Transalp 600; Onregelmatig startprobleem

27 dec 2013 19:08 #1 door RoyalClub
Transalp 600; Onregelmatig startprobleem werd gestart door RoyalClub
Honda Transalp XL600V(T) 1996
63XXXkm
Ik zet de motor alleen met de sleutel uit, niet met de killswitch

Ik zit met een klein startprobleempje wat zich onregelmatig voordoet..

Ik ben zelf helaas niet erg handig met elektra maar heb zoveel mogelijk zelf geprobeerd uit te sluiten, het probleem is als volgt;

Soms na een avondje tukken wil mijn transalp niet starten, de startmotor gaat rond, hij krijgt benzine, maar slaat niet aan. Dat wil zeggen, ik heb geen vonk, in beide cilinders.

De eerste keer dat dit gebeurde ben ik begonnen met de sleutel een paar keer in en uit het slot halen en omzetten, de killswitch een paar keer om zetten. Mocht niet baten.

Vervolgens heb ik de tank verwijderd en de stekkers van de bobines gecontroleerd op corrosie, van 1bobine was er 1 stekkertje een beetje stoffig, maar dit zou het ontbreken van vonk op beide (!!) cilinders niet verklaren. Opgeschuurd en terug gezet, nog niks.

Massa punt gecontroleerd (op linker framebuis) Ziet er uit als nieuw en niet gecorrodeerd.

Daarna heb ik de startknop/killswitch unit van het stuur afgehaald en een paar spinnewebben eruit geplukt, door gespoten met contactspray en uit laten drogen.

Na dit laatste had ik weer een vonk op beide cilinders!

Blij snel alles weer in elkaar gezet en naar werk gegaan.
De rest van de dag op t werk af en toe eens geprobeerd de motor te starten en dit ging zonder problemen. Later in de avond de zijstandaard sensor losgehaald en schoon gemaakt, deze reageerde wel altijd netjes, dwz, het lampje gaat gewoon uit wanneer je het standaard inklapt.

De volgende ochtend wilde de alp helaas wéér niet aanslaan, heb toen gecontroleerd op een vonk en deze ontbrak.

Dit keer de motor even weggezet en eerst gaan goegelen op wat het probleem zou kunenn zijn voor ik er per ongeluk voorbij sleutel en onbewust t probleem tijdelijk omzeil..

Zonder dat er echt een concreet iets naar boven kwam via het interwebz dit keer achterstevoren begonnen en de start/killswitchunit losgehaald van het stuur, op het moment dat deze geheel los lag van het stuur was er weer een vonk!

Na dit ben ik de start/kill unit gaan verdenken en heb deze op t werk savonds weer losgehaald en zo ook de voorpartij van de motor om alle stekkers die daar zitten te inspecteren op corrosie of misschien geknikte bedrading..

op 1 stekker na was er niks gecorrodeerd. Gezien het er wel allemaal een beetje stoffig was alles los gehad en met contactspray schoon gespoten en daarna met perslucht droog geblazen.

Het ene stekkertje wat wel gecorrodeerd was was volgens het draadschema van het remlichtschakelaartje van de voorrem. Losgehaald uit de stekker behuizing, schoongeschuurd en daarna terug gezet.

De bedrading maakte nergens rare knikken of zat ook niet knel, heb toen de ellende weer in elkaar gezet en naar huis gegaan.

Twee opvolgende dagen geen problemen meer gehad en de alp startte elke keer meteen! 

... Tot gisterenochtend...

Wederom de start/kill unit losgehaald van het stuur en dit maal heb ik wat langer aan de unit moeten friemelen en bewegen tot er weer een vonk was.. maar er was uiteindelijk weer een vonk en de rest van de dag startte de alp per direct als ik het probeerde.

Om de unit uit te sluiten heb ik gisterenavond een nieuwe besteld, maar toch vermoed ik dat het niet geheel in de unit zit om de volgende reden:

Als de killswitch zou kortsluiten en daarmee de vonk zou onderbreken zou er geen vonk zijn (logisch?) maar de motor zou dan ook niet rond gaan... De motor gaat in deze wel gewoon rond maar de vonk ontbreekt.. Dat zou toch niet kunnen als de killswitch storing geeft en de boel, euh, kill't?

voorbeeldfoto van de killswitch


Zit er op een honda transalp nog ergens iets wat bepaalt of er een vonk is of niet?

De motor rijd los van dit probleem prima! geen dip niks!

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft dan wel mij in een richting kan wijzen waar ik naar moet zoeken.. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2013 20:35 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem
Ik zit even te denken nog, maar heb je de accupolen wel goed vast?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2013 21:44 #3 door RoyalClub
Beantwoord door RoyalClub in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem
Ja, die zitten goed vast, heb laatst de plus een beetje schoon gekrabt en met zuurvrije vaseline ingesmeerd, maar t was niet alsof de boel buitensporig gecorrodeerd was ofzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2013 23:17 #4 door RoyalClub
Beantwoord door RoyalClub in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem
Het lijkt er op dat ik iets wijzer ben in mijn startprobleem.. Rare accu..

Ik wilde zojuist vertrekken van mn werk en gezien de kou zag ik de bui al hangen.. motor gaat rond.. slaat niet aan, motor begon ook moeilijk rond te gaan -> lage accu spanning.. Zijkap losgehaald (en daarbij helaas weer dat pikkie wat in je tank gaat gesloopt..) en accu aan de jumpstarter. 1 druk op de knop en de alp sloeg aan..

Hoe raar het ook klinkt, de accu heeft wel genoeg puf om de motor rond te gooien maar niet genoeg om (via de stator dan) een vonk op te wekken?!

Vaag verhaal, van de week even een andere accu proberen en kijken of het dan nog gebeurt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2013 23:39 #5 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem
Wat zou kunnen is dat door een zwakke accu een te grote spanningsval onstaat met starten.
En dus er een te lage spanning op de CDI staat deze te laten werken een goede vonk te geven. ::)

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2013 09:17 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem

weer dat pikkie wat in je tank gaat gesloopt..)


Goed bewaren dat pikkie en er gewoon weer opzetten met een oplossing van Legoblokje in aceton.
Als je nu wat vaseline smeert op de rubbertjes waar die pikkies ingaan  >:D  nooooooit geen last meer  :-*

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2013 11:22 #7 door RoyalClub
Beantwoord door RoyalClub in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem

Goed bewaren dat pikkie en er gewoon weer opzetten met een oplossing van Legoblokje in aceton.
Als je nu wat vaseline smeert op de rubbertjes waar die pikkies ingaan  >:D  nooooooit geen last meer  :-*


Ik heb er waterproof vet van bel ray opgesmeerd maar t brak toch af. evengoed wel omdat ik te gehaast werkte.

Moet het dan een papje worden ofzo of waar moet ik dan aan denken met dat aceton?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2013 11:41 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem
Hier het recept:

Haal een flesje aceton bij de drogist en plunder de legobak van je kind, kleinkind of buurjongen/meisje.

1 blokje is ruim voldoende.
Neem een klein glazen flesje met een goed sluitende dop ( medicijnflesje oid )
Maak van het legoblokje kleine stukjes zodat ze gemakkelijker oplossen in aceton.
Giet wat aceton in het flesje en doe er de stukjes lego bij en sluit het flesje goed af.
Gewoon proefondervindelijk doen, want een maat heb ik niet.
Een poosje laten staan ( uurtje of zo ) en dan controleren of de massa een beetje vloeibaar is geworden.
Zo niet dan of wat aceton bijgieten, of wat meer lego, net zolang tot het een homogeen smeerbaar goedje is geworden.
Je kunt het met een prikker of zo wel uitproberen.

Doe een klein beetje van het spul op beide kanten van de breuk en wacht heel even tot de breukranden wat zachter zijn geworden.
De kappen zijn gemaakt van ABS en ook lego is van ABS gemaakt. Door het op te lossen in aceton wordt het weer een geheel.
Voeg beide delen aan elkaar en laat het spul rustig liggen om uit te harden. ( 24 uur )


Deze methode werkt vele malen beter dan welke lijmsoort dan ook, omdat het materiaal hetzelfde is en in oorspronkelijke toestand wordt gebracht.
Lijm brengt alleen een laagje tussen de breuklijnen.

Suc6


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2013 12:52 #9 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem
Dit soort lessen zou men standaard op deze site moeten kunnen  vinden dat zijn tips daar kan iedereen zijn voordeel mee doen vroeg of laat
misschien een idee voor de beheerders van deze site ? neem aan dat er meer van zulke tips zijn en die dan bundelen.
maar goed ik dwaal van de topic af.
oldtimer bedankt voor de tip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2013 15:34 #10 door roland65
Beantwoord door roland65 in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem
Kleine toevoeging: als je beide afgebroken delen nog even van te voren bewerkt met pure acceton, is de hechting nog beter!
Werkt ook op spiegelkappen van een Pan European trouwens.... ;)

Het mengsel hoeft niet echt te drogen, maar de acceton verdampt waardoor de lego weer zijn orginele hardheid krijgt.
Dus binnen werkt het sneller dan in een koude garage.
En als je flesje met lego-mix hard geworden is kun je hem weer vloeibaar krijgen door er weer wat acceton bij te doen.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2014 23:22 #11 door RoyalClub
Beantwoord door RoyalClub in topic Transalp 600; Onregelmatig startprobleem
Hier ook even een update wat betreft het startprobleem.

De accu was de boosdoener. Heb er een nieuwe Yuasa yumicron ingezet en heeft tot nu toe nog geen problemen gegeven. Gisteren ook met de nieuwe accutester op t bedrijf de oude Varta getest en deze gaf na verschillende laadpogingen ook nog steeds aan dat de accu niet meer herstelbaar was...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden