Dynamospanning

21 okt 2013 18:03 #1 door Bomba
Dynamospanning werd gestart door Bomba
De accu van de Transalp XL600V - PD06 laad niet goed meer bij.
In het WPH vind ik alleen dat er tussen de 13,5-14,5 volt gelijkspanning uit de spanningsregelaar moet komen bij 5000 toeren.

De spanning tussen de drie gele draden is 10-11 Volt. Hoeveel moet dat zij? Ik vermoed dat de dynamo uch is.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2013 19:48 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Dynamospanning
welke spanning meet je op de accu dus na je gelijkrichter

want als je gaat meten op de gele draden direkt  heb je normaal spanningen van boven de 50 volt  de dynamo kun je namelijk ook meten op weerstand

iedere  afz een gele draad en draden onderling mogen geen verbinding met elkaar maken dus weerstand moet o blijven
zo wel dan is er iets mis met de dynamo en zul je die moeten vervangen
daarna meet je de regelaar nogeens door na het starten van de motorfiets op  de laadspanning

troost.. er is voldoende gebruikt te  vinden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2013 20:50 #3 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Dynamospanning
Ik denk dat het toch de spanningsregelaar is. Geeft maar 1,7 volt  :(
Tussen de gele draden meet ik inderdaad +50 volt bij 5000 toeren en dat ziet er dus goed uit.
De weerstand tussen de gele draden is 0,7 ohm, lijkt mij goed.

Ga nu dus maar op zoek naar een andere regelaar. Iemand nog eentje liggen?


Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 08:26 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamospanning
Ikke,

stuur maar pm


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2013 22:29 #5 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Dynamospanning
Inmiddels een spanningsregelaar van Oldtimer ontvangen, maar het gaat nog steeds niet goed.
Ik vermoed dat het nu toch de accu is. Deze ga ik dus eerst maar weer vervangen. Wordt vervolgd.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2013 23:38 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Dynamospanning
wat gaat er niet goed ?

verklaar je nader...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2013 08:20 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamospanning
SR van Oldie was ook defect.
Niet vooraf gemeten dus. :-[ :-[
De spanning bij 5000 rpm was 18 volt.

weerstand tussen de wikkelingen dynamo was 0,7 ohm.
Gemeten 1,7 volt was zonder deze aan te sluiten op de accu.

Zover heb ik het begrepen.

Blijft dus........................

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2013 22:35 #8 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Dynamospanning
Klopt, die 1,7 volt was inderdaad zonder aangesloten accu.
Inmiddels staat er een ander accu in en is het even afwachten wat het resultaat is.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2013 10:51 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamospanning
Hoezo afwachten.
Motor starten,  5000 rpm en meten.
Of bedoel je het vasthouden van de capaciteit.

Mooie oplossing is om een nieuwe druppelader aan te schaffen.
De optimate 4 bijvoorbeeld, controleert namelijk ook meteen of de accu de laadstroom ook verwerkt en vasthoud.
Ze zijn momenteel overal in de aanbieding en ik heb er zelf ook een aangeschaft.

suc6 en we horen het wel.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2013 14:12 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Dynamospanning
waarom een optimate  4 en geen ctek
bijv MXS 5.0 TEST AND CHARGE
biedt een technische voorsprong  die zijn meerdere gewoon niet heeft
dan heb je echt iets waar je jaren mee vooruit komt 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2013 14:29 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamospanning
Bij jou in de aanbieding, of niet Ad ????

Ik wil er op termijn wel eentje proberen als mijn optimate ter ziele is.
Kan dus nog ff duren  8)

Maar zonder dollen,
Wat is daar dan zoveel beter aan??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2013 17:13 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Dynamospanning
de diagnostiek gaat verder en neemt ook laadspanning, dynamo en startcapaciteit mee

daarnaast biedt ctek altijd 5 jaar garantie

ze hebben gewoon mijn persoonlijke voorkeur niets meer en niets minder
want ook de optimate is gewoon goed
maar veel verkocht maakt ze nog niet het beste


ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2013 17:23 #13 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Dynamospanning
Ik heb een Optimate 4 en die geeft aan dat de accu in orde is. Maar toch na een aantal dagen rijden wilde de motor niet meer starten. De multimeter gaf dan 11,8 volt aan. Na een nacht aan de Optimate zij hij weer dat de accu OK was.
En toch vertrouw ik die accu nu niet meer.

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2013 20:22 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Dynamospanning
dit is ook 1 van de redenen waarom ik een optimate niet gebruik bij twijfel gevallen

als oplader prima maar als diagnostiek vertrouw ik er niet blindelings op.
zeker als het gaat om vaststelling van de huidige kwaliteit van de accu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2013 21:21 #15 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Dynamospanning
Voor een goede diagnose van het complete laadcircuit ( dynamo, spanningsregelaar en accu) beschikken zowel Ad Mies als ik over een Argus testkast.
Hier wordt in een korte tijd gemeten wat de oorzaak van de problemen is, en uiteraard kun je het dan gericht aanpakken en oplossen.
Deze metingen zijn niet allemaal met een eenvoudige multimeter uit te voeren.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2014 19:36 #16 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic Dynamospanning
Oeps, dit topic helemaal vergeten af te melden. Maar de oorzaak van het geheel was simpelweg de spanningsregelaar. Deze vervangen door een 2e hands exemplaar van Ad en daarna geen probleem meer gehad met de accu.


Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2014 19:40 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamospanning
Jammer dat mijn regelaar ook ter ziele was.
Kwam van iemand uit HIA.
Anders was je probleem al veel eerder opgelost.
Maar goed.
Eind goed..........juist ja. ;)
Tot de Oostrit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden