Wanneer je een goede revisieset gebruikt kan het zonder problemen met gemonteerde kop.
In dit geval betreft het de bougie aan de zijkant en dat maakt het net even eenvoudiger uit te voeren dan wanneer het de voorste bougie zou betreffen.
Maar hieronder staat de werkwijze:
1. Raadpleeg eerst het werkplaatshandboek voor
demontage van de bougie.
2. Verdraai de krukas tot de zuiger van de te
repareren cilinder in uitlaatslag stand staat.
De uitlaatklep staat dan open. Zorgt u voor
voldoende ruimte tussen cilinderkop en
bovenkant zuiger om een vrije uitloop van de
ruimer-tap te creëren.
3. Draai de ruimer-tap in het defecte bougiegat
met een dunwandige bougiedopsleutel 16 mm
(5/
om niet het risico te lopen dat een gewone
dopsleutel te dik is bij bepaalde merken
motoren. Let goed op dat u de ruimer-tap niet
scheef indraait! U schroeft de ruimer-tap
helemaal tot het einde van de draad in het
defecte bougiegat.
4. Draai de ruimer-tap uit het bougiegat. Blaas dan
met een lang, dun luchtpistool door de
bougiegat opening in de cilinder. Hierdoor
verdwijnen de metaaldeeltjes probleemloos via
de geopende uitlaatklep.
5. Schroef de bougie met pakkingring in de
passende insert. De schroefdraad moet iets
korter zijn dan de bougie-schroefdraad.
6. Draai de bougie met pakkingring en
opgeschroefde huls als een geheel in het
nieuwe bougiegat. Dit kan met de bougiedopsleutel gedaan worden.
7. Verwijder alle gereedschap.
8. Na aansluiten van de bougiekabel kunt u
de motor starten.
Belangrijk is wel dat de bougie die nu is gemonteerd te verwijderen is.
Wanneer de motor warm is gaat dit net iets makkelijker dan bij koude motor.
Bovengenoemd werk met draadbussen, daarnaast is er ook nog de optie een helicoil te plaatsen.
Groet Hans