Hallo Arjen,
Het probleem is opgelost.
De verschijnselen deden zich voor bij toerentalen hoger als 5000 rpm.
In het bougie overzicht dat ik gevonden had, en vergeleken heb met mijn bougies, kwam het laatste plaatje in aanmerking.
Behalve dat het mengsel te rijk afgesteld staat (moet ik nog opnieuw laten afstellen), vermeld men ook dat er
ten gevolge van de ontstane aanslag er lekstromen met overslaande ontsteking ten gevolgen kunnen optreden.
Lijkt dus heb ik het idee ook op het verschijnsel dat een CDI defect zou zijn......
De oplossing was simpel, vier nieuwe bougies en hij rijdt weer als een zonnetje........
Als je de verontreinigde bougies terug zet, rijdt ie ook weer beroerd
Ik had overigens nog een artikeltje gevonden over aanslag op bougies, wat wel toepasselijk bleek !
Het verschijnsel is opgetreden na het rijden v/d groene Hart rit.
Het artikel geeft aan dat het tijdens een langedurig aangehouden matige snelheid (heb ik die dag gedaan)
zal zich aanslag vormen op de isolatorneuzen v/d bougies. Over het algemeen gaat het om koolaanslag
met daarbij "as" afkomstig van toevoegingen in benzine en olie.
Deze koolaanslag/as zorgt dus voor lekstromen/doorslag van je ontsteking.....
Er zullen hier best techneuten zijn die hier het fijne van af weten, en dit beter kunnen uitleggen/verklaren.
Voor diegene die kunnen verklaren waarom vanaf ongeveer 5000 rpm dit optreedt hoor ik het graag.
(Temperatuur en druk waarschijnlijk maar hoe of wat ????)
Ben toch weer wat wijzer geworden
)
Groet,
Herman