zwetende cilinders

31 okt 2013 16:27 - 31 okt 2013 18:48 #1 door GK
zwetende cilinders werd gestart door GK
Ik weet het, een erg kromme topic titel maar wist het even niet anders te vermelden.

Ik heb een hoger benzineverbruik en olieverbruik dan normaal en dit viel mij op, zie foto's






Hij is niet al te lang geleden terug van de garage maar ze hebben hier niets van gezegd ik weet niet of het ze misschien gewoon niet is opgevallen, maar dit leek mij niet normaal.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn en als bijv. pakkingen vervangen moeten worden moet alles open, dure zaak neem ik aan.

Het gaat om een transalp 600 uit 1990

Groet Kwafo

ps. let niet op het vuil op de cilinders, wilde het niet wegpoetsen omdat de 'lek' nu zo goed zichtbaar is

---

Had het gepost op motor-forum maar werd doorverwezen naar jullie club!

---

PS: ik merkte dat niet iedereen de fotos kon zien, via deze link misschien wel: http://sdrv.ms/HrNEf0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2013 17:24 #2 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic zwetende cilinders
Aha, je hebt ons gevonden.

De techneuten zulen zich zo wel melden.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2013 18:46 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zwetende cilinders
de meest voor de hand liggende zaken zijn :

een lekkende kleppendeksel pakking of er is een lekkage bij de metalen leiding die de olie van de voorste naar de achter cylinder leid

omdat je de viezigheid niet hebt weggehaald is het niet zo 123 te zien waar het vandaan komt
de olievlek is daardoor flink verbreid.

vraag van mij.

waar ging de motorfiets  voor naar de garage ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2013 18:51 #4 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
Ik heb de cilinders vandaag gepoetst en wil morgen kijken of ik dan een beter beeld kan krijgen en misschien wat kan vergelijken.

waarom de motor naar de garage ging is nog wel een grappig (achteraf misschien) verhaal.

Naar lokale monteur gebracht: motor is van 1:20 naar ongeveer 1:16 gegaan, kunt u hier iets aan doen:

nieuwe gasnaalden volgens monteur, waren niet te krijgen dus twee jonge refurbished carb's erop, kleppen gesteld en rijden maar. Helaas nieuw euvel vermogen verlies op sommige momenten. Terug naar monteur, kreeg het antwoord, kan niets vinden dus sorry.

Naar andere monteur gebracht waar ik wat betere ervaring mee had (maar verder weg zat): carb was zeer slecht afgesteld, hebben ze verholpen en vermogensverlies kwam waarschijnlijk door CDI, nieuwe CDI gemonteerd, nog steeds euvel, CDI omgewisseld verminderd euvel. Ik zelf wat nagezocht op internet en CDI houder van model 1994 besteld en gemonteerd (horizontaal) en euvel lijkt voorbij.

Maar nu viel me dus dit bij de cilinders op, hoe lang het er al zit... durf ik niet te zeggen maar is mij niet eerder opgevallen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2013 20:18 #5 door Timy
Beantwoord door Timy in topic zwetende cilinders
Goed dat je hier komt.. Had je eerder moeten doen  ;) Hier zitten GEEN prutsers bij de echte sleutellui!
Achterste lek is bij de Africa Twin 30min werk om te fixen. Durf dit alleen even niet voor de Alp te zeggen, Ad weet dit waarschijnlijk wel. Maar over het algemeen zal het verbruik via de klepdeksel pakking nihil zijn, staat alleen niet mooi. De voorste cilinder is wel een rot werk om te repareren.

Hoeveel olieverbruik is het precies? En weet je zeker dat je dit allemaal lekt ipv verbrand? 
Even als voorbeeld: Ik heb ook nog een Cb550f uit '76 die letterlijk een stroompje olie over het blok heeft lopen na/tijdens een rit. Hij zweet (lees: lekt..) op de kop maar het nog steeds weinig meetbaar. Oftewel de kans is groter dat de boel verbrand ipv lekt m.i.

En loopt de Alp nu weer als een zonnetje nu de reut vervangen is mbt brandstof?

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2013 20:24 #6 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
Ik durf olieverbruik niet precies te zeggen, maar heb deze week bijgevuld en ga het nu goed in de gaten houden heb nu alweer 1,75l bijgevuld, hoewel ik niet echt het idee heb dat ik het lange tijd niet gedaan heb en er lijkt los van het zweten niets te lekken.

ik had al door dat hier geenprutsers maar kenners zitten!  Ik geef morgen meer info over het verbruik over 500km (moet ik redelijk kunnen afmeten en wat de precieze oorsprong is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2013 20:46 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic zwetende cilinders
1,75L is wel veel hoor, ik vul per 1000km maximaal 150mL bij.

Zoveel heeft er niet over die cilinders gelopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 08:54 #8 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders


En loopt de Alp nu weer als een zonnetje nu de reut vervangen is mbt brandstof?


loopt inderdaad weer als n zonnetje

maar ik laat jullie vandaag wat meer weten en nieuwe foto's (als er iets te zien valt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 09:58 #9 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
Oke, weer wat updates,

Cilinders schoongemaakt en gisteren weer zo'n 80 km gereden (had toevallig een feestje in de stad, dan gaan we maar op de motor met de vriendin achterop, ze moet niet klagen dat ze het koud krijgt en de auto comfortabeler is :-p)

maar zoals op de foto's te zien is, hetzelfde resultaat als hoe het er eerst uitzag, het is bruin spul, dus ik vermoed olie? als ik mijn vinger erover heen haal lijkt het op redelijk nieuwe olie, niet zwart of zo maar gewoon lichtbruin en ongeveer zelfde structuur. Ik zie echter nergens olie, ook niet onder de motor ofzo, maar zie wel een spoor naar beneden dus ik vermoed dat de motor alleen lekt als ik aan het rijden ben.

Wat mij ook opviel is dat bij de vulplug ook olie lijkt te lekken? of iets in ieder geval maar het zou eventueel ook geknoei kunnen zijn dus dat durf ik niet met 100%  zekerheid te zeggen.

Op motorforum heb ik ook wat reacties gekregen en hier van zijn een paar:
  • Olie is gekraakt in de motorblok (want is niet door mij vervangen sinds december) wat hoger verbruik kan verklaren
  • pakkingen controleren en vervangen en nieuwe zuigerveren

de voorste cilinder is trouwend duidelijk het ergst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 10:56 #10 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic zwetende cilinders
Ik zou eerst eens een paar duizend kilometer het olieverbruik meten. 1,75L kan, zoals eerder opgemerkt door anderen, niet hierdoor veroorzaakt zijn.

Verder goed kijken of hij niet lekt langs het oliefilter of aftapplug.

Als het olieverbruik hoog blijft/blijkt, zou ik beginnen met de compressie meten...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 11:00 #11 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
zal ik doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 11:40 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic zwetende cilinders
Nou dat lijkt me duidelijk een gevalletje van nieuwe klepdeksel pakkingen en een nieuwe o-ring onder je peilstok en je lekkage probleem is opgelost.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 15:21 #13 door Timy
Beantwoord door Timy in topic zwetende cilinders

Nou dat lijkt me duidelijk een gevalletje van nieuwe klepdeksel pakkingen en een nieuwe o-ring onder je peilstok en je lekkage probleem is opgelost.


Niet helemaal XRVtuur, de voorste cilinder lekt op de kop en niet op de klep. Voor zover ik het weet moet voor die pakking het blok uit de fiets.
De klepdeksel achter ga ik ns nazoeken in n WPH. Nu ben ik nieuwsgierig..

@ Kwafo: Check even of de peilstok niet scheef erin zit, dat gebeurd makkelijk. Hij hoeft maar een beetje ruimte te hebben en olie 'spuit' er daar uit. Voor de "lol" ns starten zonder de dop...ervaring: je hebt dan een uitdaging met de bril poetsen...En anders inderdaad even een nieuwe rubberen ringetje erop.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 15:31 #14 door Timy
Beantwoord door Timy in topic zwetende cilinders
Kijk... In het WPH staat dat voor de klepdeksel pakkingen (voor en achter dus) het blok niet eruit hoeft. Voor de koppakking moet dit wel!
Dus klepdekselpakking vervangen is een eitje! Dat scheelt weer.

blz 9-8 gaat over koppakking vervangen en blz 9-3 over klepdeksels

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 15:33 #15 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
ik zal straks even peilstokje controleren, is inderdaad mogelijk dat met handschoenen aan het niet goed terug gedraaid is  :angel: ik zal vanavond weer het oliepeil controleren want moet altijd met warme motor toch, dat is hoe ik het nu in ieder geval altijd doe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 15:38 #16 door Timy
Beantwoord door Timy in topic zwetende cilinders
Volgens het WPH, zie plaatje.

Ervaring, altijd op dezelfde horizontale plek en zelfde wijze. Kan ook net na tanken even peilen of na een rit en 5 min stilstaan.
Olie moet inderdaad wel warm zijn.

Liberté - Egalité - Fraternité
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 15:42 #17 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
oke dus ik hoef niet echt te rijden, als de olie maar rondgepompt is door heel de motor, goed om te weten! en eigenlijk ook wel logisch, zoveel zal de olie niet uitzetten door de warmte dat het veel uitmaakt op het oliepeil!

ik zal straks eens kijken (probeer nog een onderzoeksopzet voor mijn studie af te maken maar moet zeggen dat motortechniek interessanter is dan milieu-maatschappijwetenschappen op dit moment)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 16:00 #18 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic zwetende cilinders
Ik rij al een behoorlijke tijd rond met een zwetend blok en dat hoeft geen probleem te zijn mits je goed op je oliepijl let. Vooral bij snelwegritten! Voor de zekerheid zou ik op de snelweg na 150km al peilen.

De achterste cilinder is duidelijk het kleppendeksel wat lekt. Je kunt proberen de twee bouten bovenop iets aan te draaien, let wel op dat je niet teveel kracht zet en probeert ze muurvast te zetten want dan sloop je de boel.

De voorste is lastig te zien waar het allemaal vandaan komt en voor een ritje van 80km is het behoorlijk nat naar mijn idee. Dus ik zou opnieuw schoonmaken en eerder kijken waar de olie precies vandaan komt.

En het bijvullen 1,75l verdeeld over meerdere keren bijvullen hoop ik?  "Verschil tussen de 2 streepjes (bron: Ad Mies) is 400 ML" dus wanneer je meer dan dat in 1keer moet bijvullen heeft de boel een beetje droog gelopen. (bron: topic http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5536.msg48211#msg48211 )

Wanneer de motor goed warm is kijk eens wat er uit je uitlaat komt wanneer je eens stevig gas geeft en kijk ook wat er gebeurt bij het gas loslaten. Ik meen mij te herinneren dat rook bij gasgeven duid op zuigergerelateerde problemen en rook bij gas los klep(seal) gerelateerde problemen. In ieder geval is rook nie goed en wanneer de boel niet rookt kun je rustiger ademhalen ;)

Is het olieverbruik lager dan 1L op de 1000km kun je blijven doorrijden tot je zin, tijd en geld hebt voor reparaties, pakkingen of dat soort dingen. Ik rij zoals gezegt al ruim 10.000 km met een zwetend blok rond (gooi op de snelweg bijna iedere tankbeurt een beetje olie bij dat wel). Misschien is het wel handig om de boel een beetje vies te laten, de olie blijft dan plakken en sijpelt niet richting band.

Anyway ik hoop dat je er wat aan hebt.
Lennert



As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 16:04 #19 door GK
Beantwoord door GK in topic zwetende cilinders
olie op de band willen we inderdaad niet! goede tip

1,75L was inderdaad niet in een keer, (gelukkig)

mijn motor rookt niet dus dat is dan denk ik alvast een goed teken,  ik ga even olie peilen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2013 16:07 - 01 nov 2013 22:40 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zwetende cilinders


De achterste cilinder is duidelijk het kleppendeksel wat lekt. Je kunt proberen de twee bouten bovenop iets aan te draaien, let wel op dat je niet teveel kracht zet en probeert ze muurvast te zetten want dan sloop je de boel.
Anyway ik hoop dat je er wat aan hebt.
Lennert


je kunt deze bouten niet vaster zetten omdat er een kraag op zit

11 Nm is voorgeschreven om juist schade aan het deksel te voorkomen

enkel een kit laag( siliconenpakking of beter een nieuwe rubberen pakking in het kleppendeksel monteren
nadeel is dat soms het motorblok daarvoor eruit moet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden