schokbreker

14 aug 2013 18:19 #1 door len_tour
schokbreker werd gestart door len_tour
Hallo

Ik loop al een tijdje tegen beperkingen van mezelf en mijn motor aan en begin het vermoeden te krijgen dat mijn monoshock niet meer dempt. Het is lastig te bepalen omdat ik op de weg niets merk en wanneer ik de achterkant indruk hij rustig terugveert. Maar offroad merk ik dat de achterkant nogal eens zo snel uitveert dat ik de controle bijna kwijtraak. De oplossing is langzamer rijden maar na een weekje in Italie tuffen heb ik gemerkt dat ik langzamer moet dan andere zwaardere allroads (ok KTM is een andere klasse maar een AT zou ik bij moeten kunnen houden, toch?)

Nu heb ik eens goed gekeken naar de schokbreker en het valt mij op dat er geen dun chromen stangetje zit zoals je vaak bij schokbrekers ziet. Het is vrij dik en bij mij vreselijk roestig en ruw. Zit er dus een beschermhuls omheen om het vuil ed tegen te houden of kan ik aan de buitenkant al zien dat mijn keerringen echt wel weg zijn en dat het ding aan vervanging toe is. En ja deze winter ga ik de lagers ed daarzo aanpakken  ;)

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Groeten Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 18:28 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schokbreker

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is


Afhankelijk wat je wilt wat we begrijpen dan. 8)

Bekend probleem in elk geval want ook een schokbreker gaat er een keertje aan.
Als je wat harder door kuilen en gaten gaat leer je pas een goede schokbreker waarderen.
Ik heb een foto van een SB toegevoegd die je kunt vergelijken met wat er bij jou onder zit.
Deze zijn respectievelijk van een type Alp voor 1993 en na 1993
Wat je met dat dunne chromen stangetje  bedoeld is me niet duidelijk.



Vervangen is geen heel erg grote klus.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 18:47 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic schokbreker
Ha Oldtimer dank. Met het dunne chromen stangetje bedoel ik het deel van de SB dat de keerring in gaat. Aan een voorpoot kun je zien dat het chroom beschadigd is en dus je keerring beschadigd bij het passeren van het putje of de roest. Onderaan zit dat stangetje.



Op jouw foto zie je op de onderste SB allemaal roest op de onderste helft, dat is bij mij dus ook zo. Wanneer dat deel gewoon een huls is die de schokbreker beschermd (als een stofhoes vd voorpoot) kan het binnenin nog redelijk zijn maar wanneer dat deel via een keerring de demper in gaat (als een binnenpoot vd voorvork) dan weet je zeker dat je olie weg is en er geen demping meer is.

Het werk, daar ben ik niet bang voor maar het zijn nogal dure dingen en das wel een probleempje

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 18:52 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic schokbreker
Die demperstang is er wel hoor, maar zit verstopt achter die zwarte beschermhoes aan de onderkant van de dempert  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 19:11 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schokbreker
Duidelijk.
Maar er zijn gebruikte schokbrekers te vinden hoor.
Ik heb nog wel de kortere versie.  Zou dus passen op een alp van voor 1993.

( dat is niet de sb op de foto  8) )

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 20:11 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schokbreker
Ik heb ook geprutst met de vering. In de zandbak ongelofelijk gestoeid.
De originele vering wilde er gewoon niets van weten.

Wilbers voorveren gestoken en een semi verstelbare vervangingsschokbreker achter geplaatst. Wereld van verschil. Ik heb bussen gemaakt op de voorvork en de pro-link ingekort zodat de motor in zijn geheel 48mm hoger staat (grondspeling).

Zandbak was toen geen probleem meer.  :)

Inc. olie voor de voorvork, op gewcht afstellen van de schokbreker en het opsturen van de spulletjes (ik heb het zelf gemonteerd) was ik bij HK in Tiel 600 euro kwijt geloof ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2013 20:40 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic schokbreker
Dank!!! Fijn mijn vraag is beantwoord  :D en mijn vermoeden ook. De demping werkt nog alleen is het niet (meer) offroadbestendig. Ik werd op het verkeerde been gebracht door de hoes en dacht dat ik inmiddels frictiedemping had  ::)

Pim, voor heb ik ook wilbers dat was stap 1 en scheelde al een heel stuk. Maar een nieuwe shock achter zou betekenen dat ik mijn motor nu niet meer mag starten voor de komende maanden anders kan ik het niet betalen, En je weet net als ik dat de herfst voor de deur staat ofwel minder wandelaars ed in het bos  :P

Oldtimer ik heb een 93 model maar ik twijfel een beetje of ik wat opschiet met een iets nettere originele demper of dat ik iets anders nieuwers moet zoeken. Een beetje hoger achter zou ik niet erg vinden. Misschien moet ik eerst de veer maar eens upgraden. Ik stel mij zo voor dat een progressieve veer ook wat minder springerig reageert.

Eerst de boel maar eens loshalen

Bedankt iig
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden