Transalp 650 verlagen

11 nov 2013 21:48 #1 door marleenbatenburg
Transalp 650 verlagen werd gestart door marleenbatenburg
Sinds augustus heb ik een mooie transalp 650 :). Echter met mijn 1.70m is hij soms toch iets te groot. Ik kom met de bal van mijn voet aan de grond, maar daar blijft het dan ook bij. Als ik de motor zelf naar voren of achteren wil duwen heb ik nog wel eens moeite.

Dus blijft bij mij in mijn hoofd spelen om hem te verlagen. Maar hoe? Ik heb weinig behoefte aan een verlaagd zadel wat ook het "zitcomfort" verlaagd :).

Iemand andere ideeën?


Honda CB 500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2013 09:11 #2 door transalp-rijder
Beantwoord door transalp-rijder in topic Transalp 650 verlagen
Beste Marleen.

Wat is zitcomfort op een transalp, ik zou aan de motor nix aanpassen laat een verlaagd zadel maken bij een zadelaanpasser ( Viking/Ray/Bagster) als je daarmee voldoende hoogte wint.

Neem anders contact op met Hans Schaap hier op het form die heeft een verlaagde staan misschien kan je bij hem proef zitten.


Patrick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2013 10:38 #3 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Transalp 650 verlagen
Je kunt anders ook eens contact zoeken met Hawkgt op het Motor-Forum.

Die kan voor een zacht prijsje je bestaande zadel verlagen.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2013 14:04 #4 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Transalp 650 verlagen

Sinds augustus heb ik een mooie transalp 650 :). Echter met mijn 1.70m is hij soms toch iets te groot. Ik kom met de bal van mijn voet aan de grond, maar daar blijft het dan ook bij. Als ik de motor zelf naar voren of achteren wil duwen heb ik nog wel eens moeite.

Dus blijft bij mij in mijn hoofd spelen om hem te verlagen. Maar hoe? Ik heb weinig behoefte aan een verlaagd zadel wat ook het "zitcomfort" verlaagd :).

Iemand andere ideeën?


Hoi Marleen,

Een verlaagd zadel (3cm) is in mijn geval meer comfort!
Zadel is nu iets meer afgevlakt en zit lekkerder dan origineel. Ik ben 1.62 en kom nu met de bal v/d voeten aan de grond.
Ik heb ook de voorvorkpoten 2 cm door laten steken, ideaal--> zelfs een betere wegligging en het is met een paar minuten weer ''terug te zetten'' mocht het niet bevallen.
Laat je geen verlagingsgaffel aanpraten van 4 cm want dat ziet er niet meer uit. Of je moet van kabouter look transalp houden... :o
In Didam zit en vent die dat voor een paar tientjes je zadel verlaagd, je kan er zelfs op wachten, ik kan informeren naar zijn adres als je interesse hebt.

Grtz Sandra
ps. Ik denk dat jij al een heel eind op weg bent met het doorsteken v/d poten en de vering op z'n zachtst te zetten! Dit is het goedkoopste en wellicht het probereb waard.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2013 20:47 #5 door marleenbatenburg
Beantwoord door marleenbatenburg in topic Transalp 650 verlagen
Bedankt allen voor de tips! Ik ga er eens over nadenken en een keuze maken :)

Honda CB 500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 19:15 #6 door Tina Harms
Beantwoord door Tina Harms in topic Transalp 650 verlagen
He Marleen,

Ik heb mijn TA laten verlagen dmv een triangel maar waarschijnlijk ben ik met mijn 1.60 te klein om het verschil te merken. Wil zodra het mogelijk is op een sleuteldag naar de "wartel?" laten kijken. Volgens mij verlaagt de motor dan ook.

Ik heb er ook nog een verlaagd zadel op en dan ben jij (gelukkig) 1.70. Ik denk inderdaad dat een verlaagd zadel je de comfort zal geven dat je zoekt.

groeten Tina

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2013 21:53 #7 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Transalp 650 verlagen
Marleen,


Verlagen van de TA kan heel goed. Er zijn meerdere opties om dit te doen en allemaal hebben ze hun voor en nadelen.
ik zal de meest gangbare op een rijtje zetten.


Het verlagen van de veervoorspanning van de achterveer.
Hierdoor komt de motor meer achterover te hangen, dit heeft invloed op het stuur- en veergedrag van de motor.




Het doorsteken van de voorvorpoten ( niet meer dan 2 cm).
Hierdoor komt de motor meer voorover te staan, ook dit heeft invloed op het stuurgedrag.


Het verlagen van het zadel.
Dit veranderd de afstand zitvlak - stepjes , daarmee verander je de hoek die je knieen maken.
Afgezien van de vorm en de vulling geeft dit meer of minder zitcomfort.


Achterkant verlagen en de voorpoten doorsteken
In dit geval monteer je een andere gaffel aan de onderkant van de achterschokbreker, in combinatie met het doorsteken van de voorpoten verlaag je de motor ongeveer 3,5 cm waarbij alle rijeigenschappen behouden blijven.


Deze laatste methode heb ik op twee alpen van ons toegepast ( 600 en 650) Je bent van harte uitgenodigd om het resultaat te bekijken en te proberen.
Je zult merken dat de motor er natuurlijk uit blijft zien en niet voorover of achterover helt.
Eventueel kun je nog verder verlagen door met het zadel te spelen, jouw lengte in ogenschouw nemend zal dat niet nodig zijn.


Je hoeft niet tot een sleuteldag te wachten, je kunt altijd langskomen.
Het is zelfs aan te bevelen  om het onderhoud uit te voeren vóór de motor de winterstop ingaat.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2013 08:34 #8 door Tina Harms
Beantwoord door Tina Harms in topic Transalp 650 verlagen
Hallo Hans, en hoe zit het met de wartel?? of haal ik dingen door elkaar

Groeten Tina

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2013 12:49 #9 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Transalp 650 verlagen

Tina


De triangel vind je de onder de schokbreker.

De wartel vind je aan de bovenkant van de achterveer, daarmee bepaal je de veervoorspanning.
Wanneer je de veervoorspanning verlaagt zal de motor iets verder in de veren zakken.
Je kunt de spanning niet te laag maken waarmee deze optie slechts een marginale verlaging geeft zonder dat de rijeigenschappen worden beïnvloed.


Voor de TA 600 geeft Honda twee maten op waartussen de veerlengte moet worden ingesteld.
Voor de TA 650 geeft Honda een vaste maat.



Dit alles uiteraard met een standaardveer gemonteerd.


Neemt niet weg dat er altijd wat ruimte is voor expirimenteren, zolang je daar geen wonderen van verwacht.


Tina jij hebt de grootste stappen al gemaakt door de twee beste opties toe te passen.
Ik weet ook van rijdsters die schoenen met een wat dikkere zool gebruiken en hiermee de laatste cm overbruggen.
Belangrijk is dat je het vertrouwen hebt dat je de motor onder controle hebt wanneer je stilstaat.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2013 16:08 #10 door marleenbatenburg
Beantwoord door marleenbatenburg in topic Transalp 650 verlagen
Hans,

Bedankt voor de uitgebreide informatie! Als ik dus het zadel verlaag dan verklein ik dus vooral het stuk tussen zadel en de stepjes? Ik wil graag wat beter met mijn voeten op de grond komen. Wat vind je dan de meest geschikte oplossing?

Nou ligt Elburg niet echt in de buurt van Eindhoven :). Ik ga eens kijken of ik er een keer in de buurt kom.



Honda CB 500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2013 20:04 #11 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Transalp 650 verlagen

Hans,

Bedankt voor de uitgebreide informatie! Als ik dus het zadel verlaag dan verklein ik dus vooral het stuk tussen zadel en de stepjes? Ik wil graag wat beter met mijn voeten op de grond komen. Wat vind je dan de meest geschikte oplossing?

Nou ligt Elburg niet echt in de buurt van Eindhoven :). Ik ga eens kijken of ik er een keer in de buurt kom.

Hi Marleen,
Zoals Hans al schreef, met het verlagen van die veervoorspanning van de achterveer zakt de motor wat verder in als je er op gaat zitten, in combinatie met het doorsteken van de voorpoten max. 2 cm kom jij met jouw lengte denk ik een heel eind.... Dit is niet zo gek veel werk en ook nog eens terug te zetten mocht het niet naar wens zijn. Grtz Sandra ps. De buddyseat kun je dan eventueel altijd nog verlagen indien nodig.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2013 20:26 #12 door Nico R
Beantwoord door Nico R in topic Transalp 650 verlagen
Hoi Marleen,

Je zegt dat je geen verlaagde buddy wilt proberen vanwege het comfort, maar heb je er wel eens één geprobeerd?
Ik heb net een Transalp gekocht met volgens mij een verlaagde buddy, maar ik heb tot nu toe niks gemerkt.
Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Gorredijk bent mag je die van mij wel eens proberen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2013 12:01 #13 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Transalp 650 verlagen
Marleen,


Het verlaagde zadel heeft invloed op de afstand van je buddy en je zitvlak daardoor wordt de stand van je knieën anders. Maar tegelijkertijd kom je ook lager te zitten waardoor je voeten beter bij de grond zullen komen.
Het comfort moet je ervaren.
Bij Nico kun je "proefzitten" en dan kun je uit alle opties een keuze maken die het beste bij jou past.


Als laatste kun je ook nog wat dikkere zolen onder jouw motorlaarzen laten zetten, dat lijkt weinig maar de beleving van dat kleine stukje kan een enorm verschil geven.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2013 09:14 #14 door Tina Harms
Beantwoord door Tina Harms in topic Transalp 650 verlagen
Hallo Hans,

Inderdaad ik heb de beide opties laten toepassen maar ik heb Peter Willem gezien bij Moto Gymkhana en zowel hij als iemand anders zei dat als zij naar de motor keken die er niet verlaagd uitziet. En eerlijk gezegd ik heb dat gevoel ook niet. Maar ik heb geen poot om op te staan bij de garage want zij zeggen dat de motor is verlaagd.

Ik zou dus graag aan het begin van het seizoen met iemand willen kijken of de motor ook wel echt is verlaagd. Of misschien is het niet op de juiste manier verricht. Maar ik kan hier geen zinnig antwoord op geven omdat ik een leek ben. Dus ik hoop op een sleuteldag waarbij dit met iemand kan worden nagekeken.

Wat betreft de laarzen, inderdaad die van Daytona geven deze mogelijkheid maar om nu bijna 400 euro voor een stel laarzen neer te leggen terwijl ik eerst nog valbeugels en een middenbok wil. En ik begrijp het is en draait allemaal om je veiligheid ben ik volkomen met een ieder eens die het niet verstandig vindt dat ik met gewone dameslaarzen rijdt, maar dit is toch iets wat ik heel ergens onderop een lijstje heb geplaatst.

Gelukkig gaat het balanceren mij goed af maar tijdens file rijden is dit toch zeer ongemakkelijk en probeer ik dit zoveel mogelijk te vermijden.

Hopelijk snel tot een sleuteldag.

Fijn weekend allen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2013 10:49 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Transalp 650 verlagen
Zoals eerder vermeld, die poten voor 20 mm door laten steken, kost geen drol en je bent al een stuk verder..

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.082 seconden