met de startknop maar wel met de tang weet je dat het relais stuk is of je startknop (komt zelden voor)

mogelijk als de motor draait controleer je de regelaar

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2013 16:32 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Problemen met de elektriek
Hmmmm, voltage op de nieuwe accu was in rust nu maar nét 10 volt, dus eventjes de oude accu teruggeplaatst, daar mat ik noch nog iets meer als 12 volt op.

Starten en lopen  :D

Nieuwe accu dus gewoon naar z'n grootje, geen meter mee gereden  ::)

Gelijk de laadspanning even gecheckt. Bij stationair toerental rond de 13,5 volt, bij wat toeren loopt hij op naar ongeveer 15,5 en iets daarboven. 16 volt heb ik niet gezien.

Wat denken jullie? Nieuwe spanningsregelaar of kan dit nog wel?

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2013 19:05 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Problemen met de elektriek
René ik zou hem vervangen.
Meet eens wat hij afgeeft bij 3500 tpm en ingeschakelde verlichting?
Voor het mooie moet hij dan onder de 14,8 blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2013 20:01 #12 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Problemen met de elektriek
Riekt naar een kapotte regelaar..

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2013 16:37 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Problemen met de elektriek
Gisteren een verse spanningsregelaar opgehaald bij Ad  :)

Vanmiddag even gemonteerd en gemeten: rond de 12,5V bij stationair en oplopend tot nét geen 14V op wat toeren.
Lijkt me toch effe wat beter voor de acuu dan wat de oude er uitspuugde  8)

Die nieuwe accu heb ik trouwens een paar dagen aan de druppellader gehad en daar meet ik nu in rust 11,8V op.
Wat denken jullie, kan die naar het chemisch afval?

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2013 20:11 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Problemen met de elektriek

in rust 11,8V op.


Diepste punt van de Maas opzoeken is tegen de regels, maar anders was dat de beste plek geweest. >:D >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2013 08:57 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Problemen met de elektriek
Ik woon aan de Merwede, mag dat ook ?  ;) ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2013 08:28 #16 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Problemen met de elektriek

hallo,

ik verdenk dan ook het startrelais

deze schakelt namelijk ook de stroom in richting contact slot .


Kan ik het startrelais ook gebruiken om bijvoorbeeld mijn handvatverwarming en 12V aansluiting mee te schakelen?
Of moet ik een extra relais kopen om zoiets te schakelen?
Lijkt me niet fijn als je je motor ergens parkeert en iemand zet voor de grap de handvatverwarming aan.... Die Oxford heeft wel een beveiliging dat hij uit gaat als de spanning te laag wordt, dus je accu zal niet stuk gaan, maar starten doet hij dan niet meer....

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2013 08:45 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Problemen met de elektriek
ik zou daar niet het start relais voor adviseren maar een extern relais dat aangestuurd wordt door een schakeling die alleen onder spanning komt te staan met je contact aan

bijv de + draad van je remlichtschakelaar bij je rechter handvat
(wordt vaak gebruikt voor een dergelijke acc)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2013 09:04 #18 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Problemen met de elektriek
Dank je, ga ik dat doen...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden