zwetende cilinders

01 nov 2013 16:12 #21 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic zwetende cilinders

je kunt deze bouten niet vaster zetten omdat er een kraag op zit

11 Nm is voorgeschrevn om juist schade aan het deksel te voorkomen

enkel een kit laag(siliconenpakking of beter een nieuwe rubberen pakking in het kleppendeksel monteren
nadeel is dat soms het motorblok daarvoor eruit moet


Maar wie weet staan ze niet op 11Nm de kleppen zijn gesteld dus tja..... De siliconen kun je volgens mij ook aan de buitenkant smeren (je kan er zelfs een gat in het carter mee dichten) dat kan een goedkope eenvoudige oplossing zijn (zelf nog niet aan toegekomen, andere prioriteiten qua onderhoud)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 16:22 #22 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
Heb even gekeken en ben niet echt blij geworden met wat ik zag,

heb al jullie reacties beetje bij elkaar genomen en ik kom tot het volgende:
  • oliepeil bekeken, ben een bijna een halve liter olie kwijt geraakt binnen een week!? (als het klopt dat tussen de streepjes 400ml is)
  • ook komt er witte rook uit de uitlaat bij gasgeven (met redelijk koude motor) heb nog niet kunnen rijden
  • daarnaast komt er naast witte rook ook iets mee wat lijkt op olie, de grond zit onder zwarte puntjes, hand achter de uitlaat gehouden en inderdaad, zwarte oliedruppels op mijn hand (ik neem aan dat het olie is door de viscositeit)

al met al klinkt dit niet goed, krijg met de dag minder vertrouwen in monteurs bij de garages, ben afgelopen maand al 500 euro lichter gemaakt maar nog steeds niet het gewenste resultaat, waar naar 1:20 rijden

wat kan ik nu het beste doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 16:29 #23 door Timy
Beantwoord door Timy in topic zwetende cilinders

  • oliepeil bekeken, ben een bijna een halve liter olie kwijt geraakt binnen een week!? (als het klopt dat tussen de streepjes 400ml is)

Das niet veel als je 10.000km hebt gereden wel als het maar 80 km is.

  • ook komt er witte rook uit de uitlaat bij gasgeven (met redelijk koude motor) heb nog niet kunnen rijden

Is waarschijnlijk waterdamp, is het direct weg? (Binnen ong. 30-50cm tenzij je natuurlijk gast geeft) Waterdamp in stationair dampt ongeveer 30-50 cm. Of blijft het hangen, stinkt het enorm, is het meer bruin/grijs en is het meer een pluim? Dan kan het wel olie zijn.

  • daarnaast komt er naast witte rook ook iets mee wat lijkt op olie, de grond zit onder zwarte puntjes, hand achter de uitlaat gehouden en inderdaad, zwarte oliedruppels op mijn hand (ik neem aan dat het olie is door de viscositeit)

Is ook niet schokkend, bij verbranding komt vocht 'vrij'. Dit komt via de uitlaat samen met roet mee naar buiten oftewel spettertjes zwart. Kans dat je echt olie spettert is echt nihil. Dit verbrand dan echt en ruik je wel (als je weet wat je moet ruiken..)

Laat je niet helemaal gek maken! Waar woon je? Er zijn in div. hoeken mensen met verstand van de Alp binnen de club. Misschien kunnen we je even doorverwijzen voordat je niet meer kan slapen  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 16:35 #24 door Timy
Beantwoord door Timy in topic zwetende cilinders
Joh... lees net Oss.... Ben ik morgen.. Ik PM je even!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 16:36 #25 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
Ik woon in Oss (Noordoost Noord-Brabant)

Het was meer dat ik het spetteren voorheen niet had, kan ik makkelijk zien omdat mijn schuurdeur onder de spetters zit en normaal gesproken is dit nooit voor gekomen :-p maar ik durf inderdaad niets meer met zekerheid te zeggen  :-X ::)

Het is niet echt van die walm rook die ik op mijn
Honda MTX had :-p  maar van die rook die in 5 seconden weer weg is (maar wel wit van kleur) maar ja met deze herfstachtige temperaturen.

Als iemand een keer met mij er naar wil kijken (tegen vergoeding natuurlijk) zal het mijn nachten dragelijker maken ;-)

die die bijna halve liter olie is op ongeveer 300 km schat ik, heb hem toen warm gepeild en nu koud dus als ik dat andere topic over oliepeil lees schat ik 400ml op 300 km ofzo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 18:38 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic zwetende cilinders
Het klinkt nog niet heel ernstig hoor. Ik had geschreven dat de motor 'goed warm moest zijn'. Een koude motor walmt eigenlijk altijd wel iets. Er zit condens in de uitlaat, de verbranding is nog niet optimaal etc etc. Wanneer hij echt veel olie verbruikt ruik je het echt wel (zelfs wanneer je zelf ook rookt ;)  )

De sputtertjes ken ik wel en komt wel vaker voor, zou ik me niet zo druk over maken. 400ml op 300km is wel wat veel maar je zegt zelf al dat het een schatting is dus hmmm. Wat ook belangrijk is is wat voor kilometers, snelweg 120-130 of 80-100km/u maakt nogal verschil.... Eerst goed bijhouden het verbruik en dan pas piekeren!

Ik ben bang dat je behoorlijk onzeker wordt van al de tips en vragen maar laat je niet gek maken. Wanneer je brommer serieus olie opfikt staat je schuurtje in 1x blauw van de zwarte rook bij een flinke dot gas. Juist wanneer het kouder wordt heb je meer witte rook. Let maar eens op de auto's 's ochtends soms zie naast een fikse pluim ook nog een straal water uit de uitlaat komen. Denk ook aan de damp die uit je mond komt bij koud weer.

Oh ja: Hoe kouder hoe meer je motortje ook verbruikt. Bovendien hoe meer het waait hoe meer je verbruikt dus de 1:20 zul je de komende maanden niet meer zien ;)

Ik zou gewoon je olie regelmatig (eerder dan na 300km) controleren en bijhouden wat het verbruik is.
Ik zou ook ff naar de koelvloeistof kijken. Witte rook bij een WARME motor kan duiden op een lekke koppakking maar dit zeg ik alleen om volledig te zijn.
Mocht je eerder willen weten wat de staat van je zuigers en cilinders is zou ik een compressie-meting doen.

Sorry maar voor mij zit je te ver weg.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 22:51 #27 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zwetende cilinders
Je moet je niet teveel zorgen maken,

Ik persoonlijk vind het wel spijtig dat je al relatief veel kosten gemaakt hebt via de reguliere handel.
maar voor vele is dit natuurlijk het eerste aanspreekpunt.
En ondanks dat het een oudje is verandert dat helaas niets aan het uurtarief.
Je kunt dat een commercieel bedrijf niet verwijten.
Echter werken aan oudere motoren vraagt vaak om extra aandacht juist door de ouderdom en kunnen de onkosten proportioneel toenemen.
Maar het gevaar is dat wanneer  de onkosten toenemen je keuze om er afstand van te nemen steeds moeilijker is en dan komt de spreekwoordelijke bodemloze put al gauw om de hoek kijken
Echter in dit specifieke geval zijn liefhebbers en daarmee echte kenners (die geen echt winstoogmerk hebben) een betere keus voor je.

maak er dus zeker gebruik van
je hebt dan een oprechte mening waarmee je beter in staat bent de juiste keuzes te maken

over je topic reactie,
vertel eens over de geschiedenis van je motor
wanneer gekocht
hoeveel km gereden
wat is het huidige benzine verbruik
wanneer is het olieverbruik toegenomen
onderhouds geschiedenis etc

maar vooral beginnen met de lekkages aan te pakken (met een beetje tcn hulp)
en dan kan het allemaal best wel meevallen






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2013 19:37 #28 door chaos
Beantwoord door chaos in topic zwetende cilinders
veel zwarte blokken beginnen olie te verbruiken als er ongeveer 65.000km op de teller staat. kwestie van nieuwe zuigerveren en klepsteelrubbertjes.

en als je dat dan toch gaat uitvoeren kan je gelijk de kop vlakken voordat je de boel weer in elkaar zet. als je het zelf doet, dan vallen de kosten wel mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 12:30 #29 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
Bedankt allemaal

timy heeft gisteren even gekeken en het lijkt allemaal niet zo ernstig, hij zweet inderdaad bij de voorste cilinder bij de voetpakking (als ik het goed zeg).

Laatste keer dat de olie is vervangen is waarschijnlijk december of nog langer geleden dus ik denk dat ik dit maar als eerste een keer ga doen.

Daarnaast heb ik verschillende types olie in m'n carter zitten (door overmacht moest ik er bij een total tankstation ELF moto 10w40 in doen) en hoewel ik normaal altijd castrol ActEvo 10w40 gebruik kreeg ik bij de motorzaak Castrol PowerRS mee wat ook goed zou moeten zijn.

Het gebruik van verschillend olies lijkt mij nooit echt super voor de motor

verder ga ik nu erg precies het olieverbruik bijhouden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 13:34 #30 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zwetende cilinders
beter iets dan niets geld zeker voor olie,

ik adviseer je eens een engine flush uit te voeren
olieverbruik zit hem ook vaak in interne vervuiling .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 13:46 #31 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
is n engine flush wel goed voor een motor? lees er op internet verschillende tegenstrijdige dingen over

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 14:13 #32 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zwetende cilinders
een engine flush reiningt daar waar nodig en zeker in jouw geval van een hoog olieverbruik kan ik je het aanraden en de handleiding  volgen.


heb je overigens wel eens overwogen een andere transalp te kopen (lees jonger exemplaar)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 14:25 #33 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
@Waffie,

nog niet overweogen, het lijkt me dat ik dan altijd duurder uit ben (tot nu toe) het zal lastig zijn om mijn huidige transalp te verkopen namelijk.



weet iemand trouwens een goede zaak waar ik olie en oliefilter kan kopen voor n goede prijs of zit er niet zo veel prijsverschil in en kan ik naar de lokale shop gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 15:59 #34 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zwetende cilinders

over het alg zijn de huismerken van bijv polo en of louis zeer aantrekkelijk echter verzendkosten maken het weer minder aantrekkelijk

je moet dus eerder kijken naar kosten baten.

een oliefilter zal tussen de 10-13 euri kosten en voor olie zul je snel ca 40-60 euri per 4 ltr moeten neer tellen,
online shoppen kan ook een optie zijn

misschien is de clubactie  onderhouds sets iets voor je

hierin zit alles voor groot onderhoud zoals olie,oliefilter.bougies,remvloeistof en een luchtfilter voor slechts 80 euri
en dat is zeker niet duur
gewoon te bestellen bij mij !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 17:38 #35 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic zwetende cilinders
Die actie van waffie is absoluut het overwegen waard, ik zeg doen! Maar met een hoog verbruik/zweterij heb je meer olie nodig de komende jaren. Duss

Olie kan ook voordelig zijn bij de grote autozaak (niet halforts  maar brezan ofzo) let er op dat je 'jasoma' olie neemt (google maar eens. Staat vaak een motor op de verpakking) vooral bij een hoog verbruik is het goedkoper om een budget olie te gebruiken. Ik gooi er 'eurol' in. Ik giet het over in een kleine fles om mee te kunnen nemen.

Oliefilter, luchtfilter ed bestel ik meestal bij http://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=79_86_93_190 ze hebben daar ook sloop-onderdelen maar wanneer je die nodig hebt kun je altijd eerst een oproepje op het forum doen natuurlijk.

Succes!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2013 22:31 #36 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
Heb in de miezer de olie vervangen (had in de avond wat tijd, morgen ga ik de cilinders goed met remmenreiniger oppoetsen en ga ik eens kijken of het iets geholpen heeft.

Olie zag er wel zwart groensig uit, dus dat kan niet echt een goed teken zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2013 00:29 #37 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zwetende cilinders
niet met remmenreiniger (verdampt veel te snel)

neem jizer (automaterialenhandel) insprayen en even laten intrekken

daarna afspeolen met de waterslang (geen hoge druk)

susses

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2013 07:08 #38 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
mm die moet ik een keertje aanschaffen dan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden