Benzinelekkage?

14 mei 2009 13:47 #1 door Noize
Benzinelekkage? werd gestart door Noize
Hallo,

Ik heb regelmatige grote verschillen in verbruik van benzine bij hetzelfde rijgedrag. Laatst ben ik bijv. naar Vlissingen gereden vanaf Dieren (ca 235 Km) en heb vrijwel continu een snelheid aangehouden van 130 Km/u een aantal stukken ca 140 km/u. Mijn verbruik was toen ongeveer 1:16. Op de terugweg heb ik aan een stuk door 130 gereden maar toen was mijn tank na 195 Km al leeg! En reed ik ca 1:12 dus.....

Ik vermoed dat er ergens iets van benzinelekkage ontstaat oa omdat ik af en toe de motor erg naar benzine vind ruiken. (Maar dus niet altijd!)

Waar moet ik dit nou gaan zoeken? De benzineslangen zien er nog goed uit..


Groeten,
Hermen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 14:20 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzinelekkage?
Hoi Hermen,

verbruik ik ook sterk afhankelijk van de omstandigheden. Bij continue tegenwind, verbruik je ook meer...,

maar de verbruiks gegevens zoals jij zegt, zijn wel relatief hoog voor een alp. Ik zou het eerder eens gaan zoeken in een goede beurt, met zowiez even kleppen stellen, en synchroniseren van je carborateurs.

Wat ook zou kunnen, maar dat zou je ook merken in sterk wisselend stationair toerental, is dat je choke kabels/plunjers iets blijven hangen. Neem die dus ook mee met dat beurtje, als je toch bezig bent.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 15:43 #3 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Benzinelekkage?
De Alp van mijn vrouw rook ook behoorlijk naar de benzine. En zo ook de schuur.
Bij grondige inspectie bleek  dat het rechter kuipdeel een gaatje in de tank geschuurd had !

Gelukkig een andere ( zelfde kleur ) tank weten te  scoren bij Ad.

Nooit wat gemerkt aan verbruikcijfers, trouwens....

Ergo, goed checken die handel !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 23:05 #4 door Noize
Beantwoord door Noize in topic Benzinelekkage?
Hoi, bedankt voor de reacties

Ben net weer even naar Zwolle gereden, vrijwel windstil en lekker rustig 120 km/u aangehouden. Ik kwam op een verbruik van 1:16,5 wat me vrij veel lijkt.

Kleppen stellen verwacht ik niet direct als oplossing, is in september 2008 nog gebeurt.
Wellicht dat de carberateurs synchroniseren nog een optie is. Maar dat zal wel een duur grapje zijn?

Ik dacht zelf nog: Zou het kunnen dat de vlotter blijft hangen? Ik merk dus verder niets aan het rijgedrag oid.


Groeten,
Hermen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 23:10 #5 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Benzinelekkage?

De Alp van mijn vrouw rook ook behoorlijk naar de benzine. En zo ook de schuur.
Bij grondige inspectie bleek  dat het rechter kuipdeel een gaatje in de tank geschuurd had !

Gelukkig een andere ( zelfde kleur ) tank weten te  scoren bij Ad.

Nooit wat gemerkt aan verbruikcijfers, trouwens....

Ergo, goed checken die handel !


Knap dat kunststof door metaal heen kan schuren... zal wel zijn gaan roesten, wat dan weer weggeschuurd werd door het kuipdeel, etc etc totdat er niks meer door te schuren valt. Kuipdeel was zeker ook flink weggesleten?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2009 23:46 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Benzinelekkage?

Hoi, bedankt voor de reacties

Ben net weer even naar Zwolle gereden, vrijwel windstil en lekker rustig 120 km/u aangehouden. Ik kwam op een verbruik van 1:16,5 wat me vrij veel lijkt.

Kleppen stellen verwacht ik niet direct als oplossing, is in september 2008 nog gebeurt.
Wellicht dat de carberateurs synchroniseren nog een optie is. Maar dat zal wel een duur grapje zijn?

Ik dacht zelf nog: Zou het kunnen dat de vlotter blijft hangen? Ik merk dus verder niets aan het rijgedrag oid.


Groeten,
Hermen


Synchroniseren van de carbs is op zichzelf relatief eenvoudig, als je tenminste bepaalde tooling hebt, en hoeft niet zo heel erg duur te zijn volgens mij.

Ik weet niet wie je kleppen gesteld heeft, maar laatst ook een verhaaltje 'dealer' onderhouden gezien, en de kleppen waren duidelijk niet goed afgesteld (verkeerde speling).
Eigenlijk na kleppen stellen altijd even synchroniseren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 08:47 #7 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Benzinelekkage?

Knap dat kunststof door metaal heen kan schuren... zal wel zijn gaan roesten, wat dan weer weggeschuurd werd door het kuipdeel, etc etc totdat er niks meer door te schuren valt. Kuipdeel was zeker ook flink weggesleten?


Idd verbazingswekkend !!
Kuipdeel zit wat los in het tankrubbertje en heeft kennelijk een hele tijd staan te etteren. Aan het kuipdeel zelf viel nog niet eens zo veel te zien. Behalve dat de onderste sticker er nu afgeweekt is door de benzine. :(


@noize:  Alles controleren op lekkage en vervolgens de boel eens goed afstellen.
Al is het wel vreemd dat er een ( sterk) wisselend verbruik geregistreerd wordt. Lijkt me met de afstelling dan wel mee te vallen. Dus afstelling CONTROLEREN  :)

Succes !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 16:03 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Benzinelekkage?
Zal ik je eens wat zeggen Niko, BEDANKT VOOR DE TIP!

Ik was gisteravond bezig mijn motor op te poetsen toen mijn ineens ook wat opviel: Op precies dezelfde plek waar Bij jullie de tank was gaan lekken, merkte ik ook ineens dat het kuipdeel flink in de lak van mn tank had zitten vreten! Ik heb er gelijk een stukje ducttape opgeplakt, mag de kuip daar lekker zn tanden in zetten :P

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2009 17:54 #9 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Benzinelekkage?

Zal ik je eens wat zeggen Niko, BEDANKT VOOR DE TIP!

Ik was gisteravond bezig mijn motor op te poetsen toen mijn ineens ook wat opviel: Op precies dezelfde plek waar Bij jullie de tank was gaan lekken, merkte ik ook ineens dat het kuipdeel flink in de lak van mn tank had zitten vreten! Ik heb er gelijk een stukje ducttape opgeplakt, mag de kuip daar lekker zn tanden in zetten :P


Graag gedaan !
Hoop voor je dat een stukie ductape afdoende is :(
Zelf heb ik er over de gehele lengte een zelfklevende afdichtings strip geplakt.
De orginele stokkie rubber waren dus al verdwenen.

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2009 08:45 #10 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Benzinelekkage?

Graag gedaan !
Hoop voor je dat een stukie ductape afdoende is :(
Zelf heb ik er over de gehele lengte een zelfklevende afdichtings strip geplakt.
De orginele stokkie rubber waren dus al verdwenen.


De ducttape is uiteraard maar tijdelijk. Wanneer ik de tijd heb moet ik alle kuipdelen onderhanden nemen, links moet ik 2 bevestigingspunten repareren, die zijn vorige maand op de maasvlakte gesneuveld (trouwens wanneer kom je weer eens meedoen daar?). Ook dat zit nu met ducttape vast, zoals je op de BAT al kon zien  ;D


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2009 15:09 #11 door Noize
Beantwoord door Noize in topic Benzinelekkage?
Nou volgens mij is bij mij de tank niet "open geschuurd" en het synchroniseren vraag ik me ook af of dat het is. Ik kijk nu elke keer na een ritje wat mijn verbruik was en deze keer kwam ik op 1:19. Ook rook ik geen benzine nu.

Kan er niet iets voor onregelmatige lekkage zorgen?

Groeten,
Hermen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden