stuurdemper

24 juni 2013 00:15 #1 door len_tour
stuurdemper werd gestart door len_tour
Hoi,

Ik heb laatst kennis gemaakt met erg mul zand en hoorde van iemand dat het rijden makkelijker word met stuurdemper. Je bent dan niet constant bezig kleine schokken op te vangen en dan word je niet zo moe. Dus mijn vraag: heeft iemand al eens een stuurdemper op en oudere (600) alp gezet? En hoe zit dat dan? Foto's zouden fijn zijn.

Groeten,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 14:07 #2 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic stuurdemper

Hoi,

Ik heb laatst kennis gemaakt met erg mul zand en hoorde van iemand dat het rijden makkelijker word met stuurdemper. Je bent dan niet constant bezig kleine schokken op te vangen en dan word je niet zo moe. Dus mijn vraag: heeft iemand al eens een stuurdemper op en oudere (600) alp gezet? En hoe zit dat dan? Foto's zouden fijn zijn.

Groeten,
Lennert

In de 31 jaar dat ik motor rijd heb ik nog nooit een stuurdemper op een off the road machine gezien.
Wel op sportmachines.
Om zoiets op een transalp te zetten, wellicht zet je jezelf wel een heel klein beetje veelvoor schut...
In het zand rijden is gewoon erg zwaar....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 17:39 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic stuurdemper

In de 31 jaar dat ik motor rijd heb ik nog nooit een stuurdemper op een off the road machine gezien.
Wel op sportmachines.


Ik heb het dus wel gezien en lees dit maar eens door.

http://noppenforum.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?t=348

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=3284.25;wap2

Dus voor schut staan? :-X

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 17:49 #4 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic stuurdemper

Ik heb het dus wel gezien en lees dit maar eens door.

http://noppenforum.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?t=348

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=3284.25;wap2

Dus voor schut staan? :-X


Ik heb het ook wel eens gezien. Het wordt wel hoofdzakelijk gebruikt op offroad wedstrijd/extreme machines.
Zelf denk ik dat als je niet mee doet met RED BULL wedstrijden het niet echt veel extra brengt.
Zeker gezien de prijs die zoiets kost. Misschien dat je naast de Alp een andere (speel) fiets moet kopen ;D ;D
Met andere vering en stuurverhogers kan je meer bereiken (en natuurlijk ervaring  :D :D :D)

grtz,
marco

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 18:20 #5 door DoppieTien
Beantwoord door DoppieTien in topic stuurdemper
Is heel normaal hoor, vorig jaar gereden op een nieuwe crf450, met stuurdemper. Rijdt erg prettig. Op het onverharde stoorde het ook niet, ligt er misschien aan hoe zwaar je de demping instelt.
En ondanks dat er een demper opzet, was ik aan het einde van de dag best wel moe in de armen.

Pas wel op met die instelling, ik heb iemand op een recht stuk langs de sloot zo de sloot in zien duiken, verkeerde afstelling dus ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 18:58 - 24 juni 2013 19:29 #6 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic stuurdemper
Conclusie.... De meningen hier zijn verdeeld maar de vraag blijft. Ik probeer te kijken hoe het betaalbaar kan want voor mij is het nut wel duidelijk of ik het uiteindelijk uitvoer is twee.

Iedereen roept wel neem stalen remleidingen en progressieve veren terwijl je ook rustiger over een knippenpad kan rijden en gewoon harder in je rem kan knijpen maar een stuurdemper is een stap te ver? Ach, ik blijf rustig wachten op een antwoord op mijn vraag.

edit: rene dank voor de steun en ik weet dat slootkantjes sowieso uitkijken is met of zonder demper ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 19:44 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic stuurdemper
Ik heb het er wel eens over gehad met iemand uit de rallysport. Ik dacht namelijk dat het iets was dat je niet nodig hebt,maar als je eraan begint je niet meer zonder wilt.
Meneer was met mij eensch.

Het ding vangt heel abrupte stuurbewegingen op en dempt ze. Dus een plotselinge steen of het klappen van je stuur in mul zand.

Ik vind ze heel duur en heb nog niet echt het gevoel gehad het nodig te hebben of het te missen. Ook niet op de alp.

Ik weet niet hoeveel je nu al zand gereden hebt? Misschien gewoon meer rijden? Je word vanzelf minder moe.
Goede vering en hard rijden helpt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 19:51 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic stuurdemper
Geen ervaring hier met stuurdempers, dus kan niet zeggen of het wel/niet prettig is of hoe je 'zou moeten monteren  :-\

Wat ik wél weet is dat een Alp of Twin redelijk zwaar is, met name de voorkant. Je zou ze zelfs 'kopzwaar' kunnen noemen. En dat is zéker in mul zand, maar ook in vette bagger geen voordeel  ::)

Je zou eerst eens kunnen proberen met je houding wat verbetering te brengen door je gewicht zoveel mogelijk naar achter te verplaatsen. Dat geeft méér druk op het achterwiel dus meer grip én een lichter voorwiel waardoor deze wat makkelijker over oneffenheden heen gaat.
Verder zou je eea kunnen strippen aan de voorkant. Denk aan het dashboard, de paneeltjes en evt een lichtere koplamp. Een kilo minder aan het kuipframe ga je echt wel merken.
Een stuurdemper maakt de voorkant alleen nóg maar zwaarder  ;)
De voorvork verhogen dmv bussen en/of zwaardere veren kan ook schelen. Daardoor komt de voorvork meer onderuit waardoor de motor als geheel weer stabieler word.

En verder natuurlijk leren leven met de beperkingen van het lompe hok  ;) ;D

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 19:59 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic stuurdemper
Als je in het stadium komt dat je het een zwaar lomp hok begint te vinden moet je op wat lichters stappen. Dan na een tijdje pak je die dikkerd weer en kom je er achter hoe leuk het is om met 200kg door het zand te ploegen ;D

En dan word je verliefd op zand en dan is het hek van de dam en is niets meer goed genoeg.  ;D

Ik ga snel weer even aan mijn Afrika motortje sleutelen  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 20:07 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic stuurdemper

Goede vering en hard rijden helpt.


Um hard rijden... Valbeugel verbogen kofferrek gescheurd helm met minder verf. Is allemaal niet erg maar wie weet. En via marktplaats kun je voor redelijk geld stuurdempers vinden alleen ff aanpassen aan een Alp. Oh ja ervaring wordt steeds meer ;) maar nog steeds te weinig.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 20:57 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic stuurdemper
Hard rijden, niet vallen hè.

:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 21:04 #12 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic stuurdemper

Hard rijden, niet vallen hè.

:P


Dat roep ik ook altijd: "gewoon niet vallen" maar helaas ontkom ik niet aan de levensregel 'met vallen en opstaan' en 'door scha en schande'  :-[  Mischien ken je het traject Oirschot nabij  de tankbaan... Errug mul

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 21:18 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic stuurdemper
Je zou in IJmuiden moeten komen oefenen. Kun je goed leren mul zand rijden :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2013 21:57 #14 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic stuurdemper

Je zou in IJmuiden moeten komen oefenen. Kun je goed leren mul zand rijden :P


Hmm moet ik eerst een aanhanger ed hebben of ter plekke nopjes monteren. Of op allroadbanden... Misschien leer je het dan het best.... Het lijkt mij wel een toplocatie om te oefenen

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2013 12:30 #15 door boom9
Beantwoord door boom9 in topic stuurdemper
stuurdemper op een transalp lijkt me wat overdreven. Meestal is de oplossing; het voorwiel licht houden dus meer gasgeven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2013 17:52 #16 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic stuurdemper

Ik heb het dus wel gezien en lees dit maar eens door.

http://noppenforum.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?t=348

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=3284.25;wap2

Dus voor schut staan? :-X


Oeps, had geen idee dat er tegenwoordig ook in het zand stuurdempers worden gebruikt. Ik loop wat dat betreft achter... :-[
Mijn berichtje was dus niet zo aardig naar jou toe. Sorry Len! :-*

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2013 19:50 #17 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic stuurdemper

Sorry Len! :-*


Al goed, ben wel wat gewent  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2013 22:51 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic stuurdemper
Heb zelf ook geen ervaring met stuurdempers. Denk (op dit moment) dat ik ze ook niet mis.

Mul zand is altijd lastig, maar met een zware machine als onze clubmotoren juist makkelijker dan met een lichte crosser ! (Althans dat is mijn gevoel, en ik rij op beide fiesten)
Onze clubmotoren zijn zwaar, en trekken/duwen hun eigen spoor. Alleen is het een stukje durf om er hard overheen te gaan. Het is of heel langzaam (een beetje trial achtig), of heel hard (70+ kmph) eroverheen te gaan. De snelheden ertussen zijn eigenlijk heel erg lastig om te rijden.

Wat een stuurdemper doet is al uitgelegd. Voor mij zou het wel makkelijker zijn op mijn enduro, maar voor mijn twin denk ik niet dat het veel nut gaat hebben.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2013 09:14 #19 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic stuurdemper
Ok ik laat het idee voor nu varen. Ik ga de voorkant lichter maken voor de zware offroad ritten en maar verder met oefenen op het rijden  ;).

70km/u valt zo hard heb ik gemerkt  :'(

In ieder geval bedankt voor de input allemaal.

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden