Koppelingsperikelen

07 mei 2009 20:20 #1 door Timmer
Koppelingsperikelen werd gestart door Timmer
Bij de 1994 Transalp van mijn vriendin heb ik de eerste 100k heb ik maar 1 keer de koppelingslamellen + veren hoeven vervangen. Sindsdien gaan de lamellen en veren beduidend korter mee, en het vreemde is dat de koppeling niet gaat slippen, maar dat de 'slag' van de koppelingshendel waarbinnen er (ont)koppeld wordt zo klein wordt dat schakelen onmogelijk wordt. Inmiddels is na maar 15k met de huidige set de koppeling alweer bijna onbruikbaar.

Nu kreeg ik vandaag een tip dat het probleem wel eens de buitenste koppelingskorf zou kunnen zijn, die is gaan inslijten (de motor zit nu rond de 170k) waardoor de slag waarbinnen de koppeling werkt steeds kleiner wordt. De inslijtsporen zouden eventueel weg te schuren/polijsten zijn, waarna de koppeling weer over de volledige slag van de hendel zou moeten kunnen werken.

Nu heb ik de exploded view van de koppeling er even bijgepakt, en ik vraag me af wat nu precies de buitenste koppelingskorf is? En is er iemand die al eens succesvol die korf heeft geschuurd?

http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Honda&T=XL600V&Y=1994&L=HO-XL600VR&O=CLUTCH&F=HO-XL600VR-PB&L2=HO-XL600VP-PB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2009 22:31 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koppelingsperikelen
Het gaat om nummer 2 op de tekening. Ervaring met glad maken heb ik overigens niet, maar kan me goed indenken dat het mogelijk moet zijn.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 00:05 #3 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Koppelingsperikelen

Het gaat om nummer 2 op de tekening. Ervaring met glad maken heb ik overigens niet, maar kan me goed indenken dat het mogelijk moet zijn.


Ome Honda wil tussen de €350 en €450 voor zo'n ding, maar ik heb op het net gelukkig al een paar adressen gevonden waar het aanzienlijk goedkoper kan (nieuw voor €140). De koppeling van o.a. VT600 is zo te zien identiek (alleen dan waarschijnlijk in chroom uitgevoerd).

Aangezien het beestje geen blaam treft na al die kms denk ik dat we haar maar met een nieuwe korf gaan verwennen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 17:03 #4 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Koppelingsperikelen
De vingers van de korf slaan in  ;)
Deze moetje glad vijlen  :o
De veer spaning is vaak te laag nw veren en klaar is keees :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 17:22 #5 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Koppelingsperikelen

De vingers van de korf slaan in  ;)
Deze moetje glad vijlen  :o
De veer spaning is vaak te laag nw veren en klaar is keees :angel:


Ik heb er al sterkere Lucas veren inzitten. Daarmee ging het dus maar zo'n 15k goed...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 18:11 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppelingsperikelen
Ook ik heb een keer zwaardere veren erin gezet, en toen bleek ik ook na relatief korte periode alweer een slippende koppeling te hebben. Ik weet het toen aan mijn slechte offroad capaciteit en het steeds weer in de blub vast rijden.....  :-X

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 18:15 - 08 mei 2009 18:32 #7 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Koppelingsperikelen

Ook ik heb een keer zwaardere veren erin gezet, en toen bleek ik ook na relatief korte periode alweer een slippende koppeling te hebben. Ik weet het toen aan mijn slechte offroad capaciteit en het steeds weer in de blub vast rijden.....  :-X


Maar het rare is hier dus steeds dat de platen niet beginnen te slippen, maar dat de werkende deel van de slag van de koppelingshendel zo klein is geworden (van geheel ontkoppeld tot geheel gekoppeld) dat schakelen vrijwel onmogelijk wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mei 2009 20:56 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppelingsperikelen
Ik neem aan dat je nu al tot het 'max' gesteld hebt ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2009 00:08 #9 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Koppelingsperikelen

Ik neem aan dat je nu al tot het 'max' gesteld hebt ?


Ja, dus zeer binnenkort valt er niet meer te schakelen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2009 23:42 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingsperikelen
hallo,

de korf heeft niets van doen  met het niet goed vrijkomen van de koppeling

deze doet niet anders dan de platen  vasthouden in de uitsparingen

de ontkoppeling  gebeurt enkel door de verbinding te verbreken die in stand gehouden wordt door de veerdruk van de koppelingsveren

ik vraag me dan meer af of ze wel goed in elkaar staat

de druk stift drukt op het druk lager die zich afzet en zodoende tegen de veerdruk de platen los zet
de hevel waarmee dit gebeurt is ook een vast gegeven

wat wel variabel is zijn de koppelingsveren/de gevoerde platen, de stalen platen
(dient altijd als set te worden vervangen)
de stalen platen hebben het namelijk ook zwaar en slijten ook(worden krom)
maar ook de koppelingskabel rekt uit (evident aan staal kabels)

daar komt bij dat de koppelings hendel ook het ontkoppelen bepaald.. denk aan een krommem hendel waardoor je deze niet verder in kunt trekken dan tegen het hand vat van het stuur.

het vervangen van de koppelings kooi doe je normaal alleen maar als de platen te veel speling krijgen in de nokken

ps : denk er aan dat de eerste koppelingsplaat in de  minder diepe uitsparingen rust van de kooi en je deze iets moet draaien tov van de andere 5 platen.

ps heb nog wel een gebruikte kooi beschikbaar met beduidend minder km



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2009 00:39 - 10 mei 2009 00:47 #11 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Koppelingsperikelen

hallo,

de korf heeft niets van doen  met het niet goed vrijkomen van de koppeling
deze doet niet anders dan de platen  vasthouden in de uitsparingen
de ontkoppeling  gebeurt enkel door de verbinding te verbreken die in stand gehouden wordt door de veerdruk van de koppelingsveren
ik vraag me dan meer af of ze wel goed in elkaar staat
de druk stift drukt op het druk lager die zich afzet en zodoende tegen de veerdruk de platen los zet
de hevel waarmee dit gebeurt is ook een vast gegeven
wat wel variabel is zijn de koppelingsveren/de gevoerde platen, de stalen platen
(dient altijd als set te worden vervangen)
de stalen platen hebben het namelijk ook zwaar en slijten ook(worden krom)
maar ook de koppelingskabel rekt uit (evident aan staal kabels)

daar komt bij dat de koppelings hendel ook het ontkoppelen bepaald.. denk aan een krommem hendel waardoor je deze niet verder in kunt trekken dan tegen het hand vat van het stuur.
het vervangen van de koppelings kooi doe je normaal alleen maar als de platen te veel speling krijgen in de nokken
ps : denk er aan dat de eerste koppelingsplaat in de  minder diepe uitsparingen rust van de kooi en je deze iets moet draaien tov van de andere 5 platen.
ps heb nog wel een gebruikte kooi beschikbaar met beduidend minder km


de motor koppelt en ontkoppelt op zich dus wel, maar de 'slag' waarover dit gaat is zo klein geworden (en zit zo dicht tegen het volledig loslaten van de hendel aan, en juist niet heel dicht tegen het volledig intrekken) dat schakelen moeilijk wordt.

de platen heb ik bij de vorige lamellen+verenwissel ook vervangen, omdat ze ondanks dat ze niet verkleurd waren op een spiegel een minimale kromming vertoonden. Ik heb inderdaad steeds één koppelingsplaat anders gemonteerd, dit stond duidelijk omschreven in het wphb.

De vraag is wat nu verstandig zou zijn, gezien het feit dat de motor dagelijks wordt gebruikt:
Het liefste zou ik de koppeling demonteren met iemand die er echt kijk op heeft en aan de hand van diens advies eventueel onderdelen vervangen/bestellen. Maar dan zou de motor op één dag daar naartoe moeten rijden, de koppeling eruit gehaald, gefixt en vervolgens weer terug moeten kunnen rijden. Dat zou sleutelen aan een relatief heet blok betekenen en ik weet niet of dat wel kan, bv in verband met mogelijke vervorming van het koppelingshuis.

*Zucht* doe mij toch eigenlijk maar liever de droge koppeling van een ouwe tweeklepsboxer...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2009 01:00 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppelingsperikelen
Ik ga daar even over nadenken.

Je probleem lijkt me meer in je ontkoppel-mechanisme te zitten dan de korf met platen zelf.

Grtz, Brombeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2009 22:10 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingsperikelen

de motor koppelt en ontkoppelt op zich dus wel, maar de 'slag' waarover dit gaat is zo klein geworden (en zit zo dicht tegen het volledig loslaten van de hendel aan, en juist niet heel dicht tegen het volledig intrekken) dat schakelen moeilijk wordt.

de platen heb ik bij de vorige lamellen+verenwissel ook vervangen, omdat ze ondanks dat ze niet verkleurd waren op een spiegel een minimale kromming vertoonden. Ik heb inderdaad steeds één koppelingsplaat anders gemonteerd, dit stond duidelijk omschreven in het wphb.

De vraag is wat nu verstandig zou zijn, gezien het feit dat de motor dagelijks wordt gebruikt:
Het liefste zou ik de koppeling demonteren met iemand die er echt kijk op heeft en aan de hand van diens advies eventueel onderdelen vervangen/bestellen. Maar dan zou de motor op één dag daar naartoe moeten rijden, de koppeling eruit gehaald, gefixt en vervolgens weer terug moeten kunnen rijden. Dat zou sleutelen aan een relatief heet blok betekenen en ik weet niet of dat wel kan, bv in verband met mogelijke vervorming van het koppelingshuis.

*Zucht* doe mij toch eigenlijk maar liever de droge koppeling van een ouwe tweeklepsboxer...


ik wil je graag helpen en ben er ook zeker van dat dit op 1 dag gaat lukken,

spare parts zijn er genoeg maar de vraag is ook op welke termijn je dit wilt doen,

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 00:40 - 12 mei 2009 00:50 #14 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Koppelingsperikelen

ik wil je graag helpen en ben er ook zeker van dat dit op 1 dag gaat lukken,
spare parts zijn er genoeg maar de vraag is ook op welke termijn je dit wilt doen,
mvg ad


Dat zou geweldig zijn!! Termijn is l*llig gezegd zo snel als mogelijk is, want als het koppelpunt nog veel verder richting volledig loslaten wandelt dan is schakelen ommogelijk :o( Die spare parts zijn ideaal want zo moet de dader eigenlijk wel te vinden zijn! Tien tegen één dat de oorzaak iets heel simpels is, maar ik zit gewoon door mijn ideeën heen tav wat er aan de hand kan zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 18:10 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingsperikelen
hallo,

dan blijft alleen morgen over... daarna kan het weer na 31 mei

zijn we namelijk aanwezig op het ITT in bischofsmais

ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2009 21:32 - 12 mei 2009 22:19 #16 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Koppelingsperikelen

hallo,
dan blijft alleen morgen over... daarna kan het weer na 31 mei
zijn we namelijk aanwezig op het ITT in bischofsmais
ad


Hmm, Bischofsmais blijkt volgens de routeplanner nog net wat verder dan Achterhoek-Etten Leur. Morgen ben ik vrij en heeft mijn vriendin de TA niet nodig, dus wat mij betreft kom ik morgen aan de verkeerde kant van de Rijn/Waal/Maas buurten. Ik stuur je even een pn met mijn telefoonnummer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2009 23:52 #17 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Koppelingsperikelen
Het mysterie is opgelost. Hoe een opgerekte koppelingskabel en een verbogen koppelingshendel voor vreemde verschijnselen kunnen zorgen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden