toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak

03 nov 2013 00:49 #1 door ternatboy
hi ben nieuwe bezitter van transalpje uit 1989 pd06
ding reed als een bombe, echter vandaag en gisteren zo toerenteller uitval en motor haalt nog geen 60meer!
lykt wat of hy koud was, cilinders onregelmatig draaien of geen brandstoftoevoer :(, na een half uurtje ging dit in eens weg, toerenteller gaat weer en ding ryd weer normaal...
Wat zou dit kunnen zyn? :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 02:01 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak
defecte ontstekings module (cdi)

enige oplossing die permanent werkt.. vernieuwen

org ca 280 euri per stuk maar kijk  op ebay  voor ca 120-150 euri

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 12:34 #3 door ternatboy
Beantwoord door ternatboy in topic toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak
Had dit vermoeden ook al, maar was niet zeker!
Dat zal het ongetwyfeld zyn! Hartelyk bedankt! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 12:37 #4 door GK
en zorgen dat je ze horizontaal ipv vertical monteert, ik heb er een ander rubber ingezet van transalp 94+

volgens mij kun je ook beginnen met het vervangen van een cdi module, kan al de oplossing zijn (in mijn geval, scheelt weer 160,- :-p)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 19:14 #5 door dropken
Beantwoord door dropken in topic toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak
toen ik dergelijke problemen had met de CDI heb ik ze eerst onderling verwisseld en heb degene die de toerenteller niet liet werken (en dus kapot was) toen vervangen sindsdien loopt hij weer als een kiviet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2013 22:50 #6 door GK
idd dat is het proberen waard, eerst de oude omruilen :-p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 06:44 #7 door GK
dit kwam ik toevallig tegen op marktplaats

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-honda/m728503489-cdi-houder-honda-transalp-600.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

mocht je inde buurt van amsterdam wonen, nieuwprijs is volgens mij 13,95 met 5 euro verzendkosten dus misschien niet de moeite waard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 08:38 #8 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak
idd cdi's

Ik heb mijn bij moto kaspari gehaald. nieuwe digitale voor 140euro p/s. ben er zéér tevrede over. loopt er een stuk mooier op. Motor pakt sneller op. En een stuk zuiniger 1/21,5 ipv 1/18. Analoge kosten meen ik iets van 125 p/s dus het prijs verschil is niet zo groot. Het hoesje voor horizontale montage heb ik 10euro voor betaald(nieuw bij kaspari)

Moto Kaspari
Jos Francotteweg 4
vaals nederland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 09:49 #9 door GK
Ja want wat is precies de invloed van die CDI's op bijv. zuinigheid en waarom hebben we er twee? en waarom heeft omwisselen soms het effect dat hij anders gaat rijden?

wat is ook het verschil tussen een analoge en digitale?

ik heb het gevoel dat ik dit eerder had moeten weten voordat ik mijn eigen CDI heb vervangen :-p


edit: heb even in het Engels gegoogled, jammer dat ik nu een nieuwe "analoge" in mijn motorke gezet heb, die digitale klinken veel belovend

http://www.motorbike-shop.de/index.php?a=2891&lang=eng


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 11:50 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak
wat een vragen

de cdi is eigenlijk een rekenunit die samen met wat andere gegevens bepaald wanneer de vonk moet komen.

het is dus een samenspel van pick spoelen (pulsgever) over de stand van de krukas en dus zuiger en de gasstand sensor (kwam na 1993)  vervolgens de CDI die dan een spanning geeft aan de  bobine die deze vervolgens omzet naar een hogere spanning om de bougies te laten vonken

enkel de modellen van 1987 tm 1993 hebben  voor iedere cylinder  een eigen cdi unit

de componenten in de analoge zijn aan meer slijtage onderhevig als de digitale uitvoeringen

het digitale signaal heeft minder last van interventies en komt precieser op tijd
sommige digitale modellen zijn ook aan te passen met een andere mapping zodat ze ook kunnen presteren met een lagere benzine kwaliteit zoals ron 91
maar ook andersom dus de vonk komt wat later  wat resulteert in ontbranding van het brandstofmengsel terwijl de compressie net iets hoger is.

het zijn keuzes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2013 12:44 #11 door GK
mm oke , thnx!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2013 23:36 #12 door ternatboy
Beantwoord door ternatboy in topic toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak
Ahaaaaa! ;)INTERESSANT!!!! Bedankt iedereen!!! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2013 13:23 #13 door GK
Ik misbruik even het topic van Ternatboy  >:D

Maar nog even terug op de CDI's hè

een stuurt de toerenteller aan
de ander de ontsteking

dit is wat ik nu zo meekreeg? hoe komt het dan dat je ze gewoon kan omwisselen zijn het dan niet identieke units?

ik dacht namelijk (al zou dit fout zijn) dat elke CDI de ontsteking van 1 cilinder regelde.

Kan iemand mij hier wat extra informatie over geven. Ik merk bijvoorbeeld met mijn Trailtech teller (waar de toeren worden afgelezen door het winden van elektriciteitsdraad om de bougiekabel) dat de ene CDI dubbel zoveel pulsen per revolutie afgeeft als de andere CDI maar dat ik er qua motorprestaties vrij weinig van merk (Het is moeilijk te testen maar ik probeer te kijken of hier misschien een verschil in brandstofverbruik naar voren komt of onvolledige verbranding of iets dergelijks)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2013 14:58 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak
Elke cdi stuurt twee bobines aan. Van één van de cdi's word het signaal naar één bobine gebruik voor de toerenteller.

Waarom jij dubbele toeren meet op één van de bougiekabels snap ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2013 16:35 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak
om dat de meeste motorfietsen geen stroom verdeler voor de ontsteking gebruiken heb je per krukas omwenteling telkens 1 puls voor de vonk
echter de krukas draait 2 rondjes  en van die 2 rondjes is er maar 1 moment dat de vonk iets kan ontbranden maar meet je wel 2 pulsen



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2013 09:45 #16 door GK
maar waarom dan het verschil tussen de twee CDI's?

de een is trouwens er een maand geleden in gezet en de ander zit er al sinds 1990 in denk ik :-p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2013 17:46 #17 door chaos
Beantwoord door chaos in topic toerenteller valt soms uit + motor draaid zwak
misschien omdat de ene ook gebruikt wordt voor de voeding van de toerenteller? dus helft minder pulsen doorgeeft aan de bobines?
ik denk ff hard op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden