Verbruik, inhouden en uitlaatgastest

30 sept 2013 13:42 #1 door voorstad
Verbruik, inhouden en uitlaatgastest werd gestart door voorstad
Zoals al eerder aangegeven had ik last van inhouden (Transalp, PD10, 1997) bij gasgeven en is mijn verbuik van 1:20 teruggezakt naar 1:15. Vorige maand bij Ad geweest om

- grote beurt (nieuwe bougies, olie vervangen, kleppen gecontroleerd)
- choke rubber verwijderd (om te voorkomen dat choke uit blijft staan)
- goedje in tank om vocht uit tank en carburateur te halen

Na deze beurt is het inhouden een stuk minder (effect is er nog wel). Daarnaast is het verbruik nog steeds rond de 1:15. Vandaag heb ik bij mijn autogarage een uitlaatgastest gedaan. Kan iemand iets zinnigs zeggen over deze waardes (wame motor, bij stationair ~1000 tpm):

Verbruik in de afgelopen periode:
30-08-2013 1:14,3
05-09-2013 1:14,9
06-09-2013 1:15,1
12-09-2013 1:14,9
17-09-2013 1:15,0
19-09-2013 1:15,4


2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2013 00:17 #2 door Piraat
Beantwoord door Piraat in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
Luchtfilter al verwisseld?

Ik had soortgelijke klachten (inhouden boven plusminus 4000 toeren) met mijn 600 en dat was uiteindelijk de truc voor mij. Het oude luchtfilter zat er 7000 km op maar was al aan vervanging toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2013 13:46 #3 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
De lamda waarde is veel te hoog; motor staat te veel te rijk. Om dit goed te kunnen afstellen is een tuningtest nodig. Hiervoor heb ik in eerste instantie Power-Point Tiel geprobeerd te benaderen. Gebeld, voicemail ingesproken, webformulier ingevuld, email gestuurd, sms gestuurd, maar geen enkele reactie..... Kennelijk geen crisis bij tuning bedrijven?

Nu een afspraak bij een Suzuki (!) garage (Valkenier) voor een run. Veendam is me toch echt te ver. Ben benieuwd.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2013 09:56 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
die meting is bij stationair toerental gedaan, en te rijk. dan moet je afstellen met je luchtmengsel schroeven, even in het wphb kijken hoeveel slagen die schroeven uit gedraaid moeten staan voor jou motor.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2013 19:18 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
dat is juist arthur maar gaat wel het beste als je gelijktijdig een meting doet


ze staat al volgens wph uitgedraaaid dus verder metenis gewenst

misschien is er een uitgesleten gasbuis of een uitgesleten gasschijf of is  er ergens anders verstopping en of slijtage misschien toch een choke probleem,
zaken die in combinatie met een meting beter zijn te bepalen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2013 14:58 #6 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
Na de Dynojet run is het inhouden voorbij. De motor pakt weer goed op. het brandstof verbruik moet nu ook weer op het oude niveau zijn, op de een of andere manier stond de carburateur veel te rijk. Ik ga het de komende weken bijhouden.

Voor de liefhebbers de uitdraai in de bijlage. Groen = 1e run, blauw = uiteindelijke (7e) resultaat na het vervangen en afstellen van de sproeiers en synchroniseren.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 09:24 - 29 aug 2014 14:33 #7 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
Helaas heeft het vervangen van de sproeiers en afstellen/synchroniseren weinig effect gehad. Het benzineverbruik bleef op de 1:15 hangen. Afgelopen maand zakte dit terug naar 1:14 en begonnen de oude symptomen weer op te spelen. Inhouden, stotteren en niet oppakken.  :'(  En dat vooral boven de 2500 toeren.

Met twee onvrijwillige oponthouden en een verbruik van 1:8 nog net in Sprundel weten te komen. Aldaar hebben we de carburateur losgesleuteld en in een ultrasoon badje gelegd (zie foto's). En voorzien van andere gasbuizen. De sproeiers van de Dynojet hebben we teruggeplaatst De standaard sproeiers die ze bij de Dynostar Testbank werkplaats geplaatst hadden, hebben we teruggeplaatst (wonderwel maat 102 en 105, terwijl 115/118 bij mijn modeljaar hoort).

Met een schone en gesynchronizeerde carburateur (en nieuwe bougies, luchtfilter, remblokken en Metzeler Tourance exp) weer naar huis gereden. De alp rijdt weer als een zonnetje en het verbruik is na de eerste 267 kilometer ruim 1:19! Ik merk bij het doortrekken nu wel dat de sproeiers aan de krappe kant zijn, maar dat komt het verbruik ten goede.... En anders zet ik de oorspronkelijke weer terug.

Ad heeft het 'm weer geflikt!  :D

Update huidig verbruik:
20-03-2014: 1:19,1
25-03-2014: 1:20,2
01-04-2014: 1:19,4
04-04-2014: 1:20,0
16-04-2014: 1:20,0
22-04-2014: 1:19,2
24-04-2014: 1:20,2
09-05-2014: 1:20,5
14-05-2014: 1:20,1
22-05-2014: 1:20,3
03-06-2014: 1:19,3
05-06-2014: 1:19,8
11-06-2014: 1:19,6
18-06-2014: 1:19,8
24-06-2014: 1:19,6
15-07-2014: 1:18,4 (sw+pas.)
17-07-2014: 1:19,8
13-08-2014: 1:19,1
22-08-2014: 1:19,3
25-08-2014: 1:19.1
29-08-2014: 1:20,2

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 09:47 #8 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
Zo ziet er weer netjes uit. :)wel vreemd dat je verbruik zo in eens omhoog schoot. Dus zeker niet verkeerd om toch eens de carburateurs ultrasoon te reinigen als je motor slecht begint te lopen .
Slechter kan die er in elk geval niet van worden.
Neem aan dat je na het reinigen alle pakkingen heb moeten vervangen?

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 10:00 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
alle pakkingen waren in soepele staat en konden dus weer herbruikt worden.

we praten over 3 ringen van rubber(vlotterbak, luchtschroef, membraam accelerator)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 10:03 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
Mooi dat het weer 'goed' loopt. Ik ben met verschillende motoren bij Dynojet goeroe Ruud Frederiks geweest en heb me daar laten vertellen dat je de maat van een Dynojet sproeier niet mag vergelijken met de maat van een originele sproeier, omdat de vorm van de sproeiers iets anders is, en ook de combinatie met dynojet gasnaalden, die ook een andere vorm hebben schijnt verschil te maken. Als je merkt dat de motor met doortrekken aan de krappe kant staat dan zou ik hem toch eens een run op een testbank laten maken, want dat hoor je bij een Alp echt niet te voelen. En als hij op deellast echt te arm zou staan wordt het op den duur een duurder grapje dan die paar centen benzine die je nu uitspaart.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 10:05 - 20 mrt 2014 11:19 #11 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
Oke dat viel dus mee .zullen de kosten ook niet zijn maar je moet ze wel hebben om ze te vervangen  ;).
Staat op m'n lijstje om ook nog een keer te doen.
Motor loopt netjes maar ze zien er niet uit aan de buitenkant.
Als ik me een keertje verveel een keer oppakken om te doen .
Vermaak me tot nu toe altijd erg goed  :D.

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 10:28 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest

Mooi dat het weer 'goed' loopt. Ik ben met verschillende motoren bij Dynojet goeroe Ruud Frederiks geweest en heb me daar laten vertellen dat je de maat van een Dynojet sproeier niet mag vergelijken met de maat van een originele sproeier, omdat de vorm van de sproeiers iets anders is, en ook de combinatie met dynojet gasnaalden, die ook een andere vorm hebben schijnt verschil te maken. Als je merkt dat de motor met doortrekken aan de krappe kant staat dan zou ik hem toch eens een run op een testbank laten maken, want dat hoor je bij een Alp echt niet te voelen. En als hij op deellast echt te arm zou staan wordt het op den duur een duurder grapje dan die paar centen benzine die je nu uitspaart.


je gaat te snel arthur,

de motorfiets is enkel op een testbank geweest teneinde een goede afstelling te krijgen
er zijn geen andere gasnaalden geplaatst (de originele zaten er nog steeds in) en org sproeiers alleen dan kleinere namelijk 105 en 102

Je hebt  het gevoel dat de motor echt minder brandstof mengsel krijgt (dus niet armer voor zover te beoordelen via de harley afstel manier=luchtschroef verdraaien tot het hoogt mogelijke toerental en dan een halve slag terug)
ze kruip wat langzamer naar de top
te vergelijken met een 25 kw uitvoering tov een full power
ik deel wel de mening om nog een co meting te doen, iets wat ik eelco ook heb meegegeven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 11:31 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest

De sproeiers van de Dynojet hebben we teruggeplaatst


Ik reageer alleen maar op wat ik lees Ad

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 11:45 #14 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
Excuses. Moet zijn:

"De standaard sproeiers die ze bij de Dynostar Testbank werkplaats geplaatst hadden, hebben we teruggeplaatst"

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2014 11:54 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest
Maakt ook verder niet uit, mijn post was ter informatie en niet als kritiek

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2016 13:28 #16 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Verbruik, inhouden en uitlaatgastest

Ik merk bij het doortrekken nu wel dat de sproeiers aan de krappe kant zijn, maar dat komt het verbruik ten goede.... En anders zet ik de oorspronkelijke weer terug.


Dat heb ik ondertussen gedaan. Sproeiers zijn nu 112 voor en 116 achter. Gevolg is dat de motor wat meer pit heeft, maar het verbruik nu rond de 1:18 schommelt.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden