Ik heb een TA PD10 uit '97 en loop al een tijdje te klooien met (lichte) schouderpijntjes tijdens het rijden.
Nu heb ik al lekker over het internet lopen struinen en gevonden dat dit vaak te maken heeft met een té gespannen zithouding. Dit zou best eens een deel van mijn klacht kunnen veroorzaken, ik rij pas 6 maanden motor en ben pas een dikke 5000km onderweg.
Wel merk ik dat ik steeds meer ontspannen ga rijden... knijp veel minder in de handvaten... maar de klacht verdwijnt maar niet. Het vreemde is ook dat ik het alleen aan de rechterkant heb, links geen centje pijn.
Ik heb niet het idee dat ik scheef op de motor zit, gevoelsmatig vind ik de standaard handvatten wel wat "dun" aanvoelen. Ook vind ik mijn stuur gevoelsmatig wat ver weg staan (behoorlijk gestrekte armen tijdens het rijden) en merk ik dat wanneer ik "lekker bochtenwerk" wil doen, dat ik serieus naar voren moet buigen in een meer "agressieve" houding, zodat de ellebogen ook iets naar buiten kunnen.
Ik zat dus wat te lezen over stuurverhoging en set-backs, toen ik me bedacht dat wanneer ik mijn Alp op het stuurslot wil zetten, mijn (onderdelen van het) stuur het standaard ruitje raken. Daarna bedacht ik me dat de vorige berijder van mijn Alp een exemplaar was met 10-20cm extra hoogte, waardoor waarschijnlijk ook meer aap-factor (langere armen). Misschien is de stuurpositie daarop aangepast, maar hoe kom ik daarachter?
Dus een paar vragen:
- hoort mijn stuur de kuipruit te raken, indien stuurslot/maximale uitslag? (iemand een foto van "ruimte" die eventueel nog over is op zijn/haar Alp)
- mijn lengte is ~1.85m, iemand die met die lengte verhogers/set-backs gebruikt op de Alp?
- zijn verhogers aan te raden als ik verderop in mijn carriere wat meer allroad wil gaan rijden (met oog op mijn lengte)?
- heeft iemand ervaring met van die neopreen matjes die je om je handvat kan 'klittebanden' om ze wat dikker te maken?